08:30 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
امسال تولید در شهرکهای کشاورزی به ۶۰۰ هزار تن می رسد

1399/08/26 18:08

امسال تولید در شهرکهای کشاورزی به ۶۰۰ هزار تن می رسد

نماد برتر- رئیس هیات مدیره شهرکهای کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال میزان تولیدات در شهرکهای کشاورزی به ۶۰۰ هزار تن برسد و این در حالی است که دو سال پیش در این شهرکها حتی بیش از یک کیلو هم نمی توانستیم محصولی تولید کنیم.

به گزارش نماد برتر، علی اشرف منصوری در نشستی که امروز برگزار شد با بیان اینکه شهرک های کشاورری مزیت های بسیاری دارند، گفت: بهره وری بهینه با حل مشکلات صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین خدمات و زیرساخت به صورت یکجا و متمرکز، کاهش هزینه‌های تولید، انجام مطالعات و حل بروکراسی های اداری توسط شرکت شهرکهای کشاورزی، ساماندهی فروش و پرداخت تسهیلات بانکی از مزیتهای شهرک کشاورزی است. در حقیقت شهرکهای کشاورزی بهشت سرمایه گذاری برای افرادی است که قصد دارند در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کنند.


 


وی ادامه داد: اگر مشکل کم آبی و دغدغه بهره وری در مصرف آب داریم بایستی به سمت تولید در محیط های کنترل شده (گلخانه‌ای) حرکت کنیم. به عبارت دیگر اگر قصد داریم بهره‌وری از منابع حیاتی کشور یعنی آب و خاک افزایش یابد باید گلخانه ها را توسعه دهیم.


 


رییس هیات مدیره شرکت شهرکهای کشاورزی اضافه کرد: توسعه گلخانه ها علاوه بر افزایش بهره وری، در اشتغالزایی هم موثر خواهد بود. در هر گلخانه حداقل ۱۰ نفر اشتغال ثابت دارند و در فصل برداشت  تعداد افراد مشغول به کار افزایش می یابد.


 


وی با اشاره به اینکه در حوزه دام و طیور ظرفیت هایی را در استان‌ها پیش بینی کردیم و این عرصه ها آماده واگذاری به سرمایه گذاران هستند، از بهره برداری از چندین شهرک بزرگ در بخش طیور و گلخانه خبر داد.


 


به گفته منصوری، مجموعه اراضی که در حوزه شیلات و آبزیان در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته ۱۱ هزارهکتار بوده است.


 


منصوری با بیان اینکه بالغ بر ۴۷ هزار هکتار اراضی در منابع ملی و مستثنیات مردم  برای شهرک های کشاورزی پیش‌بینی شده است، گفت: موانعی بر سر راه وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم. اخیراً نیز در خصوص رفع این موانع با کمیسیون کشاورزی مجلس  جلسه ای داشتیم و آنها تصمیم گرفتند با طرح یک فوریتی  به توسعه شهرک‌های کشاورزی کمک کنند که امیدواریم هر چه زودتر این طرح به نتیجه برسد و با رفع موانع بتوانیم به سرعت شهرکها را گسترش دهیم.


 


وی اضافه کرد: حدود 5۶۰۰ هکتار از عرصه های واگذار شده از سال 13۹۷ تا 13۹۹ در حال ساخت و ساز هستند و بسیاری از آنها به بهره برداری رسیده اند.


 


رییس هیات مدیره شهرکهای کشاورزی با بیان اینکه ۱۹۷ شهرک‌ در عرصه ملی و ۱۳۳ شهرک در مستثنیات مردم فعالیت دارند افزود: همچنین بیشترین سطح گلخانه ای مربوط به استان اردبیل، بیشترین شهرک در حوزه آبزیان در استان هرمزگان و در حوزه دام و طیور نیز بیشترین  شهرک متعلق به استان گلستان است.