21:03 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
دست شهرک‌های کشاورزی دولتی زیر سنگ کم‌آبی

1399/07/12 11:33

دست شهرک‌های کشاورزی دولتی زیر سنگ کم‌آبی

نماد برتر- مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان مرکزی گفت: برای ایجاد شهرک‌های دولتی، مشکل تامین زمین وجود ندارد، اما مشکل اصلی کمبود آب است که ایجاد این شهرک‌ها را با چالش مواجه می کند.


به گزارش نماد برتر، علی شریفی، اظهار کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی یک شرکت دولتی و زیر نظر وزارت جهادکشاورزی است و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از آب موجود، از اهداف اصلی تاسیس شرکت شهرک های کشاورزی است.



 وی با اشاره به کاهش بارندگی در چند سال اخیر، افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و پایین بودن سطح آب های زیرزمینی و آب‌بر بودن مزارع، شرکت شهرک‌های کشاورزی با هدف ایجاد زمینه استفاده بهینه از آب راه اندازی شده است.



مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: وظیفه مدیریت و پشتیبانی از زنجیره تولید کشاورزی در شهرک‌های کشاورزی، گلخانه‌ای، دامی و شیلاتی نیز بر عهده این شرکت است. از طرفی شرکت شهرک های کشاورزی با هدف هدایت، نظارت و توسعه شهرک‌های کشاورزی با استفاده از فناوری نو و به منظور بهبود بهره‌وری عوامل تولید از طریق تسهیل و تسریع فرآیند سرمایه گذاری و کارآفرینی ایجاد شده است.



شریفی ادامه داد: شهرک‌های کشاورزی صرفا شهرک‌های دولتی نیستند و ممکن است به صورت خصوصی هم ایجاد شوند، در حال حاضر یک شهرک گلخانه‌ای دولتی در خنداب در سطح 12 هکتار در حال ایجاد زیرساخت بوده که حدودا ۷۰ درصد پیشرفت دارد که با توجه به فراخوان‌های انجام شده، امیدواریم به زودی به سرمایه گذاران متقاضی واگذار شود. وظیفه اصلی ما به عنوان مسئول شرکت، هدایت و حمایت است تا سرمایه گذار در بخش سازه‌ها و تجهیزات همکاری کند و در راستای اهداف دولتی به تولید ادامه دهد.



وی اضافه کرد: در حال حاضر در زرندیه و ساوه برخی سرمایه گذاران متقاضی راه‌اندازی شهرک‌های خصوصی هستند که در مرحله دریافت تسهیلات قرار دارند و در صورت دریافت به موقع تسهیلات، شهرک‌ها توسط بخش خصوصی راه‌اندازی خواهند شد، البته از ابتدا تا انتها مورد حمایت ما نیز قرار خواهند گرفت.



مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای ایجاد شهرک‌های دولتی، مشکل تامین زمین وجود ندارد، اما مشکل اصلی کمبود آب است چراکه این مشکل در ایجاد شهرک‌ها سبب بروز چالش می‌شود، از طرفی به سبب پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی اجازه حفر چاه نیز وجود ندارد که در نتیجه در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم که با ورود به این حوزه افزایش تولید و کاهش مصرف آب را داشته باشیم. تحقق این امر مستلزم آموزش جهت ترویج این اقدام است تا بتوانیم در آینده سطح بیشتری از شهرک‌های گلخانه‌ای را شاهد باشیم.



شریفی افزود: از دیگر مزایای شهرک‌های کشاورزی نبود واسطه است، به طوری که از تولید تا فروش به مصرف کننده بدون حضور واسطه در شهرک انجام خواهد شد.



وی در پایان از آمادگی شرکت شهرک‌های استان مرکزی برای حمایت از کشاورزان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی برای ایجاد شهرک های کشاورزی خبر داد.