19:19 | سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
روستائیان از خطرات زلزله آگاه شوند/نگران ساوه و زرندیه ایم

1399/08/21 11:16

یک مسئول:

روستائیان از خطرات زلزله آگاه شوند/نگران ساوه و زرندیه ایم

نماد برتر- مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی بر لزوم آگاه سازی مردم بویژه روستائیان از ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی در برابر زلزله تاکید کرد و گفت: بسیاری از ساکنین بافت‌های غیرمقاوم و فاقد استحکام لازم از این موضوع بی‌اطلاع هستند که منازل آنان بر روی گسل زلزله قرار دارد و در صورت وقوع زلزله فاجعه انسانی رخ خواهد داد.


به گزارش نماد برتر، محمدرضا رضافرح، با ابراز نگرانی نسبت به قرار گرفتن ساوه و زرندیه بر روی گسل فعال زلزله گفت: بنیاد مسکن استان مرکزی نسبت به وقوع زلزله در شهرستانهای ساوه و زرندیه نگران بوده و اصلا آرامش ندارد.



وی اظهار کرد: شهرستان‌های ساوه و زرندیه بر روی گسل زلزله قرار دارند و زلزله اخیری که در روستای سنگک بخش نوبران ساوه بوقوع پیوست منجر به بروز خسارت قابل توجهی به تمامی واحدهای مسکونی این روستا شد و اخیرا نیز به دلیل فعال بودن این گسل، زلزله‌ای در منطقه آوج که در امتداد این منطقه است بوقوع پیوست.



وی با اشاره به اینکه زلزله و بارندگی بیشترین خسارت را به بافت روستایی این دو شهرستان وارد می کند، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای وظایف ذاتی خود و با تلاش مضاعف، بازسازی واحدهای آسیب دیده از بلایای طبیعی و مقاوم سازی برای پیشگیری از بروز خسارت در کمترین زمان ممکن با تخصیص اعتبارات لازم را در دستور کار قرار داده است.



مدیر کل بنیاد مسکن استان مرکزی افزود: ۴۸۰۰ واحد مسکونی که در سیل بهار سال گذشته دچار خسارت شدند با مشارکت این نهاد با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان نوسازی کامل شد و ۱۰۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض با ۳۸ هزار تن سیمان نیز برای بازسازی این واحدها اختصاص داده شد که یک تحولی را در استان بوجود آورد.



وی با اشاره به اینکه این واحدهای مسکونی در ۱۲ شهرستان استان شامل اراک، آشتیان، خمین، تفرش، دلیجان، زرندیه‌، فراهان، کمیجان و محلات بازسازی شده است، افزود: به دلیل وقوع بلایای طبیعی نگران مردمی هستیم که در بافت فرسوده و منازل مسکونی فاقد استحکام لازم سکونت دارند.



وی تصریح کرد: بسیاری از ساکنین بافت‌های غیرمقاوم و فاقد استحکام لازم از این موضوع بی‌اطلاع هستند که منازل آنان بر روی گسل زلزله قرار دارد و در صورت وقوع زلزله فاجعه انسانی رخ خواهد داد. براین اساس انتظار می‌رود که بخشداران و دهیاران با آگاهی بخشی به روستائیان از آنها بخواهند که از امتیازاتی که بنیاد مسکن اختصاص می‌دهد برای مقاوم سازی و بازسازی محل سکونت خود استفاده کنند.



رضافرح در ادامه گفت: برخی از ساکنین جوامع روستایی پس از سیل سال گذشته همچنان در منازل مسکونی خود که تخریب شده و خسارت دیده بود سکونت داشتند و برای دریافت تسهیلات حمایتی بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل اقدام نمی کردند و بنیاد مسکن با مراجعه حضوری و اعزام کارشناسان آنان را مجاب به بازسازی و مرمت با سیر پروسه اداری کرد، گرچه برخی با تاخیر مواجه کردند.



وی از انجام عملیات اجرایی و بهره برداری ۹۲ درصد از طرح ها و تکالیف بنیاد مسکن طبق سهمیه ابلاغی خبر داد و افزود: شرایط جوی آب و هوایی در نقاط سردسیر و مراجعه دیرهنگام در بخش خرقان منجر به زمانبر شدن عملیات اجرایی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل شده است. در عین حال به دلیل قرار گرفتن ساوه و زرندیه بر روی گسل اقدامات بنیاد مسکن با حساسیت خاصی دنبال می‌شود.



مدیر کل بنیاد مسکن استان مرکزی در ادامه، تعداد سهمیه مقاوم سازی واحدهای مسکونی در استان را ۴۱۵۰ واحد اعلام کرد و افزود: سهم شهرستان زرندیه در این بخش ۲۵۰ واحد بوده که ۱۰۰ واحد از این تعداد مقاوم سازی شدند.



وی در ادامه گفت: در حال حاضر از ۳۴۴ اسکلتی که برای ساخت مسکن در شهرستان زرندیه احداث شده است برای ۳۴۰ واحد، سقف اجرایی شده و ۳۲۵ واحد دیوار چینی و ۲۲۶ واحد ایزوگام، ۱۳۹ واحد گچ و خاک، ۷۱ واحد بهره‌برداری شده است.



وی به قرار گرفتن تمام ۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار بخش خرقان در طرح هادی اشاره کرد و گفت: بازنگری در طرح هادی ۲۰ روستای این بخش انجام شده است و پروسه لازم را طی کرده‌اند و برخی روستاها نیاز به بازنگری کلی ندارد و از طریق کمیته مربوطه موارد موردی طرح و بررسی می‌شود.



ضا فرح با اشاره به اینکه همزمان با هفته دولت امسال ۶ طرح هادی با ۱۵ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال اعتبار به بهره برداری رسید، گفت: این طرح‌های هادی روستایی در شهرستان‌های اراک، ساوه، خمین، آشتیان، تفرش و شازند اجرایی شده است.