12:43 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
کیفیت در روند خودکفایی گندم مغفول مانده است

1399/06/15 12:50

قاضی‌زاده هاشمی:

کیفیت در روند خودکفایی گندم مغفول مانده است

نماد برتر- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گندمی که در کشور تولید می‌شود باید از کیفیت بالای غذایی برخوردار باشد تا جلوی واردات گندم و هدر رفت دسترنج کشاورزان را بگیرد.

به گزارش نماد برتر، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره اهمیت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان و رسالت بزرگی که مسئولان وزارت کشاورزی و دیگر مسئولان ذی‌ربط برای رفع چالش‌ها و کاستی‌های کشاورزان دارند، اظهار کرد: خودکفایی در محصول استراتژیک گندم به دفعات از سوی مقام معظم رهبری مورد خطاب و توصیه واقع شده، از این رو توجه به ساختار تولید، خرید، توزیع و فرآوری گندم در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: آمار و ارقام اعلامی و رسمی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد خوشبختانه در سال‌های اخیر به یمن الطاف الهی و در سایه تلاش کشاورزان و کارشناسان خودکفایی گندم و قطع وابستگی به خارج در این حوزه محقق شده است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه با توجه به قطع وابستگی کشور به تولید گندم برخی کاستی‌ها سبب شده همچنان شاهد ورود گندم به کشور باشیم، تصریح کرد: این گندم‌ها به بهانه تأمین و ارتقای کیفیت آرد و فرآورده‌های جانبی وارد می‌شوند. متأسفانه کیفیت در روند خودکفایی گندم، میان مسئولان و کارشناسان مغفول مانده است. درحالی که نباید اجازه دهیم گندم بی‌کیفیت در کشور تولید شود.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین بی‌توجهی به مکانیزه کردن کاشت، داشت و برداشت گندم در کشور را گوشزد کرد و گفت: بی‌توجهی به موقعیت‌ جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی و محدودیت منابع آبی در کاشت محصولات کشاورزی سبب شده تولید گندم در برخی مزارع و مناطق متناسب میانگین تولید کشور نباشد و فاصله معناداری را میان میانگین تولید گندم توسط تولیدکنندگان عادی (۸۰۰ کیلوگرم در هکتار) و تولید کنندگان نمونه و برتر (بیش از ۸ تن در هکتار) را شاهد باشیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس سوءمدیریت در انتخاب مزارع مناسب برای کشت گندم را از عوامل پایین بودن کیفیت پروتئین در گندم‌های تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: برخی مناطق کشور مانند خوزستان، دشت گرگان، دشت مغان بسیار مستعد تولید گندم با کیفیت هستند، این در حالی است که کشت گندم در مناطق نامستعد و زمین‌هایی که اساساً برای تولید گندم مناسب نیستند، موجب هدررفت منابع آب و سایر نهاده‌های کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه خودکفایی در گندم، زمین‌های غیرآماده و ناتوان زیر کشت گندم برود، بیان کرد: برخی محصولات کشاورزی که دارای مزیت رقابتی نیز هستند، می‌تواند به جای گندم در اراضی ضعیف تولید شود که هم کشاورز از زحمات خود منتفع باشد و تولید محصولات کشاورزی نیز متناسب با نیاز کشور و بازار صورت گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه گندمی که در کشور تولید می‌شود باید از کیفیت بالای غذایی برخوردار باشد تا جلوی واردات گندم را بگیرد، اظهار کرد: پایین بودن درصد پروتئین مورد نیاز گندم به‌خصوص پروتئین گلوتن، نه تنها منجر به نقص در فرآیند تولید نان می‌شود، بلکه ضایعات نان را افزایش می‌دهد.

وی گفت: هدررفت گندم تولیدی موجب ضایع شدن دسترنج کشاورزان و نعمت خدا می‌شود. همچنین ارزش غذایی پایین این گندم‌ها منفعت غذایی مصرف‌کنندگان نان که غالباً قشر محروم جامعه هستند را نیز در پی ندارد و از توسعه و ترویج فرهنگ تولید و مصرف نان‌های صنتعی نیز جلوگیری می‌کند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جهاد کشاورزی با طراحی و اعمال مدیریت دقیق یکپارچه و هدفمند به‌طور همزمان علاوه بر کمیت بر کیفیت محصول گندم نیز تمرکز کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: خودکفایی در گندم علاوه بر اختصاص اراضی مستعد با راندمان تولید بالا، می‌تواند با آموزش و توسعه توان تولیدی کشاورزان، به‌کارگیری فناوری‌های نوین، توجه کافی به تأمین نهاده‌های ضروری و تقویت بنیه تولیدی ریزمغذی‌های مورد نیاز مزارع گندم، به تولید محصولات با کیفیت در مزارع نیز منجر شود.

وی به اهمیت صادرات گندم کشور اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به روند کشت گندم و ایجاد کیفیت در گندم تولیدی کشور، علاوه بر تأمین آرد مرغوب برای تولید نان‌های صنعتی و تأمین ارزش غذایی نان‌های تولیدی از گندم داخلی می‌تواند اعتماد کشورهای همسایه برای خرید مازاد گندم تولیدی کشور که از مطلوبیت قابل توجهی برخوردار خواهد بود را جلب کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تشویق اثربخش گندمکاران نمونه کشور برای تولید محصولات با عملکرد بالا و افزایش تدریجی رکوردهای تولید گندم در مناطق و مزارع کشت گندم را از راهکارهای رسیدن به کیفیت در نان عنوان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات مالی و تقویت بنیه مالی کشاورزان برای تجهیز مزارع خود و مکانیزه کردن روند کاشت، داشت و برداشت محصول گندم و جلوگیری از هدر رفت حداکثری این محصول استراتژیک، تأمین موجبات لازم برای انتقال دانش و فناوری‌های روز دنیا به مزارع تولید گندم کشور و آموزش مناسب و همزمان کشاورزان برای بهره گیری از این فناوری‌ها و  تلاش وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و اقتصاد دارایی برای تأمین ریسک واحدهای تولیدی گندم از طریق نظام بیمه محصولات کشاورزی را از راهکارهای افزایش ارتقای کیفیت تولید گندم در کشور است.