18:52 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نگرانی اوپک از تنش های احتمالی در دوره بایدن با بازگشت ایران به بازار نفت

1399/08/19 08:50

نگرانی اوپک از تنش های احتمالی در دوره بایدن با بازگشت ایران به بازار نفت

نماد برتر- اوپک نگران کاهش تحریم ها علیه ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن است. چرا که با کاهش تحریم ها و بازگشت ایران به بازار نفت،افزایش تولید تعادل عرضه و تقاضا را دشوار خواهد کرد.


به گزارش نماد برتر به نقل از رویترز، اعضای اوپک نگران تنش هایی هستند که ممکن است با ریاست جمهوری جو بایدن به ائتلاف اوپک بازگردد.



بر اساس این گزارش، بایدن می‌تواند روابط دیپلماتیک آمریکا با سه عضو اوپک یعنی عربستان، ایران و ونزوئلا و همچنین روسیه در ائتلاف اوپک پلاس  را بهبود بخشد.



تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا میلیون‌ها بشکه نفت را دور از بازار نگه داشت و اگر بایدن بتواند طی سال های آینده تحریم‌ها را کاهش دهد،افزایش تولید ایجاد شده متعادل کردن عرضه و تقاضا را برای اوپک دشوار خواهد کرد.



بایدن اعلام کرده دیپلماسی چند جانبه را به تحریم‌های یک جانبه ترامپ ترجیح می‌دهد اما قصد ندارد به این زودی‌ها تحریم‌ها را لغو کند. وی در ستاد انتخاباتی اعلام کرد، اگر ایران به مفاد برجام عمل کند،این قرارداد را از سر خواهد گرفت.



ترامپ در 2018 با خروج از برجام ،دوباره صادرات نفت ایران را تحریم کرد. برخی اعضای اوپک نگران بازگشت نفت ایران و عدم کاهش تولید از سوی سایر اعضا و در نتیجه عرضه مازاد نفت به بازار و همچنین ادامه مشارکت روسیه در قرارداد اوپک پلاس هستند.



بایدن روسیه را جدی‌ترین تهدید جهانی برای واشینگتن می‌داند. وی همچنین قول داده روابط با عربستان را بررسی کند.



ترامپ در ماه آوریل به بسته شدن قرارداد کاهش تولید بین اعضای اوپک و متحدان به رهبری روسیه کمک کرد. وی بر عربستان و روسیه فشار آورد تا به جنگ قیمت نفت پایان دهند. نتیجه این مداخله، بسته شدن قرارداد کاهش تولید بود که طبق آن روزانه 20 میلیون بشکه، معادل 20 درصد از تولید جهانی نفت کاهش پیدا کرد. ائتلاف اوپک پلاس توافق کرد، 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید را کاهش دهد.



هدف ترامپ از این اقدام،افزایش قیمت نفت و جلوگیری از ورشکستگی و بیکاری صدها نفر در صنعت انرژی آمریکا بود.


برچسب ها:

اوپک ،بازار نفت ،نفت