08:04 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
اثر پیروزی بایدن بر کاهش شاخص بورس ، ارز، خودرو + بازار مسکن

1399/08/17 11:45

اثر پیروزی بایدن بر کاهش شاخص بورس ، ارز، خودرو + بازار مسکن

نماد برتر-طبق پیش بینی کارشناس اقتصاد، پیروزی بایدن می تواند در کوتاه مدت به کاهش شاخص بورس ، ارز، خودرو و کالاهای وارداتی منجر شود اما قیمت مسکن در دراز مدت به ثبات می رسد.


به گزارش نماد برتر،  مهدی سلطان محمدی درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازارهای متخلف ایران گفت: در چند ماه گذشته بازارها بر اساس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نرخ های بالای دلار تنظیم کرده بودند اما با برنده شدن بایدن انتظار می رود  نرخ دلار، طلا، خودرو، کالاهای وارداتی و شاخص بورس پایین بیاید.



وی افزود: پیروزی بایدن اطلاع جدیدی بود که به بازارها آمد.به همین دلیل نوسان قیمت ها فورا اتفاق نمی افتد و صاحبان کالاها منتظر تثبیت نرخ ارز می مانند و در صورت ثابت به تدریج قیمت کالاها را پایین می آورند. شاخص تورم هم مقداری کاهش می یابد.



این کارشناس ادامه داد: کاهش تورم و افت ارزش دارایی ها، سرمایه گذاری در بانک ها و خرید اوراق خزانه را جذاب می کند. به نظر می رسد دولت قادر به تامین مالی شده و کسری بودجه را از شیوه های سالمتری انجام دهد که به کاهش چشم انداز تورمی می انجامد.



سلطان محمدی تاکید کرد: بازار مسکن در کوتاه مدت ، کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد. زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمت ها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.



وی گفت: آمدن بایدن چند ماهی طول می کشد و اگر بخواهد به مسائل سیاست خارجی و تحریم ها رسیدگی کند زمان می برد. بنابراین به سرعت نمی توان شاهد کاهش تحریم ها و نوع رابطه ایران با آمریکا بود اما مسئله فعلی این است که انتظارات نسبت به آینده تغییر کرده است. از سوی دیگر ترامپ چند ماه وقت دارد و ممکن است با تصمیمات جدیدی مانع از حذف فوری تحریم ها شود .



سلطان محمدی افزود: زمانی می توان انتظار کاهش نرخ ها در بازار مسکن را داشت که در دوره طولانی پایدار قرار گیرد. مسکن نسبت به تحولات سیاسی و نرخ دلار کشش پایینی دارد. بخصوص که با کاهش ساخت و ساز مواجهیم و مادامی که میزان عرضه محدود است و تقاضا وجود دارد نمی توان انتظار داشت قیمت ها کاهش قابل توجهی پیدا کند.