02:24 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
آثار مصرف مکمل‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع‌تر بیماران کووید۱۹

1400/01/05 12:15

آثار مصرف مکمل‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع‌تر بیماران کووید۱۹

دریافت مکمل‌ها برای اصلاح کمبودهای بدن بعد از بیماری و بهبود قوای جسمی بیماران لازم است. استفاده از ویتامین‌های D ،E و ریز مغذی‌های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها از جمله ویروس جدید کرونا بسیار موثر است. در صورت کمبود ویتامین‌های بدن با مشورت پزشک باید مکمل‌ها مصرف شود.

به گزارش نماد برتر و بنابراعلام شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی، مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا همچنین تسریع روند بهبود مبتلایان موثر است.


ویتامین D: یافته‌های جدید تأثیر مکمل‌های و یتامینD را در کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید-۱۹ تأیید کرده است. به این معنی که ویتامین D به شدت روی پاسخ به عفونت تأثیر می‌گذارد. چنانچه غلظت سرمی D۳ شما کمتر از۲۵ است، شما دچار کمبود هستید و با مراجعه به پزشک این وضعیت باید اصلاح شود. در صورتی که سطح غلظت ویتامینD شما بین ۲۰ تا ۳۰ است، با مصرف هر دو هفته یک بار یک کپسول ۵۰۰۰۰IU سطح ویتامین خود را در سطح مناسب حفظ کنید. در صورتی سطح غلظت ویتامین D شما بیشتر از۳۰ است، ماهانه یک کپسول IU ۵۰۰۰۰ مصرف کنید .


ویتامین E : این ویتامین نیز مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن کمک می‌کند تا از عفونت‌ها جلوگیری کند. ویتامین E یکی از ریزمغذی‌هایی است که در سیستم ایمنی نقش دارد. بادام، بادام زمینی، فندق و تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند همچنین اسفناج و کلم بروکلی منبعی برای این ویتامین محسوب می‌شوند. ویتامین E برای حدود ۲۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن لازم است. از این رو برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است همچنین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B۶ شامل موز، سینه مرغ کم‌چرب، ماهی‌های آب سرد مانند تن ماهی، سیب زمینی پخته شده و نخود نیز در کنار ویتامین E توصیه می‌شود. روغن‌های گیاهی نیز غنی از ویتامین E هستند. بعد از بهبود افراد مبتلا به کووید-۱۹ در صورت داشتن ضعف و برای تقویت قوای جسمانی به مدت دو هفته روزانه قرص ۱۰۰ میلی گرم مصرف شود.


زینک یا روی: خواص روی در تقویت دستگاه ایمنی از قبل شناخته شده است و یک توضیح احتمالی درباره نتایج این بررسی هم این است که اثر ضد التهابی روی ممکن است باعث حفاظت بیماران شده باشد.این بررسی نشان داد که میزان‌های روی در خون بیمارانی که به علت ابتلا به کووید-۱۹درگذشته بودند، بسیار پایینتر از بیمارانی است که از این بیماری جان سالم به در برده بودند. بعد از بهبود افراد مبتلا به کووید-۱۹ در صورت داشتن ضعف و برای تقویت قوای جسمانی به مدت دو هفته روزانه قرص روی مصرف شود.


منیزیم: برخی مطالعات اخیر گویای ارتباط منیزیم دریافتی وعفونت‌های ویروسی است و بر این اساس توصیه می‌شود دریافت منیزیم از منابع غذایی آن از قبیل دانه‌ها، مغزها، حبوبات و غلات کامل به مقدار کافی در برنامه غذایی بیماران لحاظ شود.


آهن: دریافت مقادیر کافی آهن از منابع غذایی غنی از آن در برنامه غذایی بیماران در نظر گرفته شود و درصورت بروز علائم کمبود آهن ارزیابی‌های بالینی و پاراکلینیکی انجام شود و بر اساس نتایج آن اقدام درمانی مناسب صورت گیرد.


مکمل پروبیوتیک: استفاده از ترکیبات غذایی پروبیوتیک در بیماران مبتلا به کرونا جهت کنترل عفونت‌های تنفسی می‌تواند کمک کننده باشد.


ویتامین C :دریافت کافی منابع غذایی غنی از ویتامینC در بیماران مبتلا به کرونا توصیه می شود.در صورت عدم دریافت منابع غذایی توصیه به دریافت مکمل دوز یک گرم روزانه در ترکیب با ویتامین E به اندازه ۱۰۰۰ واحد بین المللی در تقویت سیستم ایمنی کاآمد است.