به گزارش پایگاه خبری راد، نتایج چهارمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی در نشستی در سالن همایش برج میلاد اعلام شد.
دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات موظف است بهصورت مستمر نسبت به ارزیابی کیفیت وبگاهها و خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی که شناسنامه خدمات آنها به تائید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است، اقدام و گزارش مربوط را به شورا ارائه کند. دوره اول ارزیابی انتهای سال ۱۳۹۵ با ارزیابی ۶۰ دستگاه انجام شد و و نتایج حاکی از الکترونیکی شدن ۱۹ درصد از خدمات و سرویسها بود.
دوره دوم با ارزیابی ۸۳ دستگاه در شهریورماه سال ۹۶ و با ۹ پله رشد ۲۸ درصد سرویسها بهصورت الکترونیکی ارائهشده است. دوره سوم ارزیابی با بررسی وضعیت ۹۳ انجام شد و دستگاهها ۳۸ درصد از خدمات را بهصورت الکترونیکی به شهروندان ارائه کردهاند و در آخرین دوره با بررسی وضعیت ۹۳ دستگاه شاهد رشد نسبت به دورههای قبل بودهایم و دستگاهها موفق شدهاند ۶۰ درصد خدمات و سرویسهای خود را بهصورت الکترونیکی ارائه کنند.
شاخصهای مورد ارزیابی در این دوره عبارت اند از حضور در وب، تعاملی بودن با هدف پشتیبانی و امنیت کاربر، تراکنشی بودن با هدف و کیفیت خدمت و پشتیبانی کاربر و شفافیت، مولفه یکپارچگی با هدف کیفیت سیستم و همچنین مشارکتی بودن از موراد حائز اهمیت در بررسی این دوره است.
در ابتدای این نشست، امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات - ضمن تعریف دولت الکترونیکی بهعنوان دولتیکه همه دستگاهها خدماتی را به مردم ارائه میدهند، بیان کرد: میان واژهی دولت الکترونیکی و دولت هوشمند، تفاوتهایی وجود دارد، زمانی میتوانیم یک دولت را هوشمند بنامیم که میان اجزاء آن، یکپارچگی وجود داشته باشد و سه گام رسیدن به دولت هوشمند را داشتن زیرساخت، ارائه سرویس و شهروند دارای توانایی استفاده از سرویس هوشمند دانست.
او در ادامه پنج گام چرخه بلوغ دولت الکترونیکی را اینگونه توضیح داد که شامل حضور در وب، تعامل و ارتباط دو طرفه، تراکنش، یکپارچگی و مشارکتی شدن سازمانهاست.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای بلوغ بیشتر دولت الکترونیکی، نیازمند دو ویژگی دیگر هستیم گفت: لازم است شخصیسازی و دیجیتال دموکراسی نیز به چرخه بالا افزوده شود.
وی گفت: در ارزیابی دوره چهارم، دو دستگاه نیز تقاضا داشتند که در این مرحله مورد ارزیابی قرار نگیرند که شامل دانشکده علمی کاربردی مخابرات و پژوهشگاه فضایی میشود.
ناظمی در پاسخ به این سوال که این دو دستگاه در دور سوم ارزیابی نیز تقاضای عدم ارزیابی داشتند، گفت: این دستگاهها درصدد ارتقای زیرساختهایشان هستند و بر این اساس، از ما خواستند که در این دوره مورد ارزیابی قرار نگیرند.
همچنین در این نشست رضا باقری اصل - معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات - وضعیت دوره چهارم ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی را ۶۰.۰۵ درصد اعلام کرد که از ارزیابی ۹۳ دستگاه بدست آمده است.
باقری اصل درباره برنامه ارزیابی دوره پنجم گفت: در هر مرحله، بخشی از خدمات و شاخصها به یک مرحلهای از بلوغ میرسند که اثرگذاری خودش را در ارزیابی از دست میدهد و ما مجبوریم در هر دوره شاخصهای جدیدی را مشخص کنیم؛ دو شاخص جدید که نهایی شده است هم دیتای باز (open data) و مرتبط با خدمات دیجیتال است.
او در ادامه گفت: دستگاههای اجرایی دقت کنند که ما شاخصها را به سمتی میبریم که تاکید بر زیرساختهایی باشد که در این مدت ایجاد شده است. آنها میتوانند امتیاز و بلوغ بیشتری را ایجاد کنند که باعث ایجاد یک مفهموم جدید بهعنوان تجربه شهروندی در جامعه میشود که مردم بهعنوان شهروند، تجربه دولت الکترونیک را درک کنند.
به گفته او، همچنین در دوره پنجم ارزیابی، تعداد دستگاههای مورد بررسی از ۹۹ دستگاه به ۱۰۳ دستگاه افزایش خواهد یافت و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری، دوره بعدی ارزیابی را نیز ارائه دهیم.
بنا بر اعلام، ۱۰ دستگاه برتر دولت الکترونیکی در ارزیابی چهارم به ترتیب شامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گمرک، بنیاد شهید، بیمه مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی، سازمان بنادر و دریانوردی، پست بانک هستند.
همچنین ۱۰ دستگاهی که ضعیفترین عملکرد در حوزه دولت الکترونیکی را داشتهاند (از آخر) شامل انستیتو پاستور، سازمان حفظ نباتات، وزارت دادگستری، سازمان حسابرسی، سازمان اکتشافات معدنی، وزارت نیرو، سازمان فنی و حرفهای، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه هستند.
به گفته باقری اصل طبق دو فاکتور شخصیسازی و دیجیتال دموکراسی، سازمانهای شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گمرک، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، پست بانک ایران، نهضت سوادآموزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی کشور و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ سازمان برتر ارزیابی شد.