به گزارش پایگاه خبری راد، غلامرضا باقری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه شرکت پالایش نفت تبریز از لحاظ ظرفیت در رده چهارم پالایشگاههای کشور قرار دارد، گفت: سهم این پالایشگاه در تامین نیاز کشور هفت درصد است اما به دلیل همسایگی با چندین کشور از موقعیت خاصی برخوردار است. این پالایشگاه در اوایل سال ۵۷ با ظرفیت ۸۰ هزار بشکه در روز راهاندازی شد و ظرفیت آن از سال ۸۱ به بعد به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یافت.
وی با اشاره به طرحهای پالایشگاه تبریز گفت: اولین طرح در سال ۹۲ و تولید بنزین پاک بود که برای این طرح ۲۶۵ میلیون یورو سرمایهگذاری شد. طرحی که در سال ۹۳ راهاندازی شد، گرانول سازی گوگرد بود که یک طرح محیطزیستی محسوب میشود. در سال ۹۴ پروژه قیرسازی راهاندازی شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ادامه داد: پروژه قیرسازی بعد از دو سال فعالیت متوقف شد و در حال اخذ مجوزها برای راهاندازی دوباره این پروژه هستیم. دلیل توقف این پروژه این بود که گفته شد از آنجایی که پالایشگاه تبریز خوراک میفروشد، حق ندارد قیر تولید کند ما هم اعلام کردیم حاضریم خوراک را از بورس خریداری کنیم و برای تولید هم سقف تعیین کردیم.
گازوئیل یورو ۵ پالایشگاه تبریز در راه شرکت ملی پالایش و پخش
باقری با اشاره به طرحهایی که در سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ راهاندازی شد نیز توضیح داد: در سال ۹۵ طرح جمعآوری گازهای ارسالی فلر با سرمایهگذاری ۵ میلیون یورو اجرا شد و در سال ۹۶ واحد اختلاط روغن راهاندازی شد. در سال ۹۷ نیز گازوئیل یورو ۵ به بهرهبرداری رسید و در حال بارگیری است و تا چند روز آینده به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میرسد. هزینه این پروژه یعنی طرح گازوئیل یورو ۵ به همراه همه خرده پروژههای این طرح جمعا ۱۰۰ میلیون یورو بود.
وی در مورد پروژههایی که از پالایشگاه تبریز باقی مانده است، گفت: فقط کاهش مازوت باقی مانده است. زمانی که مازوت کاهش یابد، محصولات باید به مواد دیگری تبدیل شوند. به عبارت دیگر باید محصولات با استاندارد یورو ۵ تولید شود که برای این موضوع با یک شرکت کرهای سال گذشته قرارداد امضا کردیم که به دلیل مسئله برجام متوقف شد. برای این پروژه با سرمایه مورد نیاز ۱.۵ میلیارد دلار با چین، روسیه و سایر فاینانسورهایی که امکان سرمایهگذاری دارند، در حال مذاکره هستیم البته ممکن است بخشی از این هزینه از منابع داخلی تامین شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در ادامه با اشاره به واحدهای قدیمی تولید نفت گاز و بنزین گفت: واحد قدیمی تولید نفتگاز را به واحد روغن پایه تبدیل کردهایم. این محصول اکنون ارداتی است و راهاندازی این واحد میتواند واردات را کاهش دهد. واحد بنزینسازی قدیم نیز برای ایزومریزاسیون استفاده میشود.
توزیع ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر در روز گازوئیل یورو ۵ تا پایان سال
باقری با اشاره به تولید گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه تبریز گفت: میزان گوگرد در گازوئیل معمولی ۷۰۰۰ پی پی ام بود که این میزان در گازوئیل یورو ۵ به ۵ پی پی ام رسیده است تا نوروز سال ۹۸ روزانه بین ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ توسط پالایشگاه تبریز تولید میشود که این میزان در سال آینده به ۶ میلیون لیتر میرسد. فاز اول که همان تولید ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر است، نیاز تبریز، اردبیل و زنجان را تامین میکند.
فکر تجهیزات مورد نیاز را در زمان تحریم کردهایم
وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ممکن است تحریم برخی فعالیتها را کند کند اما اگر مدیریت درست باشد، مشکلی ایجاد نخواهد شد. از سوی دیگر فکر تامین تجهیزات را در زمان تحریم کردهایم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ادامه داد: برای مثال کاتالیست بنزین سازی را از داخل کشور تامین میکنیم.
تا آخر سال ۹۸ تفاوت قیمت بین محصولات با کیفیت مختلف وجود ندارد
باقری در ادامه در مورد سود پالایشگاه در زمینه تولید گازوئیل یورو ۵ توضیح داد: شرکت ملی پالایش و پخش قول داده اختلاف قیمت را پرداخت کند. البته تا آخر سال ۹۸ تفاوتی بین محصولات با کیفیتهای مختلف نخواهد بود اما بعد از آن به ازای هر بشکه ۵ دلار اختلاف قیمت در نظر گرفته میشود. به عبارت دیگر هیچ کدام از پالایشگاهها بعد از آخر سال ۹۸ نباید محصولات قدیمی را تولید کنند.
۵۰ درصد بنزین پالایشگاه تبریز یورو ۴ است
وی در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه تبریز در سال ۵.۵ میلیون تن محصول به بازار عرضه میکند، اظهار کرد: ۹۰ درصد محصولات ماهیت سوختی دارد و سایر محصولات از طریق بورس نیز به کارخانجات و مصرفکننده عرضه میشود. این پالایشگاه روزانه ۳۰۰ هزار لیتر ال پی جی، ۳.۲ میلیون لیتر بنزین، ۶ میلیون لیتر گازوئیل، یک میلیون لیتر نفت سفید، ۴ میلیون لیتر نفت کوره تولید میکند و ۱۰ درصد محصولات این پالایشگاه حلالها، انواع روغنها و ... است که ۷ درصد از این ۱۰ درصد خوراک قیرسازان است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در مورد کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه توضیح داد: ۵۰ درصد بنزین تولیدی در این پالایشگاه طبق استاندارد یورو ۴ است و ۵۰ درصد دیگر همه استانداردها به جز اکتان را دارا است و قرار است تا پایان سال به استاندارد یورو ۴ نزدیک شود.
پالایشگاه تبریز نفت خام را از شرکت ملی پالایش و پخش تحویل میگیرد
باقری در مورد تحویل نفت خام گفت: هر تصمیمی که دولت بگیرد، ما اجرا میکنیم. در حال حاضر امکان فراورش نفت خام عراق در این پالایشگاه وجود دارد.