14:28 | شنبه 1 دي 1403
Research Analysis Debriefing Day
دلایلی که اپراتورها بسته‌های پرمخاطب اینترنتی را تغییر می‌دهند

1397/04/23 10:09

دلایلی که اپراتورها بسته‌های پرمخاطب اینترنتی را تغییر می‌دهند

پایگاه خبری راد: اگرچه برخی از طرح‌های تشویقی اپراتورهای تلفن همراه مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد، اما پس از مدتی دچار تغییراتی می‌شوند؛ علت این تغییر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که کف تعرفه اینترنت و زمان ارائه طرح‌های تشویقی را تعیین کرده‌ و اپراتورها موظفند طبق آن عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری راد، در حالی که برخی بسته‌های اینترنت همراه، مورد استقبال مشترکان قرار می‌گیرند اما پس از مدتی از سبد بسته‌های دیتای اپراتورها حذف می‌شوند؛ علت این موضوع، دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که در مصوبه‌ دی ماه ۹۵، کف تعرفه اینترنت همراه را به ازای هر گیگابایت، ۳۰۰۰ تومان و محدودیت‌هایی برای ارائه طرح‌ها و بسته‌های تشویقی توسط اپراتورهای غالب در نظر گرفته است.

طبق این مصوبه، «طرح تشویقی» به طرحی گفته میشود که قیمت آن کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف‌ شده باشد و در یک بازه زمانی حداکثر سه ماهه، امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح برای اپراتور ممکن است. درواقع ممکن است مخاطبان از بسته‌ای که حجم مشخصی دارد، رضایت داشته باشند و برای چند ماه از این بسته‌ استفاده کنند، اما با توجه به محدودیت زمانی که رگولاتوری برای طرح‌های تشویقی در نظر گرفته است، اپراتورها در صورتی که بخواهند تعرفه‌ اینترنت را کمتر از تعرفه‌ی عادی به مخاطبان ارائه دهند، باید پس از گذشت مدت زمان معلوم، طرح‌های جدیدی را عرضه کنند.

اپراتورهای تلفن همراهی که سهم بازار آن‌ها کمتر از ۱۰ درصد بازار است، مجاز شده‌اند در طرح‌های تشویقی خود تا حدود ۴۰ درصد تخفیف برای مشترکان اعمال کنند، اما اپراتورهایی که سهم بازار آنها بیش از ۱۰ درصد است، تنها تا ۲۰ درصد قیمت‌ها می‌توانند به مشترکان خود تخفیف دهند. در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون برای یک خدمت، تعرفه خدمات در قالب طرح‌های تشویقی می‌تواند پایین‌تر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت نبود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه، به‌عنوان ملاک سنجش خواهد بود.

تعرفه عادی تعیین‌شده توسط اپراتور برای هر خدمت می‌تواند مساوی یا کمتر از سقف و در صورت تعیین کف تعرفه توسط کمیسیون، مساوی یا بیشتر از کف تعیین‌شده برای هر خدمت باشد و برای مدت زمان حداقل شش ماه ارائه شود. اما در مورد طرح‌های تشویقی، مدت هر طرح نباید بیشتر از سه ماه باشد و در یک بازه زمانی حداکثر سه ماهه، امکان فروش طرح تشویقی و تمدید طرح برای اپراتور ممکن است. با توجه به اینکه حدفاصل زمان شروع و پایان ارائه طرح تشویقی با احتساب تمدید طرح، حداکثر سه ماه است، مدت استفاده مشترکان از طرح تشویقی می‌تواند حداکثر شش ماه باشد.

هر طرح تشویقی می‌تواند حداکثر شامل پنج بسته خدمتی حاوی یک خدمت و یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد. بسته خدماتی ترکیبی، خدماتی نظیر تماس، اینترنت و پیامک دارد. هر اپراتور صرفاً می‌تواند حداکثر هشت بار در سال طرح‌های تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارائه کند.

البته تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن، به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد، مگر آنکه تمدید طرح تشویقی، برای تکمیل مدت زمان سه ماهِ طرح تشویقی اولیه بوده باشد. مجموع مدتِ کلِ زمان ارائه طرح‌های تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی و یا تمدید طرح تشویقی، نباید بیش از هشت ماه از سال باشد.

مطابق این مصوبه اپراتور باید در بخش عمومی پورتال خود ضمن اعلام کلیه تعرفه‌های عادی، بخش مشخصی را نیز به اعلام طرح‌های تشویقی تخصیص دهد و ضمن به‌روزرسانی آن، مشخصات شفاف طرح‌های تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آن‌ها را اعلام کند. در کلیه تبلیغات مربوط به طرح‌های تشویقی، مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان نیز باید منتشر شود.

در صورتی که اپراتور قصد توقف طرح تشویقی را در مدت زمان دسترسی به طرح داشته باشد، باید حداقل هفت روز قبل از اجرای تصمیم خود، این موضوع را به اطلاع سازمان برساند. اگر طرح تشویقی بنا به درخواست اپراتور و با تایید سازمان، و یا بنا به ابلاغ سازمان متوقف شود،‌ اپراتور موظف است نسبت به ارائه طرح، به مشترکینی که پیشتر نسبت به خرید طرح اقدام کرده و به‌عنوان مشترکین فعلیِ استفاده کننده از طرح مذکور محسوب می­‌شوند، تا پایان مدت اعلام‌شده در طرح، خدمت مربوطه را ارائه کنند.