10:44 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

سال آبی

باران در کشور جان گرفت
پایگاه خبری راد: براساس آخرین آمار از وضعیت بارندگی تجمعی حوزه‌های آبریز درجه ۱ کشور، در حال حاضر وضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته، این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش بیش از ۲۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بودیم.
ذخیره سدهای تهران ۲۴ درصد کمتر از پارسال
پایگاه خبری راد: حجم مخزن پنج سد بزرگ استان تهران در پایان شهریورماه و سال آبی گذشته ۲۴ درصد نسبت به سال آبی ۹۶-۹۵ کاهش داشته است.
 مدیریت مخازن آبی در کشور را شروع کرده‌ایم
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو گفت: در پی تنش آبی ۴۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق و ۵۰ درصد انرژی کشور از دست رفت. در تهران حدود ۴۳ روز از فصل تابستان سال گذشته با دمای بالایی مواجه بود.
تکمیل فاضلاب استان تهران تا ۵ سال دیگر
پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: طی پنج سال آینده کل فاضلاب استان تهران تکمیل خواهد شد اما برای انجام این کار به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
علت اصلی بحران آب در کشور چیست؟
پایگاه خبری راد: معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آبفا وزارت نیرو گفت: افزایش جمعیت و در نتیجه آن افزایش مصرف آب فراتر از الگوی مصرف بهینه، عامل بهره برداری بسیار بالاتر از آستانه تاب‌آوری منابع آب بوده، به طوری که مصارف آب از مرز بحرانی گذشته است.
۱۰۹ سد نیمه تمام داریم
پایگاه خبری راد: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره تعداد طرح‌های نیمه‌تمام گفت: در حال حاضر ۱۰۹ سد نیمه تمام در حال ساخت در کشور داریم که از این تعداد ۴۳ سد هدف شرب را به دنبال دارد و می‌بایست حداکثر تا پایان برنامه ششم وارد مدار بهره‌برداری شود.
چرا کار اصفهان به جیره بندی آب نکشید؟
پایگاه خبری راد: مدیرعامل آب و فاضلاب اصفهان گفت: در تابستان سال جاری ۹.۶ درصد کاهش تولید آب داشتیم که می‌توانست اصفهان را به جیره‌بندی آب بکشاند، اما مردم ۹ درصد کاهش مصرف در بخش شرب اعمال کردند که همین مساله راه نجات استان شد.
کاهش 61 ورودی آب به مخازن سدهای خوزستان
پایگاه خبری راد: معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع سازمان آب و برق خوزستان گفت: در سال 96-97 ورودی حوضه‌های آبی استان 11،5 میلیارد متر مکعب بود که سال قبل این عدد 17.8 میلیارد متر مکعب بود. این عدد در سال متوسط نرمال، 30 میلیارد متر مکعب بود بنابراین 61 درصد کاهش ورودی داشته‌ایم.
کم‌بارش‌ترین نقطه کشور کجاست؟
پایگاه خبری راد: پرونده سال آبی ۹۶-۹۷ در حالی بسته شده که افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده است تا حوضه آبریز مرزی شرق کم بارش‌ترین مقطع زمانی نیم قرن خود را تجربه کند.
۴ استان رکورد خشکسالی را زدند
پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش مربوط به خشکسالی، وضعیت ایران را از لحاظ مساحت و جمعیت تحت تاثیر خشکسالی تشریح کرد و نسبت به خشکسالی‌های درازمدت در برخی استان‌ها از جمله قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری هشدار داد.
یزدی‌ها برای حفظ آب باقیمانده استان‌شان چه می‌کنند؟
پایگاه خبری راد: مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با تشریح وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: وضعیت تأمین آب استان شرایط مناسبی ندارد و ما باید منابع آب داخلی، چاه‌های یزدگرد و چرخاب که عمده چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند را به هر قیمت حفظ کنیم.
پیش‌بینی بارندگی بیش از حد نرمال برای مهرماه
پایگاه خبری راد: رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی بارش و دمای پاییز ۹۷ را پیش‌بینی کرد و گفت: در ماه جاری در اغلب مناطق کشور به‌ویژه در غرب و شمال غرب بارندگی بیش از حد نرمال خواهد بود. در آبان‌ و آذرماه نیز بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور درحد نرمال پیش‌بینی می‌شود.
تقدیر وزیر نیرو از مردم برای گذر از تابستان سخت ۹۷
پایگاه خبری راد: وزارت نیرو از همراهی مشترکان در گذر از اوج مصرف آب و برق تابستان ۹۷ و صرفه‌جویی دو هزار مگاواتی مصرف انرژی در یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی نیم قرن اخیر کشور تقدیر کرد.
ایران ۱.۳ درجه سلسیوس گرم‌تر شد/ بارش در ۲۲ استان زیر حد نرمال
پایگاه خبری راد: همزمان با پایان سال آبی ۹۷-۹۶، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با ارایه گزارش وضعیت بارش و دمای کشور تاکید کرد: سال آبی ۹۷-۹۶ درحالی به پایان رسید که ایران ۲۸.۷ درصد کمبود بارش و از سوی دیگر ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش دما را ثبت کرده است.
اعدادی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود
پایگاه خبری راد: مساله آب موضوعی است که دیگر از شعار خارج و به یک واقعیت تلخ برای کشور تبدیل شده و روزبه‌روز شرایط بحرانی‌تری را تجربه می‌کند، شرایطی که حال ایران را وخیم کرده و باید به صورت ضرب العجلی به فکر معالجه آن بود.