22:48 | يكشنبه 15 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

رشد نقدینگی

تشکیل کمیته مدیریت نقدینگی در بانک مرکزی
نماد برتر- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت نقدینگی گفت: خوشحالم به مردم بگوییم نقدینگی کنترل شده و در ۵ ماهه ابتدایی امسال رشد پایه پولی ۴ درصد و رشد نقدینگی ۱۲ درصد بوده است.
شرط روی دالان نرخ بهره بانکی!
نماد برتر- باتوجه به اینکه تا پایان بهار امسال نقدینگی از ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت و بانک مرکزی پیشنهاد انتشار اوراق ودیعه را به عنوان یکی از اقدامات برای مهار پول اعلام کرد، اکنون شورای پول و اعتبار با انتشار این اوراق موافقت کرده و یک کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که فروش اوراق ودیعه در صورتی می‌تواند در مدیریت نقدینگی موثرتر عمل کند که بانک مرکزی قبل از تعیین زمان انتشار این اوراق بیش از میزان فعلی دالان نرخ بهره بانکی را افزایش دهد.
پازل تورم ۲۲ درصدی چگونه کامل می‌شود؟
نماد برتر- بانک مرکزی در حالی تورم هدف را ۲۲ درصد اعلام کرده که نقدینگی در سه ماهه ابتدایی سال به بیش از ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و افزایش چشم‌گیر قیمت‌ها نشانی از کاهش تورم نداشت، اما با این حال کارشناسان اقتصادی به تحقق تورم ۲۲ درصدی برای اقتصاد ایران خوشبینانه نگاه می‌کنند و رسیدن به آن را مشروط و ملزم به یکسری موارد می‌دانند.
اوضاع مهره‌های اقتصادی ایران/ رشد ۲۶ درصدی شاخص فلاکت
نماد برتر- تازه‌ترین گزارش رسمی بیانگر افزایش ۲۶ درصدی شاخص فلاکت طی سه سال گذشته و رسیدن به ۴۵.۴ درصد است.
بازده غیرعادی بورس عامل رشد بازارهای موازی
نماد برتر- به اعتقاد یک کارشناس، انتظارات تورمی مردم به‌طور ناگهانی افزایش پیدا کرده که دلیل آن افزایش نرخ بهره انتظاری سرمایه‌گذاران است، به همین علت مردم از زمستان گذشته شبه پول خود را به پول تبدیل کردند که در بازارهای دارایی مختلف آن را می چرخانند.
بازار مسکن محاصره شد
نماد برتر-آخرین تکه از پازل امنیتی شدن بازار مسکن با اعلام آمادگی پلیس برای ورود به این بازار چیده شد. رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته با واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم همراه بود؛ مجلسی که پیکان انتقادات را به سوی دولت نشانه گرفت‌ و شرایط را برای تصمیمات خلق الساعه از سوی دولت فراهم کرد.
دور نظام بانکی را خط بکشید!
نماد برتر- یک کارشناس اقتصادی نرخ اعلام شده برای تحقق تورم ۲۲ درصدی را منطقی دانست و گفت: رسیدن به تورم ۲۲ درصدی به ملزوماتی نیاز دارد که اولین الزام آن این است که دولت برای تامین کسری بودجه دور نظام بانکی را خط بکشد و دوم اینکه هزینه‌های کاهش تورم که شامل افت تولید است را بپذیرد. البته از آنجاکه بانک مرکزی قصد ندارد تورم را به میزان زیادی کاهش دهد، تاثیرات منفی کاهش تورم بر تولید هم کمتر خواهد بود.
جزئیات سیاست هدف‌گذاری تورم
نماد برتر- بانک مرکزی در راستای شرح و بسط سیاست «هدف گذاری تورم» سوالات مورد توجه صاحب نظران و افکار عمومی را توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی پاسخ داده است.
رشد بازار مسکن ادامه نمی‌یابد
نماد برتر- یک کارشناس بازار مسکن گفت: مجموعه عواملی همچون انباشت تقاضا بعد از رکود ناشی از کرونا، انتظارات تورمی، رشد بازارهای موازی، تحریم‌ها و افزایش نقدینگی​؛ منجر به ورود بازار مسکن به کانال ۱۷ میلیون تومان شد اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود و در تابستان بازار به ثبات می‌رسد.
موسوی: رونق بورس موجب ایجاد گشایش در اقتصاد کشور می‌شود
نماد برتر- یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رونق بورس به ایجاد گشایش در اقتصاد کشور می‌انجامد، هشدار داد که با تمهیداتی باید جلوی تبدیل این فرصت به تهدید را گرفت.
قوانین ناسازگار با تحریم موقتا تعلیق شود
پایگاه خبری راد: رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: با قوانین و مقررات عادی نمی‌توان شرایط تحریمی که همچون شرایط جنگی است را اداره کرد و برخی از قوانین و مقرراتی که با شرایط کنونی وفق ندارند، باید موقتا تعلیق شوند.
مراقب تورم باشید!
پایگاه خبری راد: درپی تصویب لایحه حذف چهار صفر از ریال در دولت، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تجارب موفق و ناموفق دنیا در این زمینه، گفت: اجرای این طرح در کشور در این شرایط ریسک بزرگی است و مسئولان باید مراقب باشند با اجرای این سیاست، تورم چندین برابر نشود.
شکست بازار مسکن در شمال پایتخت + قیمت
پایگاه خبری راد: بازار مسکن شهر تهران در شرایطی به شروع نقطه‌ رکود نزدیک شده که کسادی خرید و فروش آپارتمان‌های بالای ۸۰ متر مربع در شمال پایتخت سنگین‌تر شده و حد مقاومت مالکان در حال شکستن است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید که در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت پیشنهادی در مناطقی از تهران هستیم.
راه حل کاهش قیمت مسکن
پایگاه خبری راد: درحالی که تعویق خرید به عنوان یکی از راهکارهای مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس برای شکستن قیمت مسکن ابراز شده، کارشناسان می‌گویند که رشد قیمت مسکن از متغیرهای کلان نشأت گرفته و نخریدن، راه حل کاهش قیمت‌ها نیست. آنان معتقدند تقویت عرضه و تقاضا باید به طور همزمان دنبال شود.
برنامه بانک مرکزی برای مهار تورم
پایگاه خبری راد: همتی در یادداشتی اعلام کرد: بانک مرکزی برای برون رفت از شرایط خاص اقتصادی کشور به دنبال راه‌حل‌های بهینه مدرن و امکان پذیر برای کنترل نوسانات متغیرهای کلان و بویژه مهار نرخ تورم است.