10:10 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

مولکول

چرا غلات کامل برای سلامتی مفیدند؟
پایگاه خبری راد: اخیرا دانش عمومی تاکید دارد که خوردن غذاهایی حاوی غلات کامل برای سلامت بسیار مفید است، اما دلیل مفید بودن غلات کامل چیست؟.
سحابی شکارچی تنها سحابی قابل دید با چشم غیر مسلح
پایگاه خبری راد: در این تصویر" سحابی شکارچی" ابرهای گازی اطراف ستارگان داغ قابل مشاهده هستند.
بومی سازی چسب‌های طبیعی برای کاربردهای آزمایشگاهی
پایگاه خبری راد: پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد شیراز به تولید چسب‌های طبیعی در فاز مایع و جامد به منظور کاربردهای آزمایشگاهی حوزه‌های زیستی، پزشکی و زمین‌شناسی دست یافتند.
راهکارهایی برای پایان دادن به کابوس گاز گرفتگی
پایگاه خبری راد: برخلاف تصوری رایج گازگرفتی تنها از طریق نشت گاز از دودکش خانه خود رخ نمی دهد و ممکن است از دودکش بخاری تا دبوار همسایه نیز سبب وقوع این حادثه شوند، موضوعی که سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره آن هشدار داده است.
تولید آنتی‌بیوتیک‌های مقاوم
پایگاه خبری راد: پژوهشگران موسسه "ام.آی.تی" (MIT) ایالات متحده امریکا، با استفاده از یک نوع واکنش شیمیایی جدید دریافته‌اند که می‌توان آنتی بیوتیک‌ها را به گونه‌ای که به طور بالقوه در مقابل عفونت‌های مقاوم در برابر دارو موثرتر شوند، تغییر دهند.
شناسایی انواع گوشت مصرفی در محصولات غذایی به روش ژنتیکی
پایگاه خبری راد: محققان آزمایشگاه بیوشیمی فیزیک (BCL) مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت کیت تشخیص انواع گوشت مصرفی در محصولات غذایی با قابلیت شناسایی ۱۰ گونه مختلف جانوری شدند.
ساخت نانوسامانه‌هایی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های سیستم عصبی
پایگاه خبری راد: جمعی از پژوهشگران دانشگاهی و پژوهشگاهی نانوسامانه‌ای را طراحی کردند که می‌تواند مانع از ایجاد و یا پیشرفت بیماری‌های سیستم عصبی از قبیل پارکینسون و آلزایمر شود.
چرا برخی افراد به عوارض جانبی داروها حساس‌ترند؟
پایگاه خبری راد: بدن برخی از افراد به عوارض جانبی داروها حساسیت بیشتری نشان می‌دهد اما این حساسیت دارویی از چه عاملی نشات می‌گیرد؟
راه‌حلی جدید برای بحران جهانی "مقاومت آنتی‌بیوتیکی"
پایگاه خبری راد: متخصصان تکنیکی جدید برای حل بحران جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی ارائه دادند که این تکنیک مبتنی بر بی‌اثر کردن باکتری‌ها بدون نیاز به کشتن آنهاست.
پیشرفت محققان در درمان بیماری پارکینسون
پایگاه خبری راد: محققان در بررسی‌ روی بیماری پارکینسون، مولکول جدیدی یافتند که می‌تواند از آسیب دیدن عصب‌ها جلوگیری کند.
تشخیص بیماری‌های خاص با دستگاهی به اندازه کف دست
پایگاه خبری راد: محققان اسکاتلندی یک دستگاه ساختند که می‌تواند در عرض کمتر از دو دقیقه، وجود برخی بیماری‌های خاص را تشخیص دهد.
افزایش 7 برابری کارایی سلول‌های خورشیدی با نانو فناوری
پایگاه خبری راد: محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند تبریز با کاربرد نانو ساختارها در ساخت سلول‌های خورشیدی، توانستند بازده این سلول‌ها را تا 7 برابر افزایش دهند.
قدیمی‌ترین جانور روی زمین شناسایی شد
پایگاه خبری راد: یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه ملی استرالیا تایید کرد که "دیکینسونیا"(Dickinsonia) از حیوانات دوره زمین‌شناسی ادیاکاران، قدیمی‌ترین حیوانی بوده که به زمین قدم گذاشته است.
طراحی داروهای جدید با استفاده از رایانه و علم بیوانفورماتیک
پایگاه خبری راد: عضو هیات علمی گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بررسی ارتباط بین داده‌‎ها و ساختارهای زیستی و مولکولی در رشته بیوانفورماتیک امکان طراحی داروهای جدید را فراهم می‌کند.
توقف رشد سلول سرطانی با کمپلکس نانودارویی ساخت محققان دانشگاهی
پایگاه خبری راد: محققان واحد علوم و تحقیقات در قالب پایان‌نامه به کمپلکس نانو دارویی دست یافتند که قادر به توقف رشد سلول‌های سرطانی و با کاهش عوارض دارویی است.