18:51 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

بازار جهانی نفت

چرا WTI شاخص قیمت بازار جهانی نفت است؟
پایگاه خبری راد: بازارهای نفت جهانی هستند و بنابراین قیمت‌های نفت در سراسر جهان همسو با آن‌ها حرکت می‌کنند، با این حال اختلاف‌هایی در قیمت‌های نفت بر مبنای کیفیت و جغرافیا وجود دارد و معمولاً شاخص‌های قیمت فاصله چندانی از سایر شاخص‌ها پیدا نمی‌کنند.
تاثیر بحران ونزوئلا بر آینده بازار نفت
پایگاه خبری راد: چند وقتی است که بحران سیاسی در ونزوئلا شدت گرفته و از آنجایی که این کشور یکی از اعضای اوپک است، این بحران روی بازار نفت تأثیر مستقیم دارد. در این سوی ماجرا ایران هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا مواجه شده است و هنگامی که این دو اتفاق کنار یکدیگر قرار می‌گیرند بازار نفت را نگران می‌کنند.
عوامل تاثیرگذار بر آینده‌ی نفت ایران کدامند؟
پایگاه خبری راد: درحالی که نخستین گزارش از میزان تولید اوپک بعد از تعهد کاهش تولید از کاهش تولید اعضای این سازمان حکایت دارد، میزان عرضه و تقاضا در بازار برابر شده و برخی تحلیل‌گران بر این باورند اگر بازار همین روال را طی کند، ممکن است آمریکا معافیت‌های خود را تمدید نکند. ازسوی دیگر برخی کارشناسان رشد اقتصادی و تعیین تکلیف کانال مالی بین ایران و اروپا را دو عامل تاثیرگذار آینده نفت ایران می‌دانند.
 تولید نفت آمریکا با مجموع تولید عربستان و روسیه یکسان است
پایگاه خبری راد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد مجموع تولید نفت آمریکا در حدود سال ۲۰۲۵ با مجموع تولید روسیه و عربستان سعودی برابری خواهد کرد.
برگشت قیمت نفت به ۸۰ دلاری
پایگاه خبری راد: یک تحلیلگر اعلام کرد توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای کاهش تولید نفت می‌تواند قیمت نفت را به حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه افزایش دهد.
 تصمیم اوپک در آشفته بازار نفت چه خواهد بود؟
پایگاه خبری راد: جلسه روز آینده اوپک درحالی برگزار می‌شود که این سازمان با چالش‌های مختلفی از جمله خروج یکی از اعضاء، مازاد تولید و سقوط آزاد قیمت جهانی نفت دست به گریبان است. بنابراین تصمیمی که اوپکی‌ها در این اجلاس خواهند گرفت، تاثیر زیادی بر آینده بازار و سرنوشت هرکدام از اعضاء دارد.
آیا زنگنه در اجلاس اوپک حضور پیدا می کند؟!
پایگاه خبری راد: اجلاس 175 اوپک طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری درحالی برگزار می‌شود که زمزمه‌های کاهش تولید از سوی بزرگ‌ترین عضو این سازمان یعنی عربستان به گوش می‌رسد. این درحالی است که ایران که در شرایط تحریم به سر می‌برد، اعلام کرده میزان کاهش تولید اوپک به ایران ارتباطی ندارد.
درخواست عربستان سعودی از روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت!
پایگاه خبری راد: با سقوط چشمگیر قیمت‌ها، اتحاد نفتی عربستان و روسیه که قدرتمندترین شراکت در بازار جهانی نفت است، با دشوارترین آزمون خود تاکنون روبرو خواهد شد.
چرخش 180 درجه ای بازار نفت!
پایگاه خبری راد: دخالت‌های ترامپ در بازار جهانی نفت طی شش ماه اخیر باعث شده این بازار که بعد از مدت‌ها با تعهد کاهش تولید به تعادل رسیده بود، حرکتی ناموزون را آغاز کند و آسمان آن هر روز یک رنگ باشد.
 بلوف نفتی عربستان علیه ایران!
پایگاه خبری راد: هنوز دو ماه از خط و نشان نفتی عربستان برای ایران و این‌که قصد دارد در ازای خروج هر بشکه نفت ایران دو بشکه صادر کند، نگذشته که وزیر انرژی این کشور اعلام کرده است میزان تولید نفت در عربستان ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.
بی‌نظمی دردسرساز عربستان در تعهدی ۶۰ ساله
پایگاه خبری راد: حدود سه سال پیش که اعضای اوپک برای تعهد کاهش تولید که باعث شد بازار جهانی نفت بعد از مدت‌ها به تعادل برسد، پای میز مذاکره نشستند، کم‌تر کسی گمان می‌کرد برخی اعضای بزرگ برای حفظ منافع خود، صلاح این سازمان ۶۰ ساله و بازار جهانی را نادیده بگیرند و با کاهش یا افزایش تولید بی‌برنامه خود برروی قیمت‌های جهانی نفت تاثیر بگذارند. این روزها نگاه بازار جهانی نفت باز هم به این کشورها دوخته شده تا قطعات پازل تعادل باز هم کنار هم چیده شوند.
معاف‌شدگان نفتی، چقدر از ایران نفت می‌خرند؟
پایگاه خبری راد: آمریکا بعد از ماه‌ها کلنجار با بازار جهانی نفت برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تنها دو روز مانده به تاریخی که برای این هدف تعیین کرده بود، به هشت مشتری نفت ایران برای ادامه خرید نفت از ایران معافیت داد. معافیتی که عمر آن شش ماهه است اما برخی کارشناسان تمدید آن‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.
چه سرنوشتی در انتظار نفت ایران است؟
پایگاه خبری راد: سرنوشت نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم، این بار با ارائه معافیت ازسوی آمریکا به چند مشتری، دستخوش تغییر شده است؛ تغییری که البته به باور کارشناسان هیچ‌گاه موجب به صفر رساندن میزان صادرات نفت ایران نشده و نخواهد شد.
کدام کشورها شامل معافیت نفتی آمریکا می‌شوند؟
پایگاه خبری راد: آمریکا بعد از تهدیدها و کشیدن خط و نشان فراوان برای مشتریان نفتی ایران درباره ادامه خرید نفت از ایران، درنهایت سه روز قبل از تاریخی که برای آغاز تحریم‌های نفتی ایران، تعیین کرده بود، به هشت کشور معافیت داد. هرچند هنوز به‌طور قطع مشخص نشده این فهرست شامل کدام کشورهاست و به جز اسم سه کشور، همه چیز در مرحله حدس و گمان است.
آنچه در استعفانامه آخوندی کمتر دیده شد
پایگاه خبری راد: چند روز پیش عباس آخوندی استعفای خود از وزارت راه و شهرسازی را اعلام و منتشر کرد. او در متن استعفای خود، نقض سه اصل «پای‌بندی به قانون، احترام به مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی» در وضعیت کنونی را علت استعفایش اعلام کرده است.