12:51 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

اصلی

از تابستان بی‌برق تا زمستان بی‌گاز
همان طور که در فصل تابستان، افزایش مصرف برق بسیاری از شرکت‎ها را دچار خاموشی کرد و به روند تولید آن‎ها ضربه زد، در فصل زمستان نیز کشور با وجود داشتن ذخایر فراوان، توان استخراج گاز کافی برای مصرف داخلی خود را ندارد و به ناچار برخی از صنایع با قطع مصرف گاز مواجه خواهند شد و تولیدات آنان کاهش خواهد یافت.
آینده‌ پژوهی صنعت بیمه در یک دهه پیش‌رو
صنعت بیمه مانند سایر صنایع به موجی پیوسته که تغییر در رفتار مشتریان، خدمات ارائه شده توسط شرکت­‌های بیمه و شدیدتر شدن رقابت بین شرکت­‌های بیمه را به همراه داشته است. در این مسیر روندهای مهمی بر صنعت بیمه و آینده آن تاثیرگذار هستند.
نگاه دستوری؛ ریشه اصلی فساد در اقتصاد
ریشه اصلی عدم شفافیت و ایجاد فساد در بدنه اقتصاد، وجود نگاه دستوری به بازارها بوده است و تا زمانی که چشم حاکمیت در این خصوص باز نباشد، با این حجم از گستردگی صنایع و اصناف در کشور، کاری از پیش برده نمی‌شود.
تراز مثبت؛ مُسکنی برای اقتصاد کشور
اگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برنامه‌ دقیقی طراحی کند که منابع و مصارف با هم، تراز داشته باشند، سایر بنگاه‌های اقتصادی هم در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور قدم بر می‌دارند.
گمانه زنی بر سر قیمت گذاری خودرو /حساسیت بازارها به برجام
بازارها اگرچه در یک محدوده مشخص معاملات روز سه شنبه را با ثبات دنبال کردند اما معاملات روز چهارشنبه می تواند تداوم همان مسیر یا متفاوت از آن باشد.
بازار بدهی رفیق بازار سرمایه و نه رقیب
طبق گزارش بانک مرکزی در دوره پنج ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۰، مجموع اوراق بدهی منتشر شده مبلغ ۳۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه گذشته از افزایش ۷۲.۲ درصدی حکایت دارد.
عرضه اقلام مزایده‌ای غیرتولیدی ایران خودرو در بورس کالا
مدیر مزایده گروه صنعتی ایران خودرو ضمن بیان اینکه از سال گذشته علاوه بر مزایده، اقلام غیرتولیدی ایران‌خودرو از طریق بورس کالا به فروش می‌رسد گفت: این فرآیند موجب ایجاد شفافیت بیشتر و حذف تشریفات اداری زمان‌بر شده است.
توسعه اقتصاد از مسیر شفافیت و حذف قیمت‌گذاری دستوری
اصلاح دو عامل شفافیت و قیمت گذاری عادلانه از طریق مکانیزم بازار به کارکرد اصلی اقتصاد که همان تخصیص و تجهیز بهینه منابع است، منجر می‌شود. اصلاح این دو عامل در هر اقتصادی ، بی‌تردید اثرات توسعه‌ای آن بر اقتصاد نمایان خواهد شد.
هشتمین هفته جهانی کارآفرینی ایران هم‌زمان با 180 کشور جهان برگزار می‌شود
به نقل از روابط عمومی هفته جهانی کارآفرینی ایران؛ سروش مودب دبیر دائمی هفته جهانی کارآفرینی خبر از برگزاری این رویداد برای هشتمین سال متوالی داد که به همت باشگاه کارآفرینی ایران و مرکز کارآفرینی ایران و با حمایت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، هم‌زمان با بیش از 180 کشور جهان برگزار خواهد شد.
تحلیل نادرست از اثر بازار بدهی بر بازار سهام
با توجه به متفاوت بودن بازیگران دو بازار سهام و بازار بدهی و ظرفیت مجزایی که برای خرید اوراق دولتی توسط صندوق‌های درآمد ثابت درنظر گرفته می‌شود، مرتبط دانستن فروش اوراق دولتی در بازار به روند این روزهای بازار سرمایه، تحلیل دقیق و درستی نیست.
نوسان محدود دلار زیر سایه اخبار برجام
به نظر می رسد امروز دوشنبه 10 آبان 1400 بازار ارز تهران باز هم در گیر و دار بررسی شرایط تازه مذاکرات برجام باشد. اگر سیگنال مثبتی از سوی طرفین آمریکایی و اروپایی منتشر شود،‌احتمال افت قیمت دلار وجود خواهد داشت.
هفته‌های بدون عرضه «فولاد مبارکه» هت‌تریک کرد
فولادمبارکه اصفهان بدون محصول این هفته را در بورس کالا به پایان رساند و دلیل عدم عرضه این شرکت در رینگ نقره‌ای بازارسرمایه مشخص نیست.
مقایسه اشتباه بین بازدهی بازار سرمایه و بازار بدهی
سهامداران با توجه به احتمال ریسک‌‎های مختلف در بازار سرمایه، به خرید اوراق بدهی روی می آورند، غافل از اینکه این اوراق در حقیقت یک سود ثابت و خطی می‌دهند. در حالیکه بازار سرمایه در روند بلندمدتی که تا به حال داشته همیشه بیشترین سوددهی را نسبت به سایر بازارهای موازی، نصیب سهامداران خود کرده است.
شلاق قیمت‌گذاری بر پیکر صنعت خودرو
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت سیاست قیمت‌گذاری صنعت خودرو را مورد اشاره قرار داد و این سیاست را زمینه‌ساز ضرر و زیان سهامداران و ادامه این رویه را عامل تعطیلی این صنعت در کشور خواند.
اثر بازارهای جهانی بر بازارسرمایه؛ مستقیم اما تدریجی
تاثیر بحران‌های جهانی بر بازار سرمایه کشور به علت وجود تحریم‌ها روند پرشتابی ندارد اما اثر تغییرات قیمتی بر بازار کامودیتی‌ها به تدریج در داخل کشور مشاهده می‌شود.