14:48 | سه شنبه 10 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

مراتع و آبخیزداری

قاچاق خاک ایران!
پایگاه خبری راد: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: قاچاق خاک‌های ایران از دهه ۸۰ شروع شده و همچنان ادامه‌دار است.
رشد ۷۰ درصدی پروژه‌های آبخیزداری
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: مجموعه عملیات آبخیزداری که در قالب مدیریت جامع در حال حاضر در ۶۸۴ نقطه و در ۳۴۹ شهرستان درحال انجام است و با ارزیابی‌های صورت گرفته این فعالیت‌ها از رشد ۷۰ درصدی برخوردار بوده است.
 ۹۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب در بارش‌های اخیر جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شد
پایگاه خبری راد: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام بیشترین میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت و استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی سهم کمتری از بارش‌های اخیر نسبت به میانگین بلندمدت را دریافت کردند.
حمایت سازمان جنگل‌ها از شرکت‌های زراعت چوب
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار هکتار تعهد زراعت چوب داریم، گفت: از طریق زراعت چوب باید ۶۰۰ هزار متر مکعب چوب مورد نیاز کشور را تامین کنیم اما می‌توانیم از طریق توسعه زراعت چوب وارد معادلات صادرات و واردات چوب شویم.
۱۰ میلیارد دلار خسارت سالانه ناشی از فرسایش خاک
پایگاه خبری راد: بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری متوسط فرسایش آبی سالانه ۱۶.۷ تن در هکتار و خسارت ناشی از فرسایش خاک بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال در کشور است.
تنش‌های آبی علت خشک شدن درختان پارک چیتگر
پایگاه خبری راد: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به اینکه تنش‌های آبی سبب شده است که مشکلاتی برای درختان پارک چیتگر به وجود بیاید گفت: میزان تاثیر حفر تونل شهدای غزه از زیر پارک بر خشک شدن درختان این پارک هنوز از نظر علمی بررسی نشده است.
حریق و سیل در نقاط پرخطر کشور قابل پیش‌بینی است/ کاهش ۵۰ درصدی حریق در منابع طبیعی
مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، گفت: هنوز با سازمان مدیریت بحران در این زمینه برای هماهنگی‌های بیشتر بین‌حوزه‌ای مکاتبه نشده است.
خشکسالی از یک طرف، آفات هم به جان جنگل‌های ایران افتاده است
پایگاه خبری راد: مدیرکل حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها ضمن تشریح آفات و بیماری‌هایی که در رویشگاه‌های مختلف کشور به دلیل تغییرات اقلیمی به وجود آمده است، گفت: نزدیک به پنج میلیارد تومان اعتبار برای رویشگاه‌ها و استان‌هایی که درگیر آفات و بیماری‌هایی هستند در نظر گرفته شده است.
تهیه نقشه نقاط ریسک و خطر کشور
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به تهیه نقشه نقاط ریسک و خطر کشور با همکاری فائو گفت: این نقشه ریسک نقاط بحرانی آتش‌سوزی، سیل، فرسایش خاک و... را نشان خواهد داد.
۷۰ درصد نقاط سیل‌خیز کشور ایمن‌سازی نشده است / وقوع بیش‌از ۱۰۰۰ سیل طی شش سال
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که از ۴۵ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور، ۱۱ میلیون هکتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است، گفت: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶، ۱۱۳۹ مورد سیل در کشور اتفاق افتاده است.
اجرای طرح کاداستر در ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور
پایگاه خبری راد: معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون ۳۲ میلیون هکتار در کل کشور کار کاداستر انجام شده است.
۵۰ درصد سطح کشور پوشیده از مرتع است/تاکید بر مدیریت مرتع به جای احیای آن
پایگاه خبری راد: رییس انجمن علمی مرتع‌داری ایران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سطح کشور پوشیده از مرتع است، گفت: مشکل بسیاری از مراتع کشور با مدیریت حل می‌شود و نیازی به عملیات احیای مرتع نیست، از این رو لازم است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بودجه‌های مرتعی خود را علاوه بر احیا، به مدیریت مرتع نیز اختصاص دهد.
رتبه ۱۲ ایران در توسعه جنگل
پایگاه خبری راد: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ایران در بین ۲۰ کشور توسعه دهنده جنگل در دنیا رتبه دوازدهم را دارد.
پیش‌بینی جنگل‌کاری در کشور در بیش از ۲۵ هزار هکتار
پایگاه خبری راد: رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال با اشاره به اینکه مساحتی حدود ۲۵ هزار و ۷۰۱ هکتار برنامه نهال‌کاری و بذرکاری برای توسعه جنگل در کشور پیش‌بینی شده است، گفت: برای اولین بار اعتبار بسیار خوبی برای اجرای برنامه‌های بیولوژیک در جنگل اختصاص داده شده است.
تخصیص اعتبار ۵۸ میلیارد تومانی برای حفظ و احیای مراتع
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بخش مرتع از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است، گفت:فقط ۲۵ درصد از تولید و ارزش مراتع مربوط به تامین علوفه است، مابقی آن ارزش محیط زیستی دارد.