16:53 | پنجشنبه 12 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

باکتری

سیستمی برای هزار سال "ذخیره اطلاعات"
پایگاه خبری راد: پژوهشگران دانشگاه "هاروارد" در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک سیستم نوین برای خواندن و نوشتن اطلاعات مولکول‌های آلی شده‌اند که می‌تواند هزار سال به طور بالقوه پایدار و امن بماند.
خرمای ایرانی نیازمند تقویت بیشتر خاک‌ها
پایگاه خبری راد: ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خاک نخلستان‌ها بایستی برای حاصلخیزی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. محققان کشور بدین منظور از گوگرد و کودهای طبیعی استفاده کرده و نتایج مفیدی گرفته‌اند.
نیترات سیب‌زمینی‌ها در حد مجاز است؟
پایگاه خبری راد: پژوهشگران سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی با بررسی وضعیت آلودگی نیترات سیب‌زمینی مراکز اصلی تولید و نیز میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران، عنوان کردند که میزان نیترات سیب‌زمینی‌های تولیدی کشور در محدوده‌ میانگین جهانی قرار دارد و ۳۰ درصد از نمونه‌های بررسی شده، از حد مجاز برخی کشورهای اروپایی بالاتر است.
سرو پیتزا در کاغذهای ۳ بار بازیافت‌شده!
پایگاه خبری راد: پک‌ها و بسته‌بندی‌های پشت‌طوسی پیتزا، ساندویچ و شیرینی، کاغذهای سه بار بازیافت‌شده‌ای هستند که اغلب استاندارد مؤسسه استاندارد و وزارت بهداشت را نیز ندارند و حامل انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها هستند.
اعتراض اکسون به نفت سمی دولت آمریکا
پایگاه خبری راد: شرکت اکسون موبیل از این که بخشی از نفت خریداری شده از ذخایر نفت استراتژیک دولت آمریکا حاوی سطح بالای ماده سمی سولفید هیدروژن است، ابراز نگرانی کرد.
آمادگی سازمان دامپزشکی برای اعزام نیروهای واکنش سریع به مناطق سیل‌زده
پایگاه خبری راد: رئیس سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان پل دختر برای اعزام نیروهای واکنش سریع دامپزشکی از پنج منطقه کشور اعلام آمادگی کرد.
محصولات نانویی که غریبه بازارهای داخلی هستند/تولید ۵۸۵ محصول از سوی ۲۱۲ شرکت فناور
پایگاه خبری راد: در حال حاضر ۲۱۲ شرکت فناور و دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو تشکیل شده است که بسیاری از آنها محصولاتی را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند که به گفته فعالان این عرصه به دلیل آشنا نبودن جامعه با این محصولات دانش‌بنیان، در بازارهای داخلی با اقبال مواجه نشدند، ولی بسیاری از آنها به بازارهای جهانی عرضه شدند.
ساخت دستگاه تکثیر ژن با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی
پایگاه خبری راد: جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از سه سال تلاش مداوم موفق به ساخت دستگاه تکثیر ژن با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی آن شدند.
میلیون‌ها نفر در جهان قربانی آلودگی محیط زیست می‌شوند
پایگاه خبری راد: سازمان ملل متحد با استناد به نتایج یک بررسی مبسوط هشدار داده است که آلودگی هوا، خاک، آب‌های زیرزمینی و دریاها موجب مرگ میلیون‌ها نفر در جهان می‌شود. این سازمان از دولت‌ها خواسته است که به طور جدی جلوی این روند را بگیرند.
تهیه نقشه کروماتوگرافیک از طعم و بوی زعفران
پایگاه خبری راد: عضو هیئت‌علمی پژوهشکده گیاهان دارویی با بیان این که ایران موفق به تولید موادی شده که کیفیت زعفران را مشخص می‌کنند از تهیه نقشه کروماتوگرافیک از طعم و بوی زعفران مناطق زعفران‌خیز کشور خبرداد.
نخستین محصول تراریخته که وارد بازار شد، چه بود؟
پایگاه خبری راد: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در زمینه محصولات تراریخته باید به جای ادعا به واقعیت توجه شود و اطلاعات درست در اختیار مردم قرار بگیرد.
افزایش نگران‌کننده سطح آلودگی دارویی در رودخانه‌های جهان
پایگاه خبری راد: کارشناسان محیط زیستی هشدار دادند: آلودگی دارویی در رودخانه‌ها به سطح خطرناکی برای حیوانات و اکوسیستم‌ها رسیده‌ است.
تولید آنزیم‌های نوترکیب دارویی در سلول هویج/تولید نانوسیلیکا از کاه و کلش برنج
پایگاه خبری راد: رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به تولید آنزیم‌های نوترکیب دارویی در سلول هویج، از "تولید نانوکود آهسته رهش" و "تولید نانوسیلیکا از کاه و کلش برنج و پوشش‌های نانویی افزایش دهنده ماندگاری مواد" به‌عنوان دستاوردهای بخش نانوفناوری این پژوهشگاه خبر داد.
درمان اختلالات نادر مغز جنین با ژن درمانی
پایگاه خبری راد: پزشکان در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند که می‌توان از روش اصلاح ژن "کریسپر"(Crispr) برای تزریق ویروس بی‌خطر به مغز جنین به منظور تغییر ژن‌های کلیدی استفاده کنند.
بررسی علت مرگ پرنده‌های دریایی در شمال هلند
پایگاه خبری راد: مرگ دسته جمعی نوعی از مرغ های دریایی موسوم به «ماهی گیرکان» در یک هفته گذشته در شمال هلند نگرانی‌های فراوانی را در بین حامیان حقوق حیوانات و دانشمندان این کشور موجب شده است.