10:15 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

فیلترینگ

 ‫فیلترینگ‬⁩ در تضاد با رونق کسب و کار است
نماد برتر- یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در توییتر خود ضمن‌ مخالفت با طرح مجلس موسوم به سامان‌دهی فضای مجازی گفت: فیلترینگ در تضاد با رونق کسب و کار و ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است.
درخواست وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر توییتر
نماد برتر- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از درخواست وزارتخانه متبوعش برای رفع فیلتر توییتر خبر داد و گفت این موضوع جزو حوزه‌هایی است که مربوط به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است اما تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است.
چند میدی دنبالت کنن؟
نماد برتر- بعد از حضورش در یک برنامه تلویزیونی، تماس فعالان فضای مجازی با او شروع می‌شود؛ از فروشنده صفحه با دنبال‌کننده‌های بالا گرفته تا افزایش فالوور و پشتیبانی از صفحه‌هایش در شبکه‌های اجتماعی؛ هر کدام هم بسته‌های قیمتی خودشان را عرضه می‌کنند.
تلاش نافرجام پیام‌رسان‌های داخلی
نماد برتر- باوجود تلاش‌های چندساله برای ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت‌های صورت‌گرفته و وعده‌های چندباره، همچنان بیشترین بار پیام‌رسانی کشور بر دوش پیام‌رسان‌های خارجی است، اتفاقی که برخی آن را به عدم اعتماد مردم به این محصولات نوپا و برخی دیگر به مشکلات فنی و ضعف توانایی این محصولات مربوط می‌دانند.
عرضه دستگاه پالایشگر هوا و آب با قابلیت حذف آلودگی‌های میکروبی و  ویروسی
نماد برتر-محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از پلاسما دستگاهی برای پالایش هوا عرضه کردند که بدون نیاز به فیلتر و مواد مصرفی قادر است آلودگی‌های ویروسی و میکروبی را از محیط پالایش کند.
مناقشه بر سر فیلترینگ سایت‌های دانلود فیلم
پایگاه خبری راد: درحالی‌ که وزیر ارتباطات از عملکرد صداوسیما به دلیل شکایت علیه سایت‌های دانلود فیلم انتقاد کرده بود، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور اظهار کرده است فیلترینگ این سایت‌ها به دلیل محتوای مجرمانه صورت گرفته است.
قانون درباره‌ فیلترشکن‌ها چه می‌گوید؟
پایگاه خبری راد: علی‌رغم تصمیم برای فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی، بخشی از کاربران همچنان با بهره‌گیری از فیلترشکن عضو این برنامه‌ها هستند و این سوال همواره مطرح بوده که آیا قانون صراحتا استفاده از فیلترشکن‌ها و فروش آن‌ها را ممنوع کرده است؟
تحولات قریب‌الوقوع فضای مجازی چیست؟
پایگاه خبری راد: فعالیت در فضای مجازی در ایران از گذشته تا امروز کش و قوس‌های زیادی داشته و هر از چند گاهی اخبار و سخنانی به نقل از مسوولان و سیاست‌گذاران در این حوزه به گوش می‌رسد که در سرنوشت فضای مجازی تاثیرگذار است.
نگاهی به فراخوان دیروز رئیسی درباره فضای مجازی
پایگاه خبری راد: روز گذشته رئیس قوه قضائیه فراخوانی منتشر کرد که در آن آمده است: «امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوب‌های سنتی خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم‌کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به‌اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است».
آیا انتظارات برآورده شد؟
پایگاه خبری راد: با وجود مشکلات کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی برای دانلود و نصب پیام‌رسان‌های خارجی - از فیلترینگ گرفته تا حذف نسخه‌های فارسی از مارکت‌های خارجی - آمارها نشان می‌دهند که مجموع کاربران پیام‌رسان‌های داخلی هنوز به آن میزان قابل توجه نرسیده است.
درجست‌وجوی مقصران عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی‌
پایگاه خبری راد: در حالی که منتقدان رشد نکردن دلخواه پیام‌رسان‌های داخلی معتقدند که این موضوع به دلیل عدم حمایت از این ابزارهای بومی است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید وزارتخانه‌ی متبوعش تنها دستگاهی بوده که به وظایف خود در قبال مسوولیت‌های مشخص‌شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی عمل کرده است.
مخالفت‌ها با جداسازی اینترنت روسیه ادامه دارد
پایگاه خبری راد: چند روز پیش که خبر وضع قانون جداسازی اینترنت روسیه از سایر نقاط جهان منتشر شد، حالا سیل عظیمی از شهروندان روس که به مخالفت و اعتراض به پیاده سازی این قانون روی آورده‌اند، در این کشور درحال افزایش هستند.
هر تلگرامی را نصب نکنید!
پایگاه خبری راد: یک کارشناس فناوری اطلاعات، غیرفعال کردن قابلیت امنیتی گوگل برای نصب دوباره‌ تلگرام‌های ایرانی را به غیرفعال کردن آنتی‌ویروس تشبیه کرد که می‌تواند اثرات مخرب امنیتی داشته باشد. به گفته وی فیلترینگ این عادت بد را بین مردم جا انداخت که هر تلگرام ناشناسی را که در کانال‌ها و گروه‌ها می‌بینند، نصب کنند، اما برخی از این اپلیکیشن‌ها می‌تواند منجر به یک فاجعه اطلاعاتی شود.
چرا تلگرام‌های فارسی حذف شد؟
پایگاه خبری راد: نسخه‌های فارسی تلگرام در حالی پس از فیلترینگ این پیام‌رسان مشغول فعالیت بودند که ظاهرا اکنون گوگل‌پلی به دلایل امنیتی این برنامه‌ها را از فروشگاه خود حذف کرده است.
از فیلتر تلگرام تا قیمت گوشی که بالا رفت و پایین نیامد
پایگاه خبری راد: افزایش چند برابری قیمت گوشی با افزایش نرخ ارز و سودجویی فروشندگانی که علی‌رغم دریافت ارز دولتی، کالاها را با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند و فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام که موجب رشد پیام‌رسان‌های بومی شد را می‌توان در شمار مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ دانست.