22:12 | سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

برجام

یک اشتباه؛ اختصاص وزن زیاد به بازار بدهی
در نگاهی کلی بازارهای سرمایه و بدهی به یکدیگر مرتبط بوده و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند؛ اما از آنجایی که فعالان اصلی این دو بازار با یکدیگر متفاوتند نباید به اشتباه وزنی بیش از واقعیت به تأثیر این دو بازار بر هم داد.
گمانه زنی بر سر قیمت گذاری خودرو /حساسیت بازارها به برجام
بازارها اگرچه در یک محدوده مشخص معاملات روز سه شنبه را با ثبات دنبال کردند اما معاملات روز چهارشنبه می تواند تداوم همان مسیر یا متفاوت از آن باشد.
نوسان محدود دلار زیر سایه اخبار برجام
به نظر می رسد امروز دوشنبه 10 آبان 1400 بازار ارز تهران باز هم در گیر و دار بررسی شرایط تازه مذاکرات برجام باشد. اگر سیگنال مثبتی از سوی طرفین آمریکایی و اروپایی منتشر شود،‌احتمال افت قیمت دلار وجود خواهد داشت.
لزوم پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد و موانع موجود
وجود ابهامات در فضای بین المللی خارجی و وجود غیر متخصصان در فضای داخلی اقصاد، مهمترین موانع در پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد کشور هستند.
P/E  تاریخی بازار؛ فرصتی برای اهل صبر
در حال حاضر بازار از نظر قیمتی در شرایط مناسب و معقولی است و به نظر می‌رسد کلیت بازار و نه همه سهم‌ها برای خرید مناسب باشند، به شرط اینکه با سیاست­گذاری صحیح در بازار سرمایه اعتماد به خریداران برگردد.
از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا شفافیت در نظام قیمت‌گذاری
دستکاری در قیمت‌گذاری کالاها از جمله پیامدهای ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است. حذف این ارز، سبب واقعی شدن قیمت‌گذاری از طریق نظام بازار به ‎واسطه نظام عرضه و تقاضا می‌شود.
احیای برجام و ارزیابی آثار احتمالی آن بر بازار سرمایه
با روی کارآمدن دولت جدید و تأکید وزیر امور خارجه بر عملگرا و نتیجه گرا بودن مذاکرات احیای برجام با حفظ منافع و تأمین حقوق ملت ایران، امیدها بر بازگشت توافقات و پایبندی طرف مقابل به مفاد توافق هسته‌ای و تضمین در برداشتن تحریم‌ها زنده شده است.
 از تحریم‌ها تا توافقات؛ کدامیک بر بازار تأثیرگذارتر است؟
بیش از یک ماه از روند اصلاحی بازار سهام می‌گذرد؛ اتفاقی که به زعم کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر مؤلفه‌های اقتصاد کلان مانند نوسانات نرخ ارز قرار دارد.
هیچ ریسکی از درون، بازار را تهدید نمی‌کند
هیچ ریسکی از درون بازار سرمایه، تهدیدکننده آن نیست. تولید و فروش شرکت‌ها در شهریور ماه و همچنین عملکرد معقول آنها طی ۶ ماهه نخست سال، همگی حکایت از سودآوری بازار طی نیمه دوم سال دارند.
بازار سرمایه و واکنش‌ مثبت و منفی به متغیرهای کلان اقتصادی
اگر به هر دلیلی مولفه‌های کلان اقتصادی از حد استاندارد خارج شوند، بازار سرمایه نیز دچار ضرر و زیان می شود.
سه لنگر ثبات بازار سهام
با وجود مرتفع شدن برخی ریسک‌ها در بازار پس از استقرار دولت جدید در روزهای اخیر شاهد نوساناتی در بازار هستیم که به نظر می‌رسد، دلیل بنیادینی برای آن وجود ندارد و شاید بتوان گفت بیشتر تحت تاثیر هیجانات و رفتاره گله‌ای رقم خورده است.
بورس در سال ۱۴۰۰؛ گزینه مناسب سرمایه‌گذاری
داشتن یک پرتفوی متنوع از سهم های با سود نقدی تقسیمی بالا و تخصیص حداقل ۲۰ درصد ارزش پرتفوی به اوراق با درآمد ثابت، می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افرادی باشد که درجه ریسک‌گریزی متوسط در بازار دارند اما بازدهی بیش از نرخ تورم انتظار دارند.
دوئل سخنرانی رئیسی و بایدن در بازار ارز
در آخرین روز تابستان اخبار سیاسی و برخی تصمیم ها در خود محدودیت انتقال ریالی نقش اول را در بازار ارز و روند قیمت دلار دارند.
نگاه امیدوارانه صنایع بورسی به پیمان شانگهای
گام‌های سیاسی همسو با منافع اقتصادی می‌تواند به بهبود وضعیت شرکت‌ها و کسب و کارها، از جمله شرکت‌های بورسی منجر شود؛ فرهنگ حسینی، عضویت در پیمان شانگهای را اقدامی همسو با توسعه صنایع بورسی می‌داند و می‌گوید: «هرگونه تسهیل دولت‌های حاضر در پیمان شانگهای در واردات محصولات می‌تواند گام موثری در بهبود صادرات و کسب درآمدهای ارزی به خصوص برای شرکت‌های فعالان در بورس تهران و فرابورس ایران باشد.»
کنترل دستوری بر صنایع مختلف با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی
ارز ۴۲۰۰ تومانی نوعی رانت است که هدف از اختصاص آن به برخی از صنایع ایجاد کنترل بر آنها بود و تاثیر متفاوتی را در صنایع دریافت کننده این ارز ایجاد کرد.