06:01 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

مولکول

سامانه‌ای برای پاک‌سازی سطوح فلزی و منسوجات با کمک پلاسما
نماد برتر- یکی از شرکت‌های فناور دستگاهی برای پاک‌سازی سطوح با استفاده از پلاسما عرضه کرده است که علاوه بر ضد عفونی کردن سطوح منسوجات و فلزات قادر به ایجاد لایه‌های نانومتری است.
عرضه دستگاه پالایشگر هوا و آب با قابلیت حذف آلودگی‌های میکروبی و  ویروسی
نماد برتر-محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از پلاسما دستگاهی برای پالایش هوا عرضه کردند که بدون نیاز به فیلتر و مواد مصرفی قادر است آلودگی‌های ویروسی و میکروبی را از محیط پالایش کند.
افزایش مقاومت خوردگی قطعات با دستگاه‌های لایه‌نشانی بومی/کاربرد آزمایشگاهی در دانشگاه‌های کشور
پایگاه خبری راد: محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با دستیابی به دانش فنی تولید دستگاه لایه‌نشانی توانسته‌اند لایه‌هایی با مقاومت خوردگی و سایش بالا بر روی قطعات ایجاد کنند و با توجه به این قابلیت این دستگاه‌ها در کارخانجات تولیدی کاربردی شده؛ از این رو کاربرد این دستگاه وارد فاز صنعتی شده است.
گام مشترک صنعت و دانشگاه برای ساخت حسگر شناسایی مواد قابل انفجار
پایگاه خبری راد: محققان دانشگاه مالک‌اشتر موفق به ساخت نانوحسگری برای تشخیص ارزان، دقیق و سریع مواد قابل انفجار شدند.
سال آینده در فازهای ۴ و ۵ تعمیرات اساسی نخواهیم داشت
پایگاه خبری راد: مدیر پالایشگاه سوم پارس جنوبی اظهار کرد: برنامه ریزی تعمیرات سال جاری در فازهای ۴ و ۵ به صورتی انجام شده که در سال آینده این فازها تعمیرات اساسی نداشته باشند.
سیستمی برای هزار سال "ذخیره اطلاعات"
پایگاه خبری راد: پژوهشگران دانشگاه "هاروارد" در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک سیستم نوین برای خواندن و نوشتن اطلاعات مولکول‌های آلی شده‌اند که می‌تواند هزار سال به طور بالقوه پایدار و امن بماند.
پایش آب‌های زیرزمینی به‌کمک رادیوایزوتوپ‌ها
پایگاه خبری راد: آب‌های زیرزمینی، از مهم‌ترین منابع آبی برای هر کشوری به‌حساب می‌آیند و توجه به پویایی و تغذیه مناسب آن‌ها در طول زمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهشگران ایرانی در این راستا، از رادیوایزوتوپ طبیعی موجود در آب استفاده کرده‌اند.
وارد شدن سامانه تصفیه "آب‌های خاکستری" محققان کشور به فهرست "بها"
پایگاه خبری راد: سامانه تصفیه آب خاکستری که با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده و قادر است ۷۰ درصد آب خاکستری را طبق استانداردهای جهانی تصفیه کند، اخیرا وارد فهرست بها شده است.
ساخت دستگاه تکثیر ژن با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی
پایگاه خبری راد: جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از سه سال تلاش مداوم موفق به ساخت دستگاه تکثیر ژن با قیمتی معادل یک دهم نمونه خارجی آن شدند.
غلبه بر چالش چروک‌شدگی پارچه‌های پنبه‌ای با راهکارهای نانویی
پایگاه خبری راد: از سوی ستاد توسعه فناوری نانو بیستمین چالش نوآوری نانو با عنوان چالش "ایجاد خاصیت پایدار ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای" برگزار می‌شود و فناوران می‌توانند تا ۲۵ اسفند طرح مفهومی اولیه خود را ارسال کنند.
از گام‌های موثر در "ژنتیک درمانی" تا امیدی نو برای درمان سرطان
پایگاه خبری راد: رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت اصلاح دید مسؤولان نسبت به فناوری‌های نوین و اهمیت فرهنگ‌سازی در این راستا، گفت: در همه جای دنیا تولید یک فرآورده و محصول جدید سلامت‌محور بین ۵ تا ۱۰ سال زمان می‌برد، بنابراین تصور سریع بازده بودن درآمد ناشی از فناوری دانش‌محور مانند سایر حیطه‌های فناوری اشتباه بزرگی است.
درمان اختلالات نادر مغز جنین با ژن درمانی
پایگاه خبری راد: پزشکان در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند که می‌توان از روش اصلاح ژن "کریسپر"(Crispr) برای تزریق ویروس بی‌خطر به مغز جنین به منظور تغییر ژن‌های کلیدی استفاده کنند.
 دارویی برای جوانسازی عضلات پیر ابداع شد
پایگاه خبری راد: پژوهشگران "شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس در گالوستون"(University of Texas Medical Branch at Galveston) ایالات متحده آمریکا در مطالعه اخیر خود یک داروی جدید توسعه داده‌اند که در افزایش حجم و قدرت عضلات پیر نقش مهمی دارد.
ژنتیک؛ یکی از عوامل گرایش فرد به اعتیاد
پایگاه خبری راد: درمانگر و پژوهشگر اعتیاد گفت: ژنتیک یکی از عوامل گرایش فرد به اعتیاد است، وقتی پدر یا مادری مشکل اعتیاد دارند یعنی پایه این استعداد ژنتیکی در فرزندشان وجود دارد.
تصفیه آب با کیسه جاذب ساخت محققان دانشگاهی
پایگاه خبری راد: محققان مرکز پژوهش و فناوری فرآیندهای غشایی دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و ساخت کیسه‌ای شدند که آب غیر قابل شرب را به آب قابل آشامیدن تبدیل می‌کند.