17:47 | شنبه 14 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

فردوسی

بهره برداری از ۱۶۰پروژه عمرانی دانشگاهی در هفته دولت
نماد برتر- معاون اداری ، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در آیین افتتاح مجازی افتتاح پروژه‌های عمرانی قابل بهره‌برداری دانشگاه‌ها ومراکز پژوهشی و فناوری گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، ۱۶۰ پروژه عمرانی در دانشگاه‌ها ، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به بهره برداری می رسند.
فرزاد B زیاد منتظر هندی‌ها نمی‌ماند
پایگاه خبری راد: ۱۰ سال از مذاکره ایران و هند برای امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی می‌گذرد، قراردادی که همچنان به سرانجام نرسیده است اما آنطور که معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده، برای توسعه فرزاد B زیاد منتظر هندی‌ها نخواهیم ماند و به زودی این انتظار تمام می‌شود.
مقایسه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران با سایر کشورها
پایگاه خبری راد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ایران از نظر راندمان نیروگاهی بین ۱۳ کشور با راندمان ۳۸ درصدی در جایگاه پنجم ایستاده که این جایگاه با برزیل، آلمان، ایتالیا، کره و هند برابر است.
دزدی یک‌شبه محصولات کشاورزی باغداران شهریار!؟
پایگاه خبری راد: رییس شورای شهرستان شهریار ضمن اشاره به اینکه باغات فراوانی در شهریار وجود دارد و شغل مردم این منطقه که یا باغدار و کشاورز هستند یا مشاغل مرتبط، گفت: کشاورزان و باغداران شهریاری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که یکی از آنها دزدی یک شبه محصولات کشاورزی آنها بعد از یکسال تلاش و زحمت است.
معرفی ژنوتیپ‌های نخود و عدس متحمل به تنش‌های محیطی/چمن از پرمصرف‌ترین گیاهان زینتی
پایگاه خبری راد: رئیس پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به‌زودی شاهد آزادسازی ارقام یا معرفی ژنوتیپ‌های نخود و عدس متحمل به تنش‌های محیطی به ویژه سرما و خشکی منطبق با شرایط اقلیمی کشور خواهیم بود و این یکی از دستاوردهای بزرگ و ملی است که حاصل بیش از دو دهه تلاش محققان دانشگاه فردوسی محسوب می‌شود.
تبدیل دستگاه استخراج‌کننده عسل دستی به برقی با انرژی خورشیدی
پایگاه خبری راد: محققان دانشگاه فردوسی مشهد موفق به تبدیل استخراج‌کننده عسل دستی به برقی از طریق انرژی خورشیدی شدند.
ساخت سیستم ردیابی حرکات چشم برای تشخیص بیماری‌های اعصاب و روان
پایگاه خبری راد: محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با طراحی و ساخت سیستم ردیابی چشم در تلاشند که با استفاده از داده‌های این سیستم نسبت به تشخیص بیماری‌های حوزه روانشناسی و روانپزشکی اقدام کنند.
افزایش ۱۰۹ درصدی بارش تجمعی در ایران
پایگاه خبری راد: براساس جدیدترین آمار ارائه شده از وضعیت بارندگی در ایران، بارش تجمعی کل کشور در سال آبی جاری ۳۲۱.۹ و در سال آبی گذشته ۱۵۴.۱ میلی‌متر بوده است. این آمار بیانگر این است که میزان بارش تجمعی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۶۷.۸ میلی‌متر افزایش یافته است.
پایش آب‌های زیرزمینی به‌کمک رادیوایزوتوپ‌ها
پایگاه خبری راد: آب‌های زیرزمینی، از مهم‌ترین منابع آبی برای هر کشوری به‌حساب می‌آیند و توجه به پویایی و تغذیه مناسب آن‌ها در طول زمان، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهشگران ایرانی در این راستا، از رادیوایزوتوپ طبیعی موجود در آب استفاده کرده‌اند.
خرمای ایرانی نیازمند تقویت بیشتر خاک‌ها
پایگاه خبری راد: ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خاک نخلستان‌ها بایستی برای حاصلخیزی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. محققان کشور بدین منظور از گوگرد و کودهای طبیعی استفاده کرده و نتایج مفیدی گرفته‌اند.
ایران هنوز تشنه آب است؟
پایگاه خبری راد: علی‌رغم بارش‌های مناسب شواهد نشان می‌دهد که ایران به دلیل وجود اقلیم خشک و نیمه خشک هنوز سیراب نشده و بحران آن همچنان وجود دارد؛ به همین دلیل باید موضوع مدیریت مصرف مورد توجه باشد.
دلیل بی‌اعتنایی فردوسی به ترامپ چیست
پایگاه خبری راد: از پس سومین روز اعلام خبر لغو معافیت نفتی ایران اوضاع در خیابان فردوسی، قلب ارزی ایران عادی است.
گستردگی اینترنت اشیاء مدیون پیشرفت تکنولوژی‌های جانبی است
پایگاه خبری راد: دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیاء و کاربردها" گفت: اینترنت اشیاء پیشرفت خود را مدیون پیشرفت تکنولوژی‌های جانبی این حوزه است.
سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء در اصفهان آغاز به کار کرد
پایگاه خبری راد: سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.
احتمال بیکار شدن 4000 نفر در مازندران
پایگاه خبری راد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفته است طرح حفاظت از جنگل را که با شرکت‌های بهره بردار قانونی طرف قرار داد بود تمدید نکند که این کار سبب بیکاری ۴۰۰۰ نفر در استان مازندران می‌شود.