10:29 | چهارشنبه 6 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

خشکسالی

خروج استان مرکزی از لیست استان‌های خشک
نماد برتر- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: از نظر نرم بارندگی استان مرکزی جزو استان های دارای ترسالی است و از دو سال گذشته از لیست استان های خشک خارج شده ایم.
آسمان کشور چقدر بارید؟
نماد برتر- سال آبی ۹۸-۹۹ در حالی به پایان رسید که میزان بارش ها نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش را ثبت کرد اما با توجه به رشد ۲۷ درصدی بارش‌ها در این سال آبی نسبت به آمار درازمدت، سال آبی ۹۸-۹۹ سالی پربارش و به عبارتی سالی تَر شناخته شده است.
ناتوانی فقیرترین کشور جهان برای پرداخت بدهی نفتی
نماد برتر- چاد در پی سقوط قیمت نفت، از شرکت گلنکور خواست پرداخت وام نفت در برابر پول را امسال متوقف کند.
طغیان بی سابقه آفات در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی ایران
نماد برتر- مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست‌کاشت مناطق بیابانی ایران گفت: این طغیان گسترده که به سبب برخی عوامل اقلیمی و انسانی رخ داده، سابقه نداشته است.
خشکی بخشی از تالاب‌های فارس/ اجازه تغییر اراضی بهرام گور را نمی‌دهیم
نماد برتر- مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تالاب‌ها در این فصل خشک است، گفت: بیشترین آبگیری در هفت برم مشاهده شده که حدود ۵۶ درصد از تالاب تا پایان مرداد آب داشته است و تالاب برمشور ممسنی نیز ۲۵ نیز درصد آب دارد.
"الغدیر" ۱۸ چاه آب ساوه را خاموش کرد
نماد برتر- مدیر امور منابع آب ساوه گفت: تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر موجب تامین بیش از نیمی از نیاز آب شرب شهر ساوه شد و همین امر باعث شد که ۱۸ چاه آب که قبلا به مصرف شرب می رسید، خاموش شود.
کشاورزی سنتی دیگر مقرون به صرفه نیست
نماد برتر- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد با اشاره به شرایط کم‌آبی و افزایش هزینه‌های کشاورزی به ویژه در این شهرستان، کشاورزی سنتی را دیگر مقرون به صرفه ندانست و تغییر روش‌های کشاورزی اعم از بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری، استفاده از سایبان در باغات و سوق دادن کشاورزی به کشت‌های گلخانه‌ای را به توصیه کرد.
آخرین تصمیم رئیس جمهور درباره آب شیرین‌کن‌ها
پایگاه خبری راد: بر اساس برنامه وزارت نیرو قرار است تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تأسیسات نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) استان‌های جنوبی اضافه شود، این درحالی است که اکثر آب شیرین‌کن‌ها وارداتی‌اند و با توجه به قیمت ارز، قیمت تمام شده آب بالا می‌رود، به همین دلیل رئیس جمهور موافقت خود را با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آب شیرین‌کن‌ها اعلام کرده است.
بحران بیخ گوش پایتخت!
پایگاه خبری راد: چراغ خطر در دشت ورامین روشن شده، به‌طوری که در لیست دشت‌های ممنوعه بحرانی قرار گرفته است؛ طبق آخرین آمار در تهران سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب افت آب زیرزمینی رخ می‌دهد که حدود ۸۰ میلیون مترمکعب مربوط به دشت ورامین و ۴۰ میلیون مترمکعب مربوط به دشت‌های تهران و شهریار است.
وضعیت منابع آب زیرزمینی کشور چگونه است؟
پایگاه خبری راد: بحران آب بر سر سفره‌های زیرزمینی کشور سایه انداخته و آمار و ارقامی که درباره این منابع آبی اعلام می‌شود، چندان خوشایند نیست؛ به طوری‌ که طبق آخرین آمار، تمامی دشت‌های کشور با افت سطح منابع آب زیرزمینی مواجه هستند. ۴۰۵ دشت ایران در وضعیت ممنوعه است و ۱۷ دشت دیگر نیز در حال بررسی است که این موضوع بسیار هشداردهنده به نظر می‌رسد.
فریب نخورید؛ بحران کمبود آب ادامه دارد
پایگاه خبری راد: بارندگی‌های امسال میانگین حجم ذخیره سدهای کشور را افزایش داد و تا ۸۲ درصد حجم مخازن را پر کرد اما بارندگی‌ها مشکل کمبود آب کلان شهرها را حل نکرده است. به همین دلیل باید گفت مدیریت مصرف آب تنها محدود به دوره خشکسالی و کم‌آبی نیست و حتی در بارش‌های مناسب نیز باید در مدیریت مصرف آب جدی بود. مصرف آب کلان شهری کشور هر ساله رو به افزایش است و بحران کم‌آبی آینده کشور را تهدید می‌کند.
عمده تخلیه سفره‌های زیرزمینی مربوط به مصارف کشاورزی است
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی با تاکید بر این‌که از میان ۴۸۷ هزار حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری حدود ۴۱۶ هزار حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور استمرار بهره‌برداری و برقراری کشاورزی در کشور نیازمند اصلاح و تعدیل پروانه‌ بهره‌برداری چاه‌هاست.
بارندگی‌ها پیامدهای خشکسالی ۱۱ ساله را جبران نکرد
پایگاه خبری راد: مدیریت مصرف، سرفصلی است که بازخوانی آن فقط مختص دوره‌های خشکسالی نبوده و با توجه به اقلیم ایران همواره باید رعایت شود. موضوعی که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مصرف آب کلان شهری هر ساله رو به افزایش است و بحران کم‌آبی آینده را تهدید می‌کند؛ به‌طوریکه پیش‌بینی‌ها حاکی است تا افق ۱۴۱۰ و با افزایش ۱۰۰ میلیونی جمعیت ایران، تامین آب شرب و بهداشتی سالم‌ به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.
مشکل آب بود یا گاندو؟!
پایگاه خبری راد: اینجا فاصله بیداد می‌کند، فاصله یک درخت تا درخت بعدی، فاصله یک روستا تا روستای همسایه، فاصله مردم تا ساده‌ترین امکانات زندگی، فاصله جان کودکان تا امنیت...
ثبت بدترین سال اقتصادی کره شمالی در ۲۱ سال اخیر
پایگاه خبری راد: طبق جدیدترین آمار منتشر شده، اقتصاد کره شمالی سال قبل ۴.۱ درصد کوچک شده است.