07:50 | چهارشنبه 11 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

جلبک

چه کسی مسئول چالش‌های زیست محیطی دریای خزر است؟
پایگاه خبری راد: دریای خزر بزرگترین پهنه آبی بسته در جهان است. این دریا نقش ژئوپلیتیکی مهمی در منطقه‌آسیای میانه ایفا می‌کند. از این رو پژوهشگران در مطالعه‌ای چالش‌های زیست محیطی دریای خزر و مسئولیت‌های بین‌المللی کشورهای ساحلی آن را مورد بررسی قرار دادند.
تولید نانوپوشش‌های آب‌گریز و خودتمیزشونده برای نمای ساختمان‌ها
پایگاه خبری راد: محققان دانشگاه آزاد خمینی‌شهر موفق به تولید پوشش‌های مبتنی بر فناوری نانو شدند که علاوه بر جلوگیری از نفوذ آلودگی به درون نمای ساختمان‌ها، به کمک نور خورشید، آلودگی‌های محیطی را هم از سطح نما محو می‌کنند.
استقرار تیم‌های برتر استارتاپ حوزه نانو در مرکز رشد پژوهشگاه نیرو
پایگاه خبری راد: در رقابت استارتاپ حوزه نانو در صنعت برق از میان 7 تیم حاضر، دو تیم به عنوان تیم‌های برتر معرفی شدند و قرار است در مرکز رشد پژوهشگاه نیرو مستقر شوند.
از تولید کرم ضد آفتاب جلبک تا گلدان‌های تجزیه شو
پایگاه خبری راد: در افتتاح چهارمین جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" از طرح‌های برتر فناورانه دریایی و مقالات پژوهشی تقدیر به عمل آمد.
توصیه‌های هواشناسی با توجه با کاهش دما
پایگاه خبری راد: کاهش ساعات آبیاری مزارع، تسریع در برداشت کلزا و تنظیم دمای گلخانه‌ها با توجه به کاهش دما، شست وشوی درختان و بوته‌ها با آب خالص و به وسیله سم‌پاش‌ها بعد از وزش گرد و غبار و خودداری از آبیاری بیش از حد برای جلوگیری از ماندابی و خسارت به محصولات کشاورزی از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای روزهای پنجشنبه تا یکشنبه (۱۹ تا ۲۲ مهرماه) است.
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای هفته اول مهر
پایگاه خبری راد: احتیاط در چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها و رعایت حریم سیلابی بستر رودخانه‌ها به دلیل امکان وقوع سیلاب در استان‌های شمالی، انجام آبیاری حداقلی و خودداری از زیاده‌روی در آبیاری و ایجاد ماندآبی در پای درختان که موجب تنش آبی و خسارت به محصولات می‌شود از جمله توصیه‌های هواشناسی کشاورزی است که برای هفته اول مهرماه ارایه شده است.
تسهیلات ویژه پارک علم و فناوری هرمزگان به نوآوران
پایگاه خبری راد: کشورها اصول توسعه خود را بر استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی خود بنا می‌کنند و یا ظرفیت‌پردازی می‌کنند که قطعا اگر از ظرفیت‌های بومی استفاده شود هزینه‌های آن به مراتب کمتر خواهد بود چرا که مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه است. یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های توسعه در ایران، دریا است.
15 سال انتظار برای صیادی در اقیانوس هند...
پایگاه خبری راد:مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: نبود اعتبار برای لایروبی اسکله های صیادی تیس، 7 تیر چابهار، رمین، برق‌رسانی و بهسازی نشدن برخی اسکله‌ها و صادر نشدن مجوز برای 3000 تا 4000 قایق با گذشت بیش از 15 تا 20 سال از مشکلات حوزه شیلات در چابهار و کنارک است
اجرای طرح‌های فناورانه مشترک در حوزه‌های آب و زیست‌فناوری بررسی شد
پایگاه خبری راد: در راستای هم‌افزایی اقدامات صورت گرفته میان ستادهای توسعه "فناوری‌های آب، خشکسالی" و "زیست‌فناوری"، طرح‌های فناورانه مشترک در دو حوزه آب و زیست‌فناوری مورد بررسی قرار گرفت.
خسارت‌های پیدا و پنهان صیادان چینی به آب‌های جنوب کشور
پایگاه خبری راد: تصور بیشتر ما از صیادی و ماهیگری همان تورها و قایق‌های صیادان محلی در آب‌های شمالی و جنوبی کشور است اما این روزها تصاویری از صیادی‌های صنعتی در دریاهای جنوب کشور دیده می‌شود که می‌تواند هشداری برای محیط زیست و ۱۲۰۰ گونه مختلف دریایی جنوب کشور باشد.
آیا عربستان می‌تواند جلوی شوک نفتی بعدی را بگیرد؟
پایگاه خبری راد: در حالی که در روزهای اخیر اخبار و گزارش‌های زیادی پیرامون افزایش تولید نفت عربستان و توانایی این کشور برای جبران کمبود احتمالی عرضه در بازار وجود دارد اما سوال اینجاست که آیا این کشور از توانایی حفظ تولید در بالاترین رکورد ممکن برای مدت طولانی برخوردار است؟
اختلاف 40 درصدی قیمت "تور پرورش ماهی در قفس" تولید داخل نسبت به نمونه خارجی
پایگاه خبری راد: رئیس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه سازمان شیلات با برخی از شرکت‌های نروژی برای توسعه پرورش ماهی در دریا قرارداد منعقد کرده است، گفت: این مسئله باعث می‌شود از کشور ارز خارج شود. ما نمی‌دانیم چرا وقتی توانمندی داخلی وجود دارد، باید با قیمت بالاتر از تولیدات خارجی استفاده شود.
زهاب صنعت نیشکر خوزستان دیگر ضایع نمی‌شود
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: با استفاده از نظرات کارشناسان به دنبال راهی هستیم تا به جایی برسیم که زهاب نیشکر نه تنها در پروژه‌های شورورزی و گیاهان شورپسند بلکه برای کشت دیگر گیاهان نیز استفاده شود.
آسمان‌خراشی که قابلیت پرواز دارد
پایگاه خبری راد: زمین مملو از آتشفشان‌ها است و فوران ناگهانی آتشفشان‌ها مشکلات فراوانی برای ساکنان زمین ایجاد می‌کند. به همین منظور معماران طرحی برای استفاده از انرژی آتشفشان و مقاومت سازه‌ها ارائه کرده‌اند.
کاهش درختان مانگرو به دلیل جاده‌سازی/اسیدی‌شدن آب‌دریا و تهدید مرجان‌های خلیج‌فارس
پایگاه خبری راد: رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس با اشاره به نقش جنگل‌های مانگرو و تپه‌های مرجانی در اکوسیستم دریایی استان بوشهر گفت: این اکوسیستم‌ها به دلیل مجاورت با تاسیسات نفتی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که درختان مانگرو به دلیل جاده‌سازی قطع شدند.