17:45 | يكشنبه 8 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

تداوم

وضعیت کامودیتی‌ها در دوران گذار از کرونا
پس از گذشت بیش از یک سال از اخبار منتشر شده در خصوص همه گیری کرونا و کشف واکسن مناسب و ایمنی بخشی در جوامع، حالا شاهد موج جدیدی از تقاضا در اقتصاد کشورها هستیم؛ روندی که به اعتقاد کارشناسان به شکل‌گیری موج جدیدی از تقاضا در جهان منجر شده است.
درآمد سیمان خوزستان با رشد میلیاردی همراه شد
سیمان خوزستان در هفته‌ای که گذشت، با محصول «سیمان تیپ ۲» حجم تقاضایی در حدود ۱۵ هزار و ۴۹۰ تنی را مشاهده کرد و همین آمار در بخش معاملات نیز به ثبت رسید.
از رشد قیمت نفت تا رشد قیمت فلزات پایه
رشد اخیر قیمت نفت که برخی رسانه‌های بین‌المللی از آن به عنوان بحران قیمت انرژی یاد می‌کنند، سبب شد تا قیمت فلزات هم با رشد مناسبی در هفته گذشته مواجه شود.
رکورد ۷ ساله سودسازی شکست
بررسی وضعیت سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ میزان سود محقق‌شده شرکت‌ها به رقم ۴۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود و تقریبا معادل دو برابر سود محقق‌شده شرکت‌ها در کل سال ۱۳۹۹ است.
سه لنگر ثبات بازار سهام
با وجود مرتفع شدن برخی ریسک‌ها در بازار پس از استقرار دولت جدید در روزهای اخیر شاهد نوساناتی در بازار هستیم که به نظر می‌رسد، دلیل بنیادینی برای آن وجود ندارد و شاید بتوان گفت بیشتر تحت تاثیر هیجانات و رفتاره گله‌ای رقم خورده است.
صعود آیفکس تداوم یافت
در جریان معاملات امروز، (یکشنبه، یازدهم مهر ماه) شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۸ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۳۲۰ واحد رسید.
لغو قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات
دکتر محمدعلی دهقان دهنوی در نامه‌ای به وزیر اقتصادخواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری توسط این شورا شد.
بانک‌ها پول‌ها را کجا خرج می‌کنند؟
مانده تسهیلات بانکی در آذر ماه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲،۱۰۴ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۱۰ درصد آن مطالبات معوق، مشکوک الوصول و سررسید گذشته است (بدون احتساب تسهیلات معوق تمدید شده که از طبقه غیرجاری به طبقه جاری انتقال یافته اند و مبلغ آن مشخص نیست).
تبعات فروش نامناسب اوراق بدهی بر اقتصاد
فارغ از اینکه فروش نامناسب اوراق بدهی موجب عقب ماندن از قانون بودجه می‌شود، فضای کلان اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از این تبعات رجوع به منابع بانک مرکزی است؛ به‌ عبارتی وقتی تامین مالی دولت از طریق بازار بدهی منتفی شود، راحت‌ترین و محتمل‌ترین گزینه برای جبران آن، استفاده از منابع بانک مرکزی (چه در قالب استقراض و چه در قالب تنخواه‌گردان) است.
پذیرش به شرط شفافیت مالی و تحلیل پذیری
شرکت‌های خواهان پذیرش در بورس و فرابورس شفاف سازی را سرلوحه کارهای خود قرار داده، فرار مالیاتی نداشته و ساختار مالی و ساختار کسب و کار خود را اصلاح کنند.
دادخواهی فعالان بازار سرمایه از رئیس‌جمهوری
فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، با اشاره به افزایش فشارها برای توزیع رانت در برخی صنایع بورسی، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری شدند.
تعیین تکلیف ۴ در هزار سود شرکت‌ها
با توجه به ماده «۱۳» قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر پرداخت ۴ درهزار سود پس از مالیات شرکت‌ها به عنوان حق السهم اتاق‌های بازرگانی و یا اتاق تعاون، به دلیل وجود ابهام ها و چالش های بین فعالان اقتصادی و اتاق های یادشده، سازمان امورمالیاتی در پاسخ استفساریه اتاق بازرگانی کرمان به صراحت شمولیت ۴ درهزار کل سود شرکت‌ها پس از کسر مالیات را مورد تاکید قرارداده است
رفتار سرمایه گذاران حقیقی در فراز و فرود بازار سرمایه
سرمایه گذاران چنانچه استراتژی درست سرمایه گذاری در بازار سرمایه نداشته باشند، دچار رفتارهای هیجانی شدید، اضطراب و نگرانی دایمی می شوند.
اقدامات تاثیرگذار در بهبود معاملات بازار سرمایه
با به کار گرفتن راهکارهایی مانند آزادسازی قیمت ها و حذف رانت های ناشی از آن، کاهش نرخ سود بین بانکی، ساماندهی فروش سهام عدالت در بازار، تسهیل قوانین ورود شرکت ها به بورس در جهت عمق بخشیدن به معاملات بازار سرمایه و افزایش دامنه نوسان به منظور رشد نقدشوندگی بازار, زمینه رونق بیشتر معاملات بورس فراهم خواهد شد.
قیمت سیمان کاهش پیدا کرد
به دنبال عرضه پرحجم ٥٢ شرکت سیمانی در بورس کالای ایران، روز گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان تیپ دو که هفته گذشته ۷۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود این هفته به ۵۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.