17:45 | جمعه 15 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

آبخیزداری

تأسیس کارخانه‌هایی در بستر رودخانه هراز!
پایگاه خبری راد: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: شهرداری‌ها با صدور پروانه ساخت در حریم رودخانه‌ها و ارجاع به ماده ۱۰۰ در واقع نه تنها قانون را دور می‌زنند، بلکه باعث می‌شوند در مواقع بحرانی مانند سیل ابتدای سال، خسارت فراوانی به شهرهای کنار حرایم رودها وارد شود.
میانبرهای عبور از تحریم
پایگاه خبری راد: سرنوشت اقتصاد ایران در دور جدید تحریم‌های امریکایی بستگی به نوع مدیریت مسئولان و تصمیم سازان کشور دارد. اگر بتوانند درست برنامه‌ریزی کنند نه تنها این دور از تحریم‌ها مدیریت خواهد شد، بلکه ایران از تحریم پذیری نیز نجات پیدا خواهد کرد.
پروژه محوری یعنی تخریب مجدد مناطق سیل‌زده
پایگاه خبری راد: یک پژوهشگر اقتصاد توسعه با بیان این‌که در بازسازی مناطق سیل‌زده باید دقت کنیم که پروژه محوری بر برنامه‌ریزی و نهادسازی، تقدم پیدا نکند، گفت: بازسازی اگر طبق مدل‌های قبلی در دستورکار قرار بگیرد در واقع انهدام دوباره مناطق روستایی را به همراه خواهد داشت.
دلیل سیل لرستان چیست؟
پایگاه خبری راد: عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه از ۴ تا ۱۳ فروردین حوضه کشکان لرستان، ۲۹۰ میلیمتر بارش دریافت کرد، گفت: در لرستان تداوم بارش باعث تشدید ویرانی سیل شد.
درس‌های بزرگ از سیلاب‌های فروردین ۹۸
پایگاه خبری راد: یک کارشناس حوزه منابع آبی گفت: رخداد سیلاب‌های ویرانگر فروردین ۹۸ نشان داد که هم‌چنان و به شدت دچار ناکارآمدی در مدیریت منابع آب هستیم؛ به طوری‌که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های جریان‌های سیلابی، شست‌وشوی میلیون‌ها و بلکه میلیاردها تن خاک ارزشمند از دامنه کوه‌ها و عرصه‌های مرتعی بود که تا چندین قرن‏ جبران آن ناممکن است.
به نام سیل به کام سد؟
پایگاه خبری راد: برنده سیل‌های ویرانگر اخیر سدسازان بودند چرا که در فقدان عملیات گسترده آبخیزداری و مدیریت حوضه‌های آبخیز در مناطق مختلف کشور، سدها توانسته‌اند خودی نشان دهند تا از آن‌ها به عنوان یکی از راهکارهای اصلی کنترل سیل نامبرده شود. اما آیا واقعا سدسازی راهکار اصلی کنترل سیل و ذخیره آب در کشور است؟
آبی که در خراسان شمالی بر باد رفت
پایگاه خبری راد: خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که طی چند سال گذشته با پدیده خشکسالی مواجه بوده و با این مشکل دست و پنجه نرم کرده است.
سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند
پایگاه خبری راد: مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به آخرین وضعیت آبخوان‌های کشور پس از بارندگی‌های اخیر گفت: عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شوند.
تغییر کاربری شاهرگ‌های طبیعت ایران
پایگاه خبری راد: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی یزد گفت: تغییر کاربری‌های غیراصولی، فاجعه سیلاب‌ها را افزایش می‌دهد.
دشت ریواس یزد را دیده‌اید؟
پایگاه خبری راد: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز گفت: بیش از ۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی مهریز به عنوان دشت ریواس شناسایی شده است.
بیانیه مشترک انجمن برق‌آبی ایران و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران درباره سیلاب‌ها
پایگاه خبری راد: در بیانیه انجمن برق‌آبی ایران و کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، درباره سیلاب‌های فروردین ۹۸ تاکید شده اگر از سیلاب‌های اخیر درس‌های لازم را بگیریم و پس از فرونشست سیل و رُفت و روب گل‌ولای، حافظه‌هایمان کم‌رمق نشود، حتماً ما ساکنان این سرزمین برندگان این عرصه‌ایم وگرنه در هر حال بازنده خواهیم بود.
اگر همه‌ آب‌های ورودی به کشور مدیریت می‌شد، تا ۲ سال نگرانی آب نداشتیم
پایگاه خبری راد: استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شده است، گفت: از میان این میزان آب وارد شده حدودا ۴۰ میلیارد متر مکعب را توانستیم مدیریت کنیم. اگر ۵۰ میلیارد متر مکعب باقی را هم با مدیریت قوی هدایت می‌کردیم، تقریبا تا دو سال در موضوع آب نگرانی نداشتیم.
احتمال بیکار شدن 4000 نفر در مازندران
پایگاه خبری راد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفته است طرح حفاظت از جنگل را که با شرکت‌های بهره بردار قانونی طرف قرار داد بود تمدید نکند که این کار سبب بیکاری ۴۰۰۰ نفر در استان مازندران می‌شود.
ضرورت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آب‌خوانداری در استان‌های سیل‌زده
پایگاه خبری راد: یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرایی را قرائت کرد.
وزیر جهاد کشاورزی: بخش کشاورزی ۱۳هزار میلیارد تومان خسارت دیده است
پایگاه خبری راد: وزیر جهاد کشاورزی گفت‌ که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.