07:58 | پنجشنبه 12 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کشورهای در حال توسعه

هوش مصنوعی سلاح جنگ‌های آینده
پایگاه خبری راد: در طول جنگ سرد سلاح منتخب، موشکی با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی بود اما امروز نرم‌افزارها هستند که برای حمله به سیستم‌های کامپیوتری و یا اهدافی در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارشناسان می‌گویند نگرانند که ممکن است دنیا وارد جنگ سرد دیگری شود و یا احتمالا در حال حاضر وارد شده باشد. جنگ سردی که از طریق هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود.
روزانه چند کارگر جان خود را از دست می دهند؟
پایگاه خبری راد: سالانه ۳۴۰ میلیون حادثه شغلی در جهان اتفاق می‌افتد و روزانه ۶۳۰۰ کارگر در دنیا بر اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. برآوردی که از خسارت این قبیل حوادث می‌شود رقم ۲۸۰۰ میلیارد دلار معادل چهار درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان است.
خطر بدهی‌ها برای اقتصاد جهانی افزایش یافته است
پایگاه خبری راد: سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با بیان این که افزایش نرخ بهره باعث افزایش شدید بدهی‌های عمومی می‌شود اعلام کرد: اقتصاد جهانی در ریسک افزایش بدهی‌های دولتی قرار دارد.
اولین گام مقابله با فساد اصلاح نظام بانکی است
پایگاه خبری راد: یک اقتصاد دان می‌گوید نظام بانکی ما به جای اینکه در جهت تولید به کار رود در خدمت رانت‌جویان و سوداگران است و اولین گام مبارزه با فساد اصلاح نظام بانکی است.
خیز ایران برای آموزش بهینه سازی مصرف انرژی
پایگاه خبری راد: نماینده سازمان توسعه صنایع ملل متحد (یونیدو) در ایران با اشاره به برنامه های این سازمان برای آموزش بهینهسازی مصرف انرژی گفت: طبق تجربیاتی که تا ‌کنون در برنامه آموزش عملی سیستم مدیریت انرژی حاصل شده است، تنها در این بخش از پروژه ، صرفه‌جویی سالانه معادل ۱.۳ میلیون گیگاژول حاصل شده است که این میزان بر پایه قیمت‌های داخلی انرژی معادل ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار آمریکاست. با توجه به اینکه کل هزینه صرف شده در این بخش از پروژه، 800 هزار دلار آمریکا بوده، بازگشت مالی پروژه کمتر از سه ماه محاسبه می‌شود.
ضرورت در تغییر سبد تولیدی صنعت خودرو
پایگاه خبری راد: بسیاری از شرکت های حاضر در دومین نمایشگاه خودرو تهران، خودروهای هیبریدی و الکتریکی را جایگزین بنزینی ها کرده بودند که نشان از تغییر سیاست های صنعت خودرو در جهان دارد.
پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی بارندگی‌های کشور در زمستان جاری
پایگاه خبری راد: وزیر نیرو در جلسه شورای همیاران آب استان کرمان از پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی بارندگی‌های کشور در زمستان جاری خبر داد.
وعده‌های وزیر نیرو برای استفاده از طلای خاکستری
پایگاه خبری راد: استفاده از پساب در شرایط بحران آب ایران می تواند بسیار مفید باشد به همین دلیل وزیر نیرو وعده هایی را برای گسترش استنفاده از پساب در کشور داده است.
جریان حاکم بر فضای مجازی بین‌المللی، مانع نقش آفرینی ایران است
پایگاه خبری راد: هفتمین سمنار علمی پژوهشی ذیل کنفرانس امنیتی تهران تحت عنوان «انقلاب سایبری و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» روز یک‌شنبه در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی با همکاری دانشگاه فارابی و دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران با حضور دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه امنیت سایبری برگزار شد.
جذب سرمایه‌گذار خارجی به صورت‌های مالی قابل قبول نیاز دارد
پایگاه خبری راد: عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین منابع مالی، معتقد است که جذب سرمایه‌گذار خارجی نیاز به ارائه صورت‌های مالی قابل قبول دارد.
تخلیه هیجانات بازار ارز به کمک ابزارهای مشتقه
پایگاه خبری راد: با وجود اینکه راه‌اندازی بورس ارز از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران مطرح شده و آذر سال ۱۳۹۴نیز شورای عالی بورس راه‌اندازی بازار آتی ارز را به تصویب رسانده است، اما همچنان عملیاتی شدن این بازار به منظور پوشش ریسک نوسانات قیمت در کش و قوس قرار دارد و در این بین خبرها حاکی از آن است که به زودی بورس آتی ارز در ترکیه راه‌اندازی می شود.
ایران به دنبال کشف طلای خاکستری
پایگاه خبری راد: ایران چندین سال است که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و در این شرایط استفاده از پساب و به عبارت بهتر بازچرخانی می‌تواند تاثیرات خوبی در بهبود شرایط داشته باشد. این مساله تا جایی مهم است که بخش آب سازمان ملل متحد از پساب با عنوان طلای خاکستری یاد کرده و به همین دلیل نیز ایران به دنبال توسعه طرح‌های بازچرخانی آب است.
ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی در افغانستان
پایگاه خبری راد: افغانستان نخستین نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲۰ مگاوات را به منظور تامین تقاضای رو به رشد برای انرژی احداث خواهد کرد.
آفت اقتصاد کشورهای در حال توسعه فراز و فرودهای شدید رشد است
پایگاه خبری راد: جعفر خیرخواهان در تحلیل کتاب سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایر خشونت نوشته داگلاس نورث گفت: طبق گفته این کتاب که در تجربه کشورها هم قابل بررسی است، در حالی که کشورهای پیشرفته رشد اقتصادی متناسب و پیوسته‌ای داشته‌اند، ولی کشورهای در حال توسعه فراز و فرودهای شدیدی در رشد تجربه می‌کنند مثلا آمریکا ۲۰۰ سال است که سالانه رشد دو درصدی دارد ولی ایران تجربه رشدهای معجزه‌آسای دهه ۴۰ و سقوط رشد در دهه ۵۰ را تجربه داشته است.
سرسختی نیروگاه‌های آلاینده برای وداع
پایگاه خبری راد: تاکنون ۱۹ کشور وعده داده‌اند به استفاده از زغال سنگ به عنوان منبع انرژی پایان دهند، اما مساله اینجاست که آنها از این سوخت فسیلی استفاده چندانی نمی‌کنند.