03:12 | شنبه 5 آبان 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

کاهش مصرف

پیش نیازهای افزایش قیمت بنزین
پایگاه خبری راد:عضو حقوقی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور برنامه‌ریزی برای رساندن قیمت بنزین به سطح فوب خلیج فارس به یک برنامه جامع و طرح زیرساختی فراتر از قانون هدفمندی یارانه ها نیاز دارد که همه ابعاد آن بررسی شده، همه زوایا و اجزا را پوشش دهد و به طورکامل اطلاع‌رسانی و تبیین شود.
احتمال تغییر ساعت کاری ادارات
پایگاه خبری راد:افزایش مصرف برق در ایران به تبع نزدیک شدن به فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، دغدغه گذر از فصل تابستان بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده را باز هم پررنگ کرده و مسوولان وزارت نیرو به دنبال راهکارهایی هستند که از این اتفاق جلوگیری کنند. در این راستا تغییر ساعت کاری ادارات یکی از سناریوهای روی میز است.
مظلومیت آب‌بها در سبد خانوار!
پایگاه خبری راد: بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه کشور، سهم آب‌بها در سبد خانوار کم‌تر از نیم‌درصد است و درنتیجه، شهروندان برای استفاده از تجهیزات کم‌مصرف ترغیب نمی‌شوند و منابع مالی انجام پروژه‌های مدیریت مصرف آب هم تأمین نخواهد شد.
مصرف سوخت در ایران چقدر است؟
پایگاه خبری راد: با وجود این‌که طبق آمار، سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین است اما شدت مصرف انرژی بالا تخمین زده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تعداد خودرو در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۴۰ دستگاه تعریف شده که این عدد برای آمریکا ۸۳۳، ژاپن ۵۹۱ و آلمان ۵۸۹ است و با این حال طبق اعلام، متوسط مصرف سوخت خودروهای تولیدی ایران در سال گذشته، حدود ۷.۷ لیتر در 100 کیلومتر بوده که بالا بودن مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی را نشان می‌دهد.
الزام به اخذ رضایت سایر مالکین برای تفکیک کنتور آب و برق و گاز غیر قانونی است
پایگاه خبری راد: هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال مصوبه شرکت ملی گاز اعلام کرد که الزام به اخذ رضایت سایر مالکین برای تفکیک کنتور آب و برق و گاز غیر قانونی است.
کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا با نانوفیلترهای محققان کشور
پایگاه خبری راد: محققان یکی از شرکت‌های فناور به دانش فنی ساخت نانو فیلترهای هوای خودروهای سبک دست یافتند که به گفته آنها علاوه بر آن‌که توانایی کاهش مصرف سوخت را داراست، منجر به کاهش ۲۰ درصدی آلودگی هوا نیز خواهد شد.
شروط بازنشستگی قدیمی‌ترها!
پایگاه خبری راد: درحالی که از یک سو ۱۰ درصد نیروگاه‌های حرارتی ایران پا به سن گذاشته و دهه ۴۰،۵۰ و ۶۰ عمر خود را سپری می‌کنند و از سوی دیگر طی سه سال گذشته، ۲۰ هزار واحد جدید کلنگ‌زنی شده که قرار است به تدریج در طول برنامه ششم و هفتم توسعه وارد مدار تولید برق شوند، وزارت نیرو به دلایل مختلف، هم‌چنان برنامه‌ای برای بازنشسته کردن واحدهای قدیمی ندارد.
مانور مبارزه با قاچاق بنزین
پایگاه خبری راد: محرمانه بودن آمار خروجی پالایشگاه‌ها از تابستان سال گذشته تاکنون، این نگرانی را ایجاد می‌کند که نهاد ناظر بر مسیر سوخت کجاست؟ اگر بنا نیست این آمار در اختیار مردم قرار گیرد، آیا در اختیار نهادهای نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار خواهد گرفت؟
این وعده عملیاتی می‌شود؟
پایگاه خبری راد: در حالی که تاکنون بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه سرمایه‌گذاری شده و طرح نجات این دریاچه، حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است، به تازگی نیز معاون اول رئیس جمهور از جدیت دولت برای احیای دریاچه ارومیه خبر داده است.
۹ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی در سال ۹۷
پایگاه خبری راد: رئیس هیأت عامل ایمیدرو از ۹ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی در سال گذشته خبر داد.
بدمصرف‌ها کم می‌آورند
پایگاه خبری راد: سخنگوی صنعت برق کشور گفت: هرچند تغییر تعرفه‌ها مطابق با پیشنهادات اولیه ما نبوده است اما افزایش ۲۳ درصدی تعرفه‌ها نیز موجب کاهش مصرف انرژی از سوی پرمصرف‌ها خواهد شد و به طور کلی تاکید ما این است که فرهنگ استفاده از وسایل برقی را تغییر دهیم.
افزایش قیمت آب به تنهایی بازدارنده نیست
پایگاه خبری راد: یک کارشناس منابع آبی معتقد است که افزایش قیمت آب شهری با ساز و کار پلکانی یا صرفاً برای پرمصرف‌ها، به تنهایی نمی‌تواند سبب کاهش مصرف شود، بلکه این راهکار در کنار سایر راهکارهای مدیریت مصرف آب شهری به ویژه فرهنگ‌سازی مصرف درست آب، پاسخگوی بحران فزاینده آب شهری در ایران است.
خرمای ایرانی نیازمند تقویت بیشتر خاک‌ها
پایگاه خبری راد: ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خاک نخلستان‌ها بایستی برای حاصلخیزی، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. محققان کشور بدین منظور از گوگرد و کودهای طبیعی استفاده کرده و نتایج مفیدی گرفته‌اند.
خوش‌ به‌حال پرمصرف‌ها شد؟!
پایگاه خبری راد: از چندی پیش وزارت نیرو برنامه‌هایی را در راستای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برنامه‌ریزی کرده بود و طبق گفته‌های مسئولان قرار بر این بود که با هدف اصلاح الگوی مصرف، قیمت تمام‌شده از مشترکان پرمصرف برق اخذ شود. اما طبق آخرین خبرها این دسته از مشترکان تنها با افزایش ۲۳ درصدی تعرفه برق مواجه شدند.
تدبیر مؤثر برای کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی و انتشار گازهای گلخانه‌ای
پایگاه خبری راد: شورای عالی انرژی در روزهای پایانی سال گذشته مصوبه‌ای داشت که در صورت اجرایی شدن، به اعتقاد کارشناسان، می‌تواند مصرف گازوئیل در بخش کشاورزی و نیز انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.