22:45 | دوشنبه 7 آبان 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

رضا پدیدار

هموار شدن تعیین قیمت خوراک پالایشگاه ها از مسیر بورس
سودآور شدن صنعت پالایشگاهی کشور با تعیین قیمت خوراک از مسیر بورس محقق می شود. این تصمیم نه تنها دیگر مانع رانت می شود بلکه باعث رشد سود شرکت های پالایشی می شود.
پای اتاق بازرگانی به اوپک باز می‌شود؟
نماد برتر- در شرایط اعمال تحریم‌های آمریکا، نمایندگان بخش خصوصی پیشنهادی جدید در این زمینه به دولت ارایه داده‌اند.
پیشنهاد بخش خصوصی به دولت برای به‌فروش رفتن نفت در بورس
پایگاه خبری راد: چهارمین عرضه نفت خام در بورس که در ۱۵ بهمن‌ماه صورت گرفت، باز هم ناموفق بود و نفت خام بی‌مشتری ماند. اتفاقی که بخش خصوصی دلیل آن را محدودیت‌های خرید نفت در بورس می‌داند و به دولت پیشنهاد می‌کند این محدودیت‌ها برداشته شود.
آمادگی ۱۱۴ شرکت خارجی برای همکاری در پروژه‌های نفتی ایران
پایگاه خبری راد: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: تاکنون ۱۱۴ شرکت SME خارجی در کمیسیون انرژی اتاق ایران ثبت نام کرده‌اند و در نظر داریم که از ظرفیت آنها در حوزه‌های انتقال تکنولوژی و مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.
 عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس
پایگاه خبری راد: یک تحلیل‌گر حوزه انرژی و عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصمیم وزارت نفت درمورد عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس، گفت: سه میلیون عدد بزرگی نیست و یک نوع بسترسازی برای آشنایی بخش خصوصی با بورس انرژی است.
نوبت بعدی عرضه نفت خام در بورس!
پایگاه خبری راد: بیش از یک ماه از نخستین عرضه نفت خام در بورس پس از سال‌ها می‌گذرد. اتفاقی که هرچند جزئیات آن از جمله اطلاعات خریداران محفوظ مانده، اما موفق به نظر می‌رسد؛ به‌طوری که حدود یک میلیون بشکه نفت خام در دو مرحله در بورس عرضه شد و مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت.
 تعیین تکلیف پتروشیمی‌ها توسط بانک مرکزی در دستورالعمل جدید ارزی !
پایگاه خبری راد: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نحوه‌ بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ اقتصادی کشور را ابلاغ کرده که بر اساس آن، برای شرکت‌های پتروشیمی با توجه به میزان تولید روزانه‌شان میزان ارزی که باید وارد سامانه نیما کنند، سقف تعیین شده است.
رایزنی نمایندگان بخش خصوصی و حاکمیت برای حل مشکلات بنیادین اقتصادی
پایگاه خبری راد: اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در چهل و چهارمین نشست خود، در حضور علی علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به بیان مشکلات و چالش‌های اقتصادی و راهکاری پیش رو پرداختند. فعالان بخش خصوصی در این دیدار به چالش‌های مختلف ایجاد شده در فضای کسب‌وکار پرداختند و از مسایل ارزی گرفته تا پیمان‌سپاری ارزی، بخشنامه‌های متعدد دولت، عدم تصمیم‌گیری و مشورت نکردن با بخش خصوصی را بیان کردند.
دست‌یابی ایران به بازار منطقه از طریق شرکت‌های اروپایی
پایگاه خبری راد: بعد از خروج ترامپ از برجام و تحریم‌های نفتی علیه ایران انجمن سازندگان تجهیزان صنعت نفت پیشنهادی مطرح کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های کوچک ایرانی با شرکت‌های کوچک اروپایی جوینت شوند که یکی از اهداف این پیشنهاد دست‌یابی ایران به بازار منطقه از طریق شرکت‌های اروپایی است.
پیشنهاد پتروشیمی‌ها برای ارتباط با تولیدکنندگان
پایگاه خبری راد: وضعیت بورس کالا با برداشته‌ شدن محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی بعد از آشفته بازاری که به‌دلیل تفاوت قیمت ارز در بازار ارز و بورس ایجاد شده بود، رو به آرامش است و واحدهای پتروشیمی پیشنهاد جدیدی برای تعامل در بورس مطرح کرده‌اند.
عرضه نفت‌خام در بورس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
پایگاه خبری راد: در آخرین روزهای شهریورماه بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد اتفاقی که به گفته وزیر نفت قرار است به طور آزمایشی و محدود عرضه شود و بعد ازگرفتن نتایج و انجام ارزیابی درمورد آن تصمیم‌گیری شود.
تاثیرات برداشته شدن محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی
پایگاه خبری راد: با توجه به نظر ستاد اقتصادی دولت محدودیت در سقف رقابت محصولات پتروشیمی برداشته شد و قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس بر اساس «میانگین چهار هفته‌ای» گذاشته می‌شود. تصمیمی که تاثیر مثبت یا منفی آن در گروی نحوه اجرای آن است. کارشناسان بر این باورند چنانچه الزامات آن رعایت شود باعث سالم‌سازی بازار می‌شود، درغیر این صورت احتمال تخریب بازار نیز وجود دارد.
از فعالان بازار اصرار؛ از پتروشیمی‌ها انکار!
پایگاه خبری راد: بیش از یک ماه از معرفی بسته جدید ارزی که طبق آن شرکت‌های پتروشیمی موظف شده اند ارز صادراتی خود را در سامانه نیما وارد کنند، گذشته است، اما اخبار ضد و نقیضی درمورد این وظیفه شرکت‌های پتروشیمی به گوش می‌رسد. از یک سو برخی فعالان بازار بر این باورند که شرکت‌های پتروشیمی در ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما تخلف می‌کنند و از سوی دیگر شرکت‌های پتروشیمی با عدد و رقم بر صحت عملکرد خود تاکید دارند.
پتروشیمی‌ها در عرضه مواد اولیه و ارز صادراتی خود تخلف می‌کنند؟
پایگاه خبری راد: درحالی که برخی از تخلف شرکت‌های پتروشیمی در عرضه مواد اولیه خود به تولیدکنندگان داخلی و ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما شکایت دارند، یک کارشناس ارشد حوزه انرژی بر این باور است که شرکت‌های پتروشیمی در عرصه‌های مذکور تخلف نمی‌کنند اما از انجایی که نظارت درستی بر نحوه عملکرد آن‌ها وجود ندارد اختلالاتی در بازار ایجاد می‌شود.
مزایا و موانع فروش نفت خام توسط بخش خصوصی
پایگاه خبری راد: تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از آبان‌ماه به صورت رسمی آغاز می‌شود و برخی کارشناسان استفاده از توان بخش خصوصی برای صادرات نفت خام را برای گذر از شرایط تحریم پیشنهاد کرده‌اند. پیشنهادی که هرچند مزایایی دارد اما در حال حاضر ناممکن به نظر می‌رسد.
صفحه قبل | صفحه بعد