14:13 | شنبه 1 دي 1403
Research Analysis Debriefing Day
نبود نظارت؛ مشکل بازار قطعات و لوازم یدکی در کشور

1397/02/16 18:02

نبود نظارت؛ مشکل بازار قطعات و لوازم یدکی در کشور

پایگاه خبری راد: تحت کنترل نبودن مرزهای ورودی به کشور و متناسب نبودن احکام صادره برای قاچاقچیان موجب افزایش حجم قاچاق قطعات خودرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری راد، یکی از معضلات بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو در ایران وجود برندهای متفرقه و تقلبی و نبود سیستمی برای تشخیص اصل از فرع است.

به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی، یکی از آسان ترین بازارهای وارداتی کشور مربوط به حوزه قطعات یدکی خودرو است که هیچ مسئول و ناظری بر آن نظارت نمی کند.

شما می توانید در نقاط مختلف کشور، قطعات مختلف خودرو با برندهای بی نام و نشان بسیاری را پیدا کنید که هیچ کس مسئولیت واردات و خدمات پش از فروش آن را قبول نمی کند،اما به راحتی در بازار و تعیمرگاه های خودرو به مردم توصیه و عرضه می شود.

اما در کشوری همانند ترکیه که صنعت خودرو و قطعه سازی آن همپای ایران کار خود را آغاز کرده بود، ورود به بازار قطعات و لوازم یدکی بسیار سخت و بر اساس اصول انجام می شود.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، در خصوص چرایی این تفاوت در واردات قطعات یدکی به بازارهای ایران و ترکیه گفت: متأسفانه وضع بازار قطعات و لوازم یدکی همانند سال های گذشته است. و فعالان قطعه سازی ایران از این بازار فقط 15 درصد سهم دارند، 85 درصد از سهم بازار قطعات کشور در دست برندهای بی نام و نشان است.

وی ادامه داد: وارد کننده این حجم بالای قطعات و لوازم یدکی مشخص نیست،اما به گفته مسئولان ذیربط، حجم قاچاق سالانه این لوازم بیش از 2میلیارد دلار است که عددی بسیار چشمگیر بوده و حتی از میزان مصرف کل قطعات در کل زنجیره تأمین خودروسازان نیز بیشتر است.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده، رقم کل مواد اولیه و قطعات در زنجیره تأمین خودروسازان داخلی کشور تنها 1.8 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد قاچاقچیان سالانه چه ضرر و زیانی به صنعت قطعه سازی کشور وارد می کنند.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، کمیته مبارزه با قاچاق را تشکیل داد که قرار بود طرح هایی را برای مبارزه با قاچاق قطعات و لوازم یدکی، اجرایی کند. در این کمیته نمایندگانی از سازمان تعزیرات، وزارت صنعت و وزارت اطلاعات حضور دارند. اما متأسفانه در سال گذشته جلسات این کمیته برای 7 ماه تشکیل نشد و فقط در پایان سال 96 بود که کمیته مبازره با قاچاق مجدداً تشکیل جلسه داد!

بیگلو در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه سال گذشته، قرار بر این شد تا 16 قطعه به عنوان قطعات پر مصرف، کد مخصوص و تعریف شده ای دریافت کنند تا دیگر به این راحتی قطعات قاچاق وارد کشور نشود.