به گزارش پایگاه خبری راد، فرهنگ ذبیحیان اظهار کرد: ۲۰ دستگاه بدنه و چهار دستگاه خودروی کامل بر روی پلتفرم SP۱۰۰ تولید شده است.
وی ادامه داد: ساخت نمونه های اولیه این خودرو با هدف صحه گذاری طراحی و انجام آزمون های مختلف خودرویی قبل از مرحله تجاری سازی صورت گرفته است.
قائم مقام مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و مدیر پروژه طراحی و ساخت پلتفرم SP۱۰۰ افزود: از جمله این آزمون ها می توان به تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون ایربگ، ارتعاشات عمر و دوام، فرمان پذیری، سیستم خنک کاری، وضعیت چراغها و روشنایی، اندازه گیری درزهای بین دربها، انواع تست های جاده ای، تستهای کمربند، نفوذ آب و گرد و غبار اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در ساخت و مونتاژ این نمونه ها توجه ویژه ای صورت می گیرد تا هر خودرو براساس تعریف محصول جهت انجام تست ها آماده سازی شود، خاطرنشان کرد: ساخت نمونه های این خودرو در طی مراحل مختلفی شامل ساخت قطعات بدنه، ساخت فیکسچر های مونتاژ بدنه، آماده سازی خط مونتاژ بدنه، ساخت قطعات تریم، آماده سازی خط مونتاژ تریم، عملیات مونتاژ بدنه و در نهایت مونتاژ قطعات تریم و مکانیک به انجام رسیده است.
ذبیحیان ادامه داد: در حوزه قطعات بدنه که شامل ۴۸۰ قطعه است ۱۶۵ قطعه آن توسط مرکز تحقیقات با روش های نمونه سازی طراحی و ساخته شده و مابقی آنها توسط سازه گستر از طریق سازندگان داخلی و شرکت قالبهای بزرگ صنعتی از قالبهای اصلی تامین می شوند و در حوزه قطعات تریم و مکانیک نیز تمامی ۷۳۴ قطعه آن با قالب های اصلی و همکاری سازه گستر، پلاسکوکار و مگاموتور ساخته و تامین شده اند.
طبق اعلام سایپا مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP۱۰۰ اظهار کرد: مونتاژ بدنه این خودرو پس از آماده سازی سالن جهت تولید ۶۰ بدنه برنامه ریزی شد که پس از آماده سازی و صحه گذاری ۱۰۹ فیکسچر، عملیاتی شدن آنها توسط تیم کارشناسی مورد تایید قرار گرفت و نهایتا تولید بدنه پس از تست گان های جوشکاری و دستیابی به اهداف کیفی تعریف شده در حوزه های ابعادی (شاخص کیفی) و استحکام جوش (براساس تست تخریب) صورت گرفت.