12:38 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
قیمت‌گذاری دستوری را حذف کنید!

1401/01/14 08:28

نایب رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی؛

قیمت‌گذاری دستوری را حذف کنید!

نماد برتر - منتقدان آزادسازی قیمت اوره ادعا دارند اوره به برزیل صادر و در به جای آن، نهاده های دامی وارد کشور می شود.


به گزارش نماد برتر، فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن بیان این مطلب گفت: برزیل تنها مقصد صادراتی اوره ایران نیست و اوره ایران راهی بازارهای صادراتی مختلفی از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، هند، سریلانکا و.‌.. نیز می شود.



وی افزود: طبیعی است بخشی از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، صرف واردات کالاهایی از جمله ذرت شود اما؛ اینطور نیست که اوره با ذرت و نهاده‌های دامی تهاتر شود؛ بلکه اوره در مقاصد صادراتی فروخته شده و با نظارت دولت، ممکن است بخشی از درآمدهای ارزی به خرید اقدام مورد نیاز تخصیص یابد.



کریمایی خاطرنشان کرد: مشکل صنعت اوره، قیمت گذاری دستوری است. از حدود ۷.۵ میلیون تن اوره تولیدی در کشور، ۲.۴ میلیون تن آن در بازار داخل و با قیمت دستوری و سوبسیدی و غیر منطقی عرضه شده و مابقی صادر شده است.



وی تصریح کرد: نکته اینجاست که قیمت تکلیفی و دستوری عرضه اوره در بازار داخل(تحویل به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی) از سال ۹۶ تا کنون اوره را کیلویی ۷۹۶۲ ریال تعیین شده؛ حال آنکه نرخ گاز تولید اوره چندین برابر این مبلغ است.



قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به هزینه تفاوت هزینه استهلاک و هزینه های مالی و... در شرکت های مختلف اوره ساز، نمی توان بطور دقیق گفت فروش هر تن اوره با قیمت تکلیفی چقدر زیان برای تولیدکنندگان در بر دارد؛ ولی به هر حال تولیدکنندگان اوره بابت تحویل اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با قیمت تکلیفی، متحمل ضرر و زیان قابل ملاحظه ای شده اند!