03:24 | شنبه 8 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نخستین صندوق اهرمی بازار سرمایه در کاریزما

1400/09/21 20:08

مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما خبر داد:

نخستین صندوق اهرمی بازار سرمایه در کاریزما

نماد برتر - بعد از تلاش ۱۰ ساله توانستیم ۱۲ صندوق سرمایه گذاری داشته باشیم. در صورتی که در دنیا شرکت‌های مدیریت دارایی بعضا هزار صندوق سرمایه گذاری دارند.


به گزارش نماد برتر، عزت الله طیبی، مدیرعامل سبدگردان کاریزما، درخصوص صندوق‌های اهرمی کاریزما اظهار کرد: صندوق اهرمی کاریزما به عنوان نخستین صندوق اهرمی بازار سرمایه کشور است. صندوق‌های اهرمی که ما تاکنون داشتیم نمی‌توانستند به نسبت بالایی از دارایی شان از اهرم استفاده کنند. معمولا حدود ۵ تا ۱۰ درصد از دارایی‌ها را صندوق‌ها می‌توانستند از کارگزاری‌ها اعتبار اخذ کنند. حسن این صندوق این است این صندوق می‌تواند تا دو برابر دارایی‌هایی که در خود صندوق جمع می‌شود اقدام به اخذ اعتبار کند.



وی افزود: اخذ اعتبار، سرمایه گذاری خاص خود را با سلیقه پرریسک دارد. کسانی که ریسک بالاتری را می‌خواهند بپذیرند و ذائقه سرمایه گذاری شان این است که دنبال بازدهی بالاتر از شاخص و حد انتظار هستندهمین موضوع می‌تواند کمک کند که دنبال این صندوق باشند و صندوق را بگیرند.



مدیرعامل سبدگردان کاریزما ادامه داد: موضوع دیگر در کارگزاری هاست. اگر یک کارگزاری خدمات خیلی خوبی را به شما ارائه دهد می‌تواند ۵۰ درصد از دارایی را به شما اعتبار دهد که آن هم مشکلات خاص خود را دارد. در صندوق اهر می‌می توانید تا دو برابر دارایی تان وارد اهرم شوید و همین یک مزیت است.



وی خاطرنشان کرد: در رکود بازار فرصت خوبی است که این صندوق با خیال راحت پورتفوگیری کند و منتظر باشد که بازار روند مثبت را به خود بگیرد تا بتواند قابلیت‌های خاص خود را نشان دهد و در شرایطی که بازار خوب است می‌تواند دو تا سه برابر بهتر از شاخص بازدهی را نصیب سرمایه گذاران کند.



طیبی بیان کرد: در شرایط فعلی که بازار افت شدیدی دارد و در رکود به سر می‌برد فرصت مناسبی است که این ابزار را معرفی کنیم، سرمایه‌ها را جذب کنیم و منتظر باشیم که بازار خود را با شاخص‌های کلان اقتصادی و بازار‌های موازی همراه کند تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد.



وی درخصوص پورتفوگیری صندوق های اهرمی توضیح داد: پورتفوگیری در صندوق‌های اهرمی این حسن را دارد که با اعتبار بالای خود می‌تواند سرمایه گذاران پرریسک را پوشش دهد.



وی با اشاره به پیش بینی خود از روند بازار سرمایه توضیح داد: دیدگاه ما مثبت است و ما امیدواریم با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه بازار روند بهتری را بگیرد. نهاد‌ها نمی‌توانند ابزار طراحی کنند. سازمان باید ابزار را طراحی کند و ما اجرا کنیم.



مدیرعامل سبدگردان کاریزما گفت: ما به عنوان یکی از بزرگترین و اولین شرکت سبدگردان بازار سرمایه در ابتدای مسیر هستیم که بعد از تلاش ۱۰ ساله توانستیم ۱۲ صندوق سرمایه گذاری داشته باشیم. در صورتی که در دنیا شرکت‌های مدیریت دارایی بعضا هزار صندوق سرمایه گذاری دارند. ما در ابتدای راه هستیم و به مرور با معرفی ابزار‌های جدید از سوی سازمان یا طراحی ابزار جدید خودمان که به سازمان بدهیم همیشه منتظر هستیم که هزار نوع صندوق سرمایه گذاری با سلیقه‌ها و ذائقه‌های متفاوت داشته باشیم که هرکسی وارد می‌شود بتواند از این ابزار‌های غیرمستقیم استفاده کند و مطمئنا آثارش بر بازار سرمایه خیلی بهتر از ورود مستقیم سهامداران به بازار سرمایه است.



گزارش از محمد علی رفیعی