16:16 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
اگر فقط مونتاژ قطعات در دستور کار باشد ایران جای رقابت نیست

1396/11/27 15:17

اگر فقط مونتاژ قطعات در دستور کار باشد ایران جای رقابت نیست

پایگاه خبری راد: قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن- دی اس (PSA) گفت: تولیدات این شرکت در ایران فقط در صورت افزایش درصد داخلی سازی، رقابتی می‌شود، اما اگر بخواهیم فقط مونتاژ قطعات و واردات را در دستور کار قرار دهیم، ایران جای رقابت نیست.

به گزارش پایگاه خبری راد - محمد علی رفیعی طبا زواره «ژان کریستوف کومارد» - Jean Christophe Quemard - روز جمعه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در محل هتل آکادمی فوتبال  گفت: چنانچه فرآیند داخلی‌سازی از مواد خام تا محصول نهایی انجام شود، تولید رقابتی خوبی در ایران شکل خواهد گرفت.
به گفته این مقام مسئول فرانسوی، ایران با دارا بودن تولید فولاد، آلومینیوم، مس و مواد خام پلاستیکی، از بستر مناسبی برای تامین رقابتی برخوردار است.
وی ادامه داد: وجود نیروی کار و انرژی ارزان، شرایط مناسبی برای تولید رقابتی در ایران فراهم است.
کومارد درباره آموزش نیروهای ایرانی افزود: با ایجاد شرکت تولید خودروی مشترک سایپا - سیتروئن، اشتغال زایی خوبی انجام شده و 90 درصد نیروهای جدید استخدامی ایرانی هستند.
وی یادآور شد که برخی از این نیروها را به فرانسه فرستاده ایم تا از نزدیک با امکانات و پتانسیل تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازان فرانسوی آشنا شود.
قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا در گروه PSA افزود: خودروهایی که اکنون از سوی این شرکت ساخته می‌شود با عمق داخلی سازی بیش از 20 درصد تولید می شود که در آینده به بیش از 60 درصد افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: شرکت همه قطعه سازان و تامین کنندگان قطعات ایرانی که می توانند در پروسه داخلی سازی 60 درصد خودروها تأثیرگذار باشند را انتخاب کرده و به ارتقای آموزش و فناوری آنها مشغول هستیم.
کومارد یادآور شد: شمار این قطعه سازان 76 مورد است اما فراموش نکنیم ارتقای داخلی سازی یک شبه اتفاق نمی افتد، بلکه نیازمند انتخاب قطعه‌سازان مناسب و ارتقای سطح تحقیق و توسعه و همچنین بهبود فرایند کیفیت است.
وی ابراز امیدواری کرد که با وجود انرژی، نیروی کار ارزان و مواد اولیه در ایران بتوان قطعه سازان ایرانی را به زنجیره جهانی تامین این شرکت در اقصی نقاط جهان متصل کرد.
وی یادآور شد: بسیاری از قطعه‌سازان ایرانی تاکنون نتوانسته اند دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود را به روز کنند، هرچند برخی دیگر از سطح بالایی از استاندارد و توانمندی و ماشین‌آلات مدرن برخوردار شده اند.

** استانداردهای جدید خودرویی در ایران
قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا در گروه PSA در باره افزایش استانداردهای خودرویی در ایران به 83 مورد تا دیماه سال 97 نیز گفت: از این مساله غافلگیر نشدیم و نظیر چنین تصمیماتی در گذشته در سایر بازارهای جهانی این گروه وجود داشته است.
وی بیان داشت: آماده روبرو شدن با شرایط و استانداردهای جدیدیم، هرچند اجرای برخی از این استانداردها سخت و دشوار است.
کومارد با اشاره به خودروهای پژو قدیمی تولیدی این شرکت در ایران گفت: این خودروها نمی‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند، اما در صددیم محصولات جدید ترمان در ایران را به روز رسانی کنیم.
وی گفت: ترجیح می دهم در این باره اعلام نظری نداشته باشم اما تاکنون تصمیمات درباره ارتقای سطح استانداردهای خودروهای جدید این شرکت در ایران گرفته نشده و در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.
این مقام مسئول فرانسوی با اشاره به حضور خود در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی تهران گفت: تاکنون در هر پنج دوره این همایش حضور داشته ام و این حضور با 2 هدف نشان دادن تعهد خود به ایران به عنوان یک سرمایه گذار خارجی و آمادگی شرکت برای انتقال دانش فنی و تجربه خود انجام شده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت این شرکت در ایران گفت: هرچند این شرکت تعهداتی را متقبل شده اما تاکنون همه چیز به خوبی آنچه که انتظار داشتیم، پیش نرفته است.
کومارد تصریح کرد: محدودیت های نظام بانکی بین المللی و جریان مالی از جمله مشکلاتی است که این شرکت برای ادامه کار در ایران با آن مواجه است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد که انجام کار به صورت قطعات منفصله (سی کی دی) در ایران متوقف شود، زیرا ارگان‌های ذیربط دولتی به خوبی آماده تداوم فعالیت نبوده اند.
وی یادآور شد: نخستین خودروی تولیدی شرکت پژو - سیتروئن در ایران پس از 18 ماه از شکل گیری این شرکت تولید شده است و آوریل امسال (فروردین - اردیبهشت 97) فروش آن آغاز خواهد شد.
وی از حضور پژو - سیتروئن در ایران به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری در بخش خودرو ایران پس از برجام یاد کرد و گفت که متاسفانه وضعیت اقتصادی در ایران در سال‌های اخیر بهبود نیافته و نرخ ارز نوسانات مختلفی داشته است، با چنین نرخ ارز، این شرکت برای ادامه فعالیت های خود با مشکل مواجه خواهد بود.
قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا در گروه پژو - سیتروئن - دی اس گفت: ارتباطات بانکی بین ایران و سایر کشورهای جهان هنوز به خوبی شکل نگرفته و دسترسی به ارز و همچنین تامین مالی عملیات داخلی کماکان با مشکل مواجه است.
وی ادامه داد: ما این مشکلات را دست کم گرفتیم، هر چند وقتی به رقبایمان نگاه می کنیم، سرعت پیشرفت آنها از ما بیشتر نیست و امیدواریم این مشکلات به تدریج بهبود یابد.
فعالیت دو شرکت سیتروئن و سایپا پس از برجام (دی 94) با حضور مدیران ارشد 2 شرکت در ایران به صورت رسمی ثبت و به صورت عملیاتی آغاز شد.
قراردادهای مورد نیاز کنسرسیوم مشترک (جوینت ونچر) نیز به امضای دو طرف رسید و اعضای هیات مدیره شرکت سایپا سیتروئن مشخص و معرفی شدند.
بر این اساس، خودروهای جدید گروه سایپا - سیتروئن در خطوط تولید شرکت سایپا کاشان تولید و وارد بازار های داخلی و بین المللی می شود.
شرکت سیتروئن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت سرمایه گذاری مشترک در همه زنجیره ارزش افزوده از جمله تولید در ایران هیچگونه همکاری نداشته و برای نخستین بار پس از 39 سال دوباره از طریق جوینت ونچر با سایپا مرتبط شده است.
سیتروئن شرکت خودروسازی فرانسوی است که امروزه شرکت تابعه‌ای از گروه پژو - سیتروئن محسوب می‌شود؛ این شرکت در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تاسیس شد.