23:42 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
حمایت از انبوه سازان روی خطوط تحلیل

1400/07/24 16:30

بهترین‌های گروه انبوه سازی را بشناسید

حمایت از انبوه سازان روی خطوط تحلیل

نگاهی تکنیکال به وضعیت گروه انبوه‌سازی نشان می‌دهد که در کف حمایتی خود قرار دارد و سهامداران این گروه امید دارند که این کف حمایتی از دست نرود

به گزارش نماد برتر، بازار مسکن سال‌هاست که در رکود سنگین بسر می‌برد و در همین اوضاع و احوال، شاهد رشد شدید قیمت ملک هستیم. تورم و مالیات بر خانه‌های خالی دو موضوع مهمی‌ است که این صنعت را تحت الشعاع قرار می‌دهد. افزایش روزافزون قیمت مسکن موجب کاهش عرضه و در نتیجه موجب افزایش قیمت می‌شود و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، رکود سنگین بر این صنعت حاکم شده است. وقتی که ظرف مدت کوتاهی قیمت مسکن چند برابر می‌شود، انگیزه فروش جای خود را به انگیزه نگهداری می‌دهد.


بر اساس آمارهای بانک مرکزی، رشد تولید ناخالص داخلی حوزه ساختمان نسبت به قیمت‌های ثابت سال ۹۵ برابر منفی ۱۲.۳ درصد بوده و بعد از حوزه مالی و بیمه بدترین آمار را در بهار ۱۴۰۰ ثبت کرد. این در حالی است که صنعت مسکن یکی از پیشرانه‌های قوی اقتصاد غیرنفتی است.


این رکود و رخوت به تابلوی معاملات بازار سهام نیز کشیده شده و مدت‌هاست که نمادهای این گروه در حاشیه بسر می‌برند و مانند گذشته پرفروغ نیستند. حتی وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دولت جدید هم نتوانست این گروه را تکان دهد. گروه انبوه سازی متشکل از ۳۳ شرکت، در حال حاضر کمتر از یک درصد ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهد.


همانطور که گفته شد مسکن در ایران طی بازه زمانی بلندمدت بازدهی بسیار بالایی به دنبال دارد اما؛ وضعیت سوددهی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در حالت مطلوب قرار ندارد.


علاوه بر اختلاف فاحش قیمت سهام انبوه سازان از سقف تاریخی خود، این گروه در یک سال اخیر حرکت بسیار ضعیفی داشته و در حالی که چندی پیش شاخص کل بورس رشد ۴۰ درصدی داشت، این گروه نیمی‌ از این رشد را تجربه کرد که البته در روزهای منفی اخیر، بخش قابل توجهی از این رشد اندک را نیز پس گرفت.


نگاهی تکنیکال به وضعیت این گروه نشان می‌دهد که در کف حمایتی خود قرار دارد و سهامداران این گروه امید دارند که این کف حمایتی از دست نرود و برگشت قیمت‌ها را شاهد باشند.


در بین نمادهای این گروه، «ثامید»، «ثپردیس» و «ثغرب» بیشترین پروژه‌ها را در اختیار دارند و در سوی دیگر، میانگین نرخ رشد سود عملیاتی «ثعمرا»، «ثغرب» و «کیسون» در ۵ سال اخیر منفی بوده است. کمترین P/E را در «کیسون»، «ثتران» و «ثشرق» مشاهده می‌کنیم.


به طور کلی، گروه انبوه‌سازی جزو صنایعی است که چندان به کام سهامداران نبوده و در صورتی که وعده ساخت یک میلیون مسکن وارد مرحله عملیاتی شود، این گروه با ریسک نسبتا کم، ظرفیت رشد مجدد خوبی دارد.