15:47 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
رقابت دوبی و هرات در بازار ارز ایران/پیش بینی قیمت دلار

1400/05/24 11:30

4 عامل ضد نوسان در بازار ارز؛

رقابت دوبی و هرات در بازار ارز ایران/پیش بینی قیمت دلار

قیمت دلار در بازار ارز تهران با 4 عامل کاهش روبرو است اما در کنار این 4 عامل نرخ حواله درهم و قیمت دلار در بازار ارز هرات نیز اثر تعیین کننده ای در معاملات امروز دارد.

به گزارش نماد برتر، روز گذشته مهم‌ترین خبری که در بازار ارز نقش بازی کرد سقوط هرات در افغانستان بود. شاید در تصور اولیه خیلی‌ها، کنترل هرات توسط افغانستان، یک خبر کاملا منفی برای بازار ارز ایران و روند قیمت دلار باشد اما این اتفاق تا حدودی به نفع ریال تمام شد.


در ابتدای بازار دیروز، نرخ دلار تا 26 هزار و 700 تومان بالا رفته بود اما در ادامه با 400 تومان افت موجه شد.معامله گران بازار ارز برای این افت چهار علت متصور بودند.


نخست: اثر افزایش تقاضای ریال در برابر دلار در بازار هرات بود. گفته می‌شود با حمله طالبان برخی از اهالی هرات، دلارها را به ریال تبدیل و در شعبه بانک صادرات افغانستان سپرده گذاری کرده اند. افزایش تقاضا برای ریال در برابر دلار در بازار هرات به تعدیل قیمت دلار منجر شد.


دوم: علت دیگر کاهش قیمت دلار به تعطیلی بازار طی روزهای آینده به دلیل کرونا برمی‌گردد. به عقیده معامله‌گران بخاطر تعطیلی بخشی از تقاضای دلار به بعد از تعطیلات موکول می‌شود. برخی معامله گران اشاره می کنند که طبق تجربه گذشته بازارساز در روزهای تعطیل دست به کار می‌شود تا قیمت را بیش از قبل تعدیل کند بنابراین در این روزها وقت خرید نیست و خرید را باید به بعد از تعطیلات موکول کرد.


سوم:یک شایعه دیگر نیز در بازار وجود دارد که بازارساز 20 میلیون دلار در بازار نیما عرضه کرده است. از نظر برخی معامله‌گران حجم عرضه صادرکنندگان در بازار نیما افت کرده و به همین دلیل بازارساز برای جلوگیری از انتقال تقاضای ارزی واردکننده‌ها به بازار آزاد، وارد عمل شده است. به همین دلیل برخی تصور می کنند تقاضا در بازار احتمال افت خواهد کرد.


چهارم: بازارساز در چند روز گذشته تلاش کرده عرضه اسکناس دلار در بازار را متشکل را بالای هفت میلیون دلار نگه دارد این در حالی است که متوسط عرضه دلار در این بازار از ابتدای سال 5 میلیون دلار بوده است. عرضه دلار بالاتر از حد متوسط برای معامله گران نشانی از این دارد که در روزهای آتی حجم عرضه دلار در صرافی ها بالاتر می رود و از این مسیر بخشی از تقاضاها پوشش داده می شود.


چشم انداز قیمت دلار


 به عقیده معامله‌گران عدد 26 هزار و 300 تومان یکی از سطوح مهم حمایتی است که در صورت از دست رفتن آن، احتمال از دست رفتن کانال 26 هزار تومان نیز بالا می‌رود.


با توجه به اینکه قیمت دلار هرات افت بیشتری نسبت به قیمت دلار تهران داشت و روی مرز 26 هزار تومان بازی می کرد و حتی در مقاطعی به کانال پایین تر یعنی 25 هزار نیز سرک کشید. برخی از فعالان بازار به افت بیشتر نرخ هرات اشاره و عقیده دارند که با توجه این افت احتمال کاهش قیمت دلار در بازار ارز تهران نیز وجود دارد. البته جریان افزایشی بازار در مقابل قیمت دلار در بازار ارز هرات به نرخ حواله درهم امارات اشاره دارند و می گویند قیمت دلار نسبت به درهم دارای حباب منفی است،درهم  با نرخ 7300 تومان بسته شد و با این نرخ درهم و برابری آن با دلار، این اسکناس آمریکایی 26 هزار و 800 تومان قیمت می خورد. البته نرخ درهم در معاملات پشت خطی به زیر سطح یادشده رفته بود.


در بازارهرات باید به این نکته توجه داشت که معاملات فردایی در این بازار ممنوع اعلام شده، پس وضعیت بازار ارز در هرات از قواعد همیشگی پیروی نمی‌کند و شاید رابطه بازار تهران و هرات باید با فرمول جدیدی تعریف شود.