13:58 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«پارس» در اندیشه ۱۶ همت سود

1400/05/02 17:44

افزایش 49 درصدی سود در یک فصل؛

«پارس» در اندیشه ۱۶ همت سود

بر اساس عملکرد فصل اول پتروشیمی ‌پارس و همچنین سایر پارامترها، برآورد می‌شود این شرکت در پایان سال سود 160 هزار میلیارد تومانی را محقق کند.

به گزارش نماد برتر، شرکت پتروشیمی پارس چندی پیش مجمع عمومی‌ عادی سالیانه خود را برگزار کرد و با تقسیم سود ۲۰۰۰ تومانی، کام سهامداران خود را بسیار شیرین کرد و اکنون نیز با انتشار صورت‌های مالی ۳ ماهه، خبر از افزایش ۴۹ درصدی سودآوری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داد.


بر اساس این گزارش، طی مدت مذکور درآمدهای عملیاتی ۱۴۰ درصد افزایش یافته که تنها عامل این رشد، بهبود نرخ‌های فروش است چرا که مقدار فروش در فصل اول سال قبل بالغ بر یک میلیون تن بود اما؛ اکنون فروش مقدار در حدود ۸۹۵ هزار تن است.


نکته جالب توجه این است که پتروشیمی پارس که در فصل اول سال ۱۴۰۰ فروش ۱۰۲ هزار میلیارد ریالی داشته، برآورد کرده در ۹ ماهه بعد به درآمد ۲۵۳ هزار میلیارد ریالی دست یابد تا مجموع درآمدهای این سال از سال گذشته ۳۵ درصد بیشتر شود. با درنظر گرفتن فروش ۳۵۵ هزار میلیارد ریالی و حاشیه سود خالص ۴۵ درصدی، پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری به سود خالص ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی نزدیک شود. در مسیر تحقق این رقم، افزایش سود پتروشیمی ‌آریاساسول را نیز باید مدنظر قرار داد.



نرخ فروش استایرن منومر (به عنوان مهمترین محصول پتروشیمی پارس) که توسط دولت و طی سازوکار بورس کالا تعیین می‌شود، در سال ۱۳۹۹ به طور متوسط ۱۳۰ میلیون ریال در هر تن بود که در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۲۵۴ میلیون ریال افزایش یافت. نرخ‌های دو محصول مهم دیگر، اتان و پروپان به ترتیب افزایش ۴۴ و ۳۱ درصدی را تجربه کرده‌اند.


نکته دیگری که از این گزارش به چشم می‌خورد، سود سپرده بانکی قابل توجه ۳ هزار میلیارد ریالی در ۳ ماهه اول سال است که نشان از نقدینگی بالای موجود در شرکت دارد.