18:49 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
4 همت سود در انتظار سهامداران «وصندوق»

1400/04/01 10:06

این شرکت خریدار است؛

4 همت سود در انتظار سهامداران «وصندوق»

نماد برتر - «وصندوق» در سال گذشته به لطف سودآوری مطلوب شرکت‌های تابعه، به سود قابل توجهی دست یافت که به جیب سهامداران نیز خواهد رفت.


به گزارش نماد برتر، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور (وصندوق) طی سال 1399 موفق به شناسایی سود خالص 55 هزار میلیارد ریالی شد که در مقایسه با عملکرد سال 1398 رشد 2 برابری را به معرض نمایش می‌گذارد.



لازم به ذکر است که هیات مدیره این شرکت در نظر دارد 80 درصد از سود محقق شده را در مجمع عمومی‌عادی سالیانه بین سهامداران خود تقسیم کند و با توجه به میزان قابل توجه سود انباشته، تقسیم سود بالا کار سختی برای «وصندوق» نیست. این شرکت با سرمایه 27 هزار میلیارد ریالی، حدود 60 هزار میلیارد ریال سود انباشته دارد.



بر اساس این گزارش، درآمد سود سهام با افزایش 120 درصدی همراه شد و به رقم 52 هزار میلیارد ریال رسید و از سوی دیگر، با فروش سهام نزدیک به 4 هزار میلیارد ریال سود به جیب زد که بیشترین سود از محل فروش سهام «پتروشیمی‌جم» حاصل شد.



«وصندوق» طی سال گذشته بالغ بر 6 هزار میلیارد ریال سهام در بازار سرمایه به فروش رساند و در مقابل، 27 هزار میلیارد ریال سهم خریداری کرد و به پرتفوی خود افزود. البته در بازار غیربورسی‌ها نیز فعال بود و اقدام به خرید 10 هزار میلیارد ریال سهام شرکت‌های غیربورسی کرد. به عبارتی، در این روزگار سرخ بورس، «وصندوق» بر خلاف بسیاری از حقوقی‌ها، با عرضه‌های آبشاری نمک بر زخم سهامداران نریخت و سعی در حفظ پرتفوی خود داشت.



61 درصد از سبد سهام «وصندوق» را شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهند که مهمترین آن‌ها «شخارک» و «شجم» است. در بین شرکت‌های غیربورسی، پتروشیمی‌ایلام و فولاد اکسین به چشم می‌خورد که ورود هر یک از آن‌ها به بازار سرمایه سود چشمگیری را به دنبال خواهد داشت.



بیشترین سرمایه گذاری‌ها در صنعت مواد و محصولات شیمیایی انجام گرفته که چشم انداز و حاشیه سود مطمئنی دارد.



 



وصندوق