11:48 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
دلخوری سهامداران از سود «مداران»

1400/02/13 10:05

چه خبر از نمادهای بورسی:

دلخوری سهامداران از سود «مداران»

نماد برتر - ثبات روند سودآوری سال‌های گذشته این شرکت نتوانست شرایط ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورد.

به گزارش نماد برتر، در شرایطی که در روز‌های اخیر شاهد عدم معامله و کشف قیمت در نماد مداران منتسب به شرکت داده‌پردازی ایران هستیم، صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹، حاکی از تحقق سود نه‌چندان جذاب ۹۰۱ ریالی به ازای هر سهم هست که تا حدود زیادی خیال سهامدارانش را از ادامه صف فروش این شرکت در روز‌های آتی راحت می‌کند.


همان‌گونه که از شرکت داده‌پردازی انتظار می‌رفت، حتی ثبات روند سودآوری سال‌های گذشته این شرکت نتوانست شرایط ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورد و در سالی که بسیاری از شرکت‌های بورسی با استفاده از تورم به وجود آمده، سود‌های مناسبی را روانه بازار کردند، این شرکت با تحقق تنها ۹۰۱ ریال به ازای هر سهم تا حدودی سهامدارانش را به اتخاذ تصمیمی جدی در سال جاری مجبور کرد.


فعالیت‌ها و درآمد‌های اصلی شرکت مربوط به عواید حاصل از فروش کالا (عمدتاً فروش تجهیزات ماشین‌های بزرگ، ملزومات اطلاع‌رسانی و نرم‌افزارها) و درآمد‌های حاصل از ارائه خدمات داده‌پردازی به بانک‌های مختلف و شرکت‌های درخواست‌کننده خدمات کامپیوتری (نظیر اجاره ماشین‌های بزرگ، سرویس و تعمیرات ماشین‌های بزرگ و پشتیبانی نرم‌افزار‌های کاربردی و بنیادی) است.


بی‌شک بخش عمده‌ای از حاشیه سود ناخالص این شرکت مربوط به خدمات داده‌پردازی در سال ۱۳۹۹ هست که بیش از ۶۲ درصد از کل سود ناخالص ۱.۳۵۴ میلیارد ریالی این شرکت را تشکیل داده است.


شرکت داده‌پردازی ایران در سال ۱۳۹۹ با تحقق درآمدی ۳.۱۹۱ میلیارد ریالی موفق به شناسایی سود خالصی ۵۸۵ میلیارد ریالی گردید که در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۸، رشدی تنها ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.