23:43 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«شستا» و ادعای سود 32 هزار میلیاردی

1400/02/05 10:49

چه خبر از نمادهای بورسی:

«شستا» و ادعای سود 32 هزار میلیاردی

نماد برتر - مدیرعامل شستا با اعلام دستاوردهای سال های اخیر گفت: سود خالص شرکت اصلی طی دو سال ۱۵ برابر شده و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال مالی جاری به ۳۲ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش نماد برتر، محمد رضوانی‌فر بورسی کردن شستا و طراحی، راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های مدیریتی را از دستاورد‌های سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: این امر با هدف ارتقای شفافیت و صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و نظارت بهینه بر عملکرد شرکت‌های تابعه صورت گرفته که تا امروز توانسته نتایج خوبی به همراه داشته باشد. ایفای کامل تعهدات ارزی در سامانه نیما به میزان ۱۰۸ و ۱۰۶ درصد در سال ۹۸ و ۹۹ هم از دیگر اقدامات است.


وی افزود: ساماندهی و شتاب‌دهی به اجرای نزدیک ۲۵۰ پروژه که با ارزشی بالغ بر ۴۳ هزار میلیارد تومان همراه بود از دیگر دستاورد‌ها طی ۲.۵ سال گذشته است. تمرکز بر حمایت از محصولات دانش‌بنیان و جدید از دیگر اقدامات و ماحصل آن رونمایی از ۱۰۰ محصول جدید دارویی است که قریب به ۳۰ محصول آن برای اولین بار در داخل تولید شده است.


این مقام مسئول تصریح کرد: وصول و تامین اموال هزار میلیارد تومان از مطالبات و کاهش تعداد شرکت‌های زیان‌ده از ۴۰ شرکت در سال ۹۶ به ۱۴ شرکت در سال ۹۸ و نیز ۶ شرکت در ۶ ماه سال ۹۹ از دیگر دستاورد‌ها است که می‌تواند مورد توجه قرارگیرد. ماحصل کاهش و کنترل هزینه‌ها در شرکت‌های تابعه، کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه دارویی تامین از ۷۷ درصد در سال ۹۷ به ۷۴ درصد در سال ۹۸، کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه سیمان تامین از ۷۳ درصد در سال ۹۷ به ۶۰ درصد در سال ۹۸ و کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه صدر تامین از ۶۷ درصد در سال ۹۷ به ۵۵ درصد در سال ۹۸ است.


رضوانی فر با اشاره به افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه همراه با اصلاح ساختار مالی و اجرای پروژه‌ها عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در ۸۱ شرکت تابعه به میزان تقریبی ۱.۱ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه با تهیه گزارش توجیهی، اخذ تاییدیه حسابرس، مجوز بورس و برگزاری مجامع عملیاتی شده است.


به گفته وی، همزمان با شروع دوره افول بازار سرمایه از ۱۹ مرداد و به تبع آن تکلیف سازمان بورس به انعقاد قرارداد‌های بازارگردانی، شستا اقدام به ایجاد صندوق بازارگردانی صباگستر و عقد قرارداد در ۷۱ شرکت بورسی زیرمجموعه و ۳ مجموعه بیرونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کرد. اکنون مجموع ارزش بازار شرکت‌های موضوع بازارگردانی صندوق صبا‌گستر بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که تا ۳۰ اسفند بالغ بر ۱۰درصد ارزش بازار سرمایه است. مازاد خرید (تفاوت کل خرید‌ها و فروش‌ها) قریب به ۲۴۰.۵ میلیارد تومان سهام زیرمجموعه توسط صندوق بازارگردانی صباگستر در ۶ ماه منتهی به اسفند انجام شده که نشان‌دهنده حمایت شستا از سهام زیرمجموعه است.


رضوانی فر با اشاره به جهش سودآوری در شستا و شرکت‌های تابعه گفت: سود خالص شرکت اصلی از ۱.۲ هزار میلیارد تومان در ۳۱خرداد سال ۹۷ به  ۱۹.۲ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خرداد سال ۹۹ افزایش یافت. ارقام نشان می‌دهد سود این شرکت طی دو سال، قریب به ۱۵ برابر شده و پیش‌بینی می‌شود سود خالص شستا در پایان سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۱۴۰۰ به رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان برسد.