12:46 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
مجلس و سهامدارن «شپلی» مقابل هم!

1400/02/01 10:02

چه خبر از نمادهای بورسی:

مجلس و سهامدارن «شپلی» مقابل هم!

نماد برتر - نامه نگاری نمایندگان مجلس به وزیر صمت و هسدار ایشان در مورد کارخانه پلی اکریل ایران خبر ساز شد.

به گزارش نماد برتر، دقیقا دو هفته پیش بود که تعدادی از سهامداران شرکت پلی اکریل ایران مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند و خواستار تحویل کارخانه‌ها به هیات مدیره جدید شدند.


این درخواست، مطالبه‌ای منطقی و بر حق بود و انتظار می‌رفت سیاست‌گذاران به‌حق مسلم و قانونی سهامداران احترام گذاشته و در سال رفع موانع تولید، برای تحویل هر چه سریع‌تر کارخانه‌ها به هیات مدیره منتخب سهامداران، اقدام کنند‌. اما برخلاف انتظارات بازهم منافع سهامداران خرد زیر پا گذاشته‌شده تا عده‌ای که سال‌هاست این غول صنعت نساجی را چپاول کرده‌اند، بازهم برخوان نعمتی بنام "پلی اکریل ایران" چنبره داشته باشند!


درباره دلایل اعتراضات ۲ هفته قبل سهامداران پلی اکریل ایران، اینجا بیشتر بخوانید.


 


در شرایطی که به نظر می‌رسید کارزارها با امضای چندین هزار سهامدار توسط نمایندگانی که با وعده حمایت مردم و توسط همین مردم روی کارآمدند، دیده‌شده و "قانون" اجرایی شود، ۱۲ نفر از نمایندگان منتخب مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، سهامداران "شپلی" را شوکه کردند و در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، نسبت به لزوم جلوگیری از توقف تولید در مجموعه‌های پلی اکریل و DMT و لزوم ثبات در مدیریت این شرکت در شرایط فعلی کشور هشدار دادند!


نکته عجیب‌تر هم آنکه دقیقا همان خبرگزاری پرحاشیه‌ای که بعد از برگزاری مجمع سوم دی‌ماه ۹۹، سعی در ایجاد حواشی پیرامون این مجمع داشت، این بار هم هشدار ۱۲ دلواپس اصفهانی را در بوق و کرنا کرده است!


شرکت پلی اکریل ایران، بعدازآنکه قربانی ۲ مرحله خصوصی‌سازی یا بهتر است بگوییم به‌ نااهل سپاری شده بود، در سال ۹۵ به هیات حمایت از صنایع وزارت صمت سپرده شد تا راه‌اندازی مجدد شده و بعد از ۶ ماه راه‌اندازی تحویل هیات مدیره شود! اما متأسفانه یا خوشبختانه انگار سفره پلی اکریل ایران آن‌قدر چرب بود که تیم مدیریتی موقت را بدجور نمک‌گیر کرد و بعد از ۵ سال هنوز هم دل تحویل دادن کارخانه را ندارند و برای حفظ موقعیتشان به هر دری (از اجیر کردن چند گردن‌کلفت برای برهم زدن مجمع گرفته تا جلب رضایت ۱۲ مجلسی احتمالا با دروغ‌هایی که گفته‌اند ) می‌زنند.


۱۰ هزار امضای سهامداران در مقابل ۱۲ نماینده



تیم مدیریتی موقت در ۵ سال اخیر اگرچه هنرنمایی کرده و غول صنعت نساجی را دوباره سرپا کرده؛ ولی سوءاستفاده‌های مالی و عدم شفافیت‌های این ۵ سال آن‌قدر پررنگ و مستند بوده که هیچ جور قابل‌چشم‌پوشی نیست!


مجموعه عظیمی که قرار بوده ۶ ماهه راه‌اندازی مجدد شود، ولی بعد از ۵ سال هنوز با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند، زیان انباشته و بدهی بیش از هزار میلیارد تومانی دارد و آمار تولید و فروشی که طبق شفاف‌سازی‌ها در سامانه کدال، حداقل ماهی ۸۰ میلیارد تومان کمتر از فروش واقعی بود؟


دلواپسان محترم آن زمانی که در یک سال بیش از هزار میلیارد تومان از فروش شرکت (و درواقع حقوق سهامداران) توسط خفاشان شب مکیده شد، کجا بودند؟


نمایندگان اصفهان، اصلاً دقت کرده‌اند که زیان انباشته "شپلی" در ۵ سالی که هیات حمایت در این مجموعه حضورداشته، رشد ۱۰۰ درصدی داشته است؟


بر اساس کدام قانون، کارخانه‌ای را که حدود ۴۰ هزار سهامدار دارد، سال‌ها به هیات حمایتی سپرده‌اید که اهلیت مدیرانش مورد تائید سهامداران نیست؟


نگویید به خاطر حمایت از منافع ۱۲۰۰ نفر کارکنان شاغل در این مجموعه که هیچ عقل سلیمی پایمال کردن حق مالکیت ۴۰ هزار سهامدار را با این بهانه نمی‌پذیرد و ضمناً در آن صورت مجبور می‌شویم گریزی هم به مشکلات متعدد کارگری در این ۵ سال بزنیم که از حوصله مخاطب خارج است.


مانده‌ایم دلواپسان چطور منافع ۴۰ هزار سهامدار پلی اکریل ایران را نادیده می‌گیرند، دلیل نگرانی را کامل توضیح دهید؟


راستی دلواپسان محترم، قبل از امضای هشدارنامه بد نبود سراغی هم از حسابرسان شرکت می‌گرفتید و می‌پرسیدید علت عدم تائید صورت‌های مالی این شرکت چه بوده؛ شاید آن‌وقت اعتبار و آبروی خود را برای حمایت از خفاشان خرج نمی‌کردید. 


مدارک تخلفات هیات اجرایی تماما از طریق هیات مدیره افشا و برخی از آنها در سامانه کدال بورس تهران هم اعلام عمومی شده اما؛ با وجود اعلام رسمی و اعلام به مسئولین قضایی و وزارت اطلاعات هیچکس به این اختلاس و فساد هزاران میلیاردی که حق بیش از ۴۰ هزار سهامدار را پایمال کرده و میکند رسیدگی نمی کند!!!