18:03 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
روز بد بورس ها در اروپا و آسیا

1400/01/21 09:22

روز بد بورس ها در اروپا و آسیا

نماد برتر - برخلاف شاخص های آمریکایی، شاخص های اروپایی و آسیایی هفته را با ریزش به پایان بردند.


به گزارش نماد برتر به نقل از بلومبرگ، تا پایان ماه فوریه نرخ بیکاری در منطقه یورو بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۸.۳ درصد رسید. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۹۵۳ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۵۷۱ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.



سخنان جدید رییس بانک مرکزی آمریکا باعث اطمینان خاطر بیشتر معامله گران نسبت به آرامش بازارهای پولی شده است. جروم پاول با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای مدیریت فشار تورمی در اختیار دارد، افزود: به تدریج که اقتصاد به سمت بازگشایی حرکت کند سیاست ها عادی تر خواهد شد. وی همچنین وعده داد در صورتی که مسیر حرکت تورم به گونه ای باشد که خطر تغییر انتظارات بازار را تشدید کند، بانک مرکزی وارد عمل شود. در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو قرار است اجازه عبور محدود نرخ تورم از سطح دو درصدی داده شود.  



در حالی که موج جدید کرونا اروپا را در نوردیده و در آمریکای لاتین نیز روند شیوع بیماری کماکان در سطح نگران کننده قبل باقی مانده است، در آمریکا نیز احتمالا شاهد خیزش مجدد ویروس خواهیم بود. دکتر آنتونی فاوچی- رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا در اظهاراتی که معامله گران را نگران کرده است، گفت: هم اکنون در مرحله بسیاری قرار داریم و با کوچک ترین اشتباهی شاهد آغاز موج چهارم شیوع بیماری کووید-۱۹ در آمریکا خواهیم بود.  



صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد با بهبود نسبی در روند مبارزه با کرونا، متوسط رشد اقتصادی امسال جهان ۶.۰ درصد خواهد بود که این رقم نسبت به گزارش قبلی که در ماه ژانویه منتشر شده بود، ۰.۵ درصد بهبود یافته است. پس از رشد منفی ۳.۳ درصدی در سال قبل، انتظار می رود متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده مثبت ۴.۴ درصد باشد. با این حال طبق گفته گیتا گوپیناث- اقتصاددان ارشد این نهاد- احیای رشد اقتصادی در نقاط مختلف یکسان نخواهد بود.



در حالی که انتظار می رود متوسط رشد اقتصاد جهان در سال جهانی به بالاترین سطح خود در نیم قرن اخیر برسد، احیای کامل اقتصادها طولانی تر از چیزی خواهد بود که پیشتر تصور می شد. کریستالینا جیورجیوا- رئیس صندوق بین المللی پول- با اشاره به در دسترس نبودن واکسن برای همه مردم جهان گفت: کماکان مردم بیشتری شغل های خود را از دست می دهند و فقر بیشتر می شود. به صورت کلی چشم انداز اقتصادی جهان بهبود یافته است اما ریسک ها کماکان به قوت خود باقی هستند.  



وزارت کار آمریکا اعلام کرد که شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در این کشور تا پایان ماه مارس با ۶۱ هزار نفر افزایش نسبت به دوره قبل به ۷۱۹ هزار نفر رسیده است. اگر چه این رقم نسبت به رکوردهای ثبت شده چهار ماه قبل کاهش خوبی داشته اما این ارقام هنوز فاصله معناداری با رقم ۲۲۰ هزار نفری ثبت شده قبل از آغاز بحران کرونا دارد. برآورد می شود درآمد بیش از ۱۸ میلیون شاغل آمریکایی تحت تاثیر کرونا کاهش پیدا کرده باشد.  



اتاق بازرگانی آمریکا با انتشار گزارشی نسبت به مخاطرات برنامه دولت بایدن برای سرمایه گذاری دو تریلیون دلاری در زیرساخت های اقتصاد آمریکا هشدار داده است. به گفته این اتاق، منابع مالی این طرح قرار است از طریق افزایش محسوس مالیات ها تامین شود که این مساله باعث کاهش رقابت پذیری اقتصاد آمریکا در سطح جهان و سرعت احیای رشد اقتصادی خواهد شد که دقیقا متضاد چیزی است که این بسته پیشنهادی هدف گذاری کرده است.



با وجود آن که دولت آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ و بایدن حدود پنج تریلیون دلار تاکنون برای کاستن از تبعات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا تخصیص داده اند احتمال رونمایی و اجرایی شدن از یک بسته حمایتی عظیم دیگر وجود دارد. به گفته برخی از منابع آگاه، دولت بایدن پس از اجرایی شدن بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری در نظر دارد یک بسته دیگر را با هدف کاستن از فاصله طبقاتی و تقویت زیرساخت های اقتصادی اجرایی کند.



تاکنون بیش از ۱۳۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۹۲۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۹۲۰ هزار و ۶۹۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۷۳ هزار و ۹۸۸ نفر، برزیل با ۳۴۵ هزار و ۲۸۷ نفر، مکزیک با ۲۰۶ هزار و ۱۴۶ نفر، هند با ۱۶۸ هزار و ۳۵۸ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۴۰ نفر بوده است.



دریک هالپینی - تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی - گفت: به طور کلی هنوز ریسک های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آن که هنوز نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن های موجود در برابر گونه های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده اند. اینکه تنش های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است.



بورس آمریکا



در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.



شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۵۹۴.۳۶ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۴ درصد افزایش تا سطح ۴۱۰۶.۸۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۴ درصد صعود در سطح ۱۳ هزار و ۸۳۵.۴۴ واحدی بسته شد.



بورس‌های اروپایی



در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۸ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۱۵.۷۵ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۲۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۳۴.۱۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۰۶ درصدی در سطح ۶۱۶۹.۴۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۸۳ درصد پایین رفت و به ۸۵۶۵.۸۰ واحد رسید.



بورس‌های آسیایی



در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۲ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۶۸.۰۸ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۰۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۶۹۸.۸۰ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۵۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۳۵.۳۴ واحد بسته شد.



در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۵ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۹۹۵.۱۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)



نفت



در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۵۹.۳۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۰.۱۹ درصدی به ازای ۶۳.۰۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.



طلا و نقره



همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۶۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۴۵.۱۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۴۴ درصدی به ازای ۲۵.۳۱ دلار مبادله شد.



بیشتر بخوانید:



هیجان بی علت سهامداران باعث ریزش بورس



 



اختلاف چین و آمریکا سد راه رشد شاخص های بورس جهانی شد



 


 




هیجان بی علت سهامداران باعث ریزش بورس