15:13 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
"فولاد" ۱۴ رکورد تاریخی در ۷۵ روز ثبت کرد

1400/01/19 12:16

"فولاد" ۱۴ رکورد تاریخی در ۷۵ روز ثبت کرد

نماد برتر- شرکت فولاد مبارکه در ۷۵ روز پایانی سال گذشته، تنها ۱۴ رکورد در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت فولاد مبارکه با بررسی تقاضای داخلی و خارجی در حوزه فولاد کوشیده تا به رغم همه تحریم‌ها و دشواری‌های تولید، فرآیند توسعه‌ای پیوسته را به پیش برد و نقش پررنگی را در بخش‌های مختلف از جمله تولید فولاد خام (تختال) و در نهایت ورق‌های فولادی ایفا کند.


در حقیقت فولاد مبارکه با تهیه برنامه‌های تولیدی مختلف و کسب رکوردهای متعدد در تلاش است تا علاوه بر قدرت نمایی در عرصه تولید فولاد ضمن پاسخ کامل به نیازهای داخلی بخشی از تقاضای بین‌المللی را نیز تامین کند. ثبت 14 رکورد مختلف در کمتر از 75 روز پایانی سال 99 تنها توسط ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، مهر تائیدی بر قدرت این شرکت در عرصه تولید خام است.


عباس محمدی مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه درباره جزئیات رکوردهای پی در پی این بخش گفت: شرکت سال گذشته در 30 بهمن رکورد 135 ذوب روزانه، 17 و 18 اسفند رکورد 138 و 140 ذوب را در واحد فولادسازی به ثبت رساند. در مجموع رکورد تولید ماهانه تختال در اسفند سال گذشته از 600 هزار تن عبور کرد و به 660 هزار تن رسید که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.


وی افزود: علاوه بر این 18 اسفند بیش از 31 هزار تن متریال شامل آهن اسفنجی، آهک، دولومیت و... به کوره‌های قوس الکترویکی وارد شده که رکورد دیگری در این ناحیه بشمار می‌رود. رکورد کمترین مصرف انرژی برای یکی از کوره‌ها (512 کیلووات ساعت بر تن مذاب ) در این تاریخ هم به ثبت رسیده است. این مقدار بطور متوسط 546 کیلووات ساعت بر تن مذاب برای سایر کوره‌ها بود. علاوه بر این در 24 اسفند رکورد حمل 3120 تن هات بریکت (نوعی متریال ورودی به کوره‌های قوس الکتریکی و مشابه با آهن اسفنجی) طی 24 ساعت به ثبت رسید.


این مدیر تولید ادامه داد: رکورد انتقال 1586 تن آهک در 18 اسفند، انتقال 991 تن دولومیت در 20 اسفند و رکورحمل 70 سبد 50 تنی قراضه نیز در 16 بهمن ماه نیز محقق شده است. فارغ از رکوردهای فوق در 19 دی موفق به ثبت رکورد 22 ذوب با یک کوره (شماره یک) شد. بسیاری از فولادسازان خارجی هزینه‌های هنگفتی برای افزایش ظرفیت کوره‌ها به 21 ذوب در روز انجام می‌دهند در حالی که "فولاد" به راحتی و با برنامه‌ریزی دقیق از 21 ذوب در روز نیز فراتر رفت.


محمدی عنوان کرد: مجموعه فولاد مبارکه تحت یک سیستم مدیریتی هوشیار، توانمند و خبره توانسته خود را در سطح بزرگترین فولادسازان جهان نشان دهد و حتی شاخص‌ها و متغیرهای تولید فولاد آن بعضی از فولادسازان را به چالش بکشاند. بخش فولادسازی بر اساس تولید ماهانه 600 هزار تن اسلب طراحی شده است در حالی که اسفندماه از ظرفیت اسمی تولید 600 هزار تن در ماه پیشی گرفته و به 660 هزار تن رسیده دست یافت. با بهبود نقاط گلوگاهی سعی شد تا زمان خواب تجهیز (زمان بین دو ذوب) کاهش یابد. با این روش تعداد ذوب در روز کوره‌ها افزایش یافت


ثبت رکورد تولید 7 میلیون تن فولاد خام در سال



قاسم خوشدل پور مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولاد مبارکه نیز درباره رکوردهای این بخش در سال گذشته گفت: شرکت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و ثبت رکورد تولید 660 هزار تن تختال در اسفند به رکورد تولید 7 میلیون تن تختال در سال 99 دست یافت که رکورد قابل توجهی بشمار می‌رود.


از نیمه دوم دی ماه تا پایان سال، رکوردهای متعددی به ثبت رسیده که فارغ از سه رکورد 135، 138 و 140 ذوب، می‌توان به تولید تختال 250 (در ماشین شماره 2) در 18 دی و تولید تختال 300 در 28 دی اشاره کرد.


وی درباره اهمیت تولید تختال‌های ضخیم توضیح داد: اهمیت مسئله در تولید ورق های خاص با گریدهای API است. شاید نتوان این تختال‌ها را در فولاد مبارکه نورد کرد اما شرکت‌های فولادی دیگری هستند که می‌توانند این نوع تختال‌ها را نیز نورد کرده و به ورق‌های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و بطور کل صنایع دریایی تبدیل کنند. این تختال‌ها خوراک نوردهایی بوده و باعث رونق اقتصادی سایر فولادسازها و مانع خروج ارز می‌شود.