08:27 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
جزئیات رشدهای منفی و مثبت اقتصادی

1399/12/16 12:29

جزئیات رشدهای منفی و مثبت اقتصادی

نماد برتر - با وجود مثبت شدن رشد اقتصادی در پاییز سال جاری همچنان برای دوره ۹ ماهه رشد منفی است. در این بین گروه نفت و گاز و خدمات با رشد منفی همراه بوده اند.


به نماد برتر، سال ۱۳۹۸ با رشد اقتصادی با نفت منفی ۶.۱ و بدون نفت ۰.۶ درصد به پایان رسیده بود و  تقریبا در تمامی فصول رشد  منفی شد. رشد منفی به سال جاری نیز منتقل شد و در بهار و تابستان در هر دو بخش با نفت و بدون نفت رشد منفی ثبت شده بود اما آنچه که به تازگی مرکز آمار ایران اعلام کرده نشان می دهد که در هر دو بخش رشد مثبت شده است.



بر این اساس در سال ۱۳۹۹ رشد اقتصادی با نفت در بهار منفی ۴.۴، تابستان منفی ۰.۲ و پاییز مثبت ۰.۸ درصد بوده است. از سوی دیگر در بخش بدون نفت در بهار منفی ۲.۷، تابستان منفی ۰.۷ و پاییز مثبت ۰.۲ درصد است.



در مجموع در ۹ ماهه اول امسال رشد اقتصادی با نفت منفی ۱.۲ و بدون نفت یک درصد ثبت شده است.



بررسی جزئیات بیشتر رشد اقتصادی منفی در ۹ ماهه اول امسال نشان می دهد که در بخش های مختلف دو رشد منفی وجود دارد که مربوط به استخراج نفت و گاز طبیعی با منفی ۲.۴ و همچنین گروه خدمات با منفی ۳.۳ است.



بر اساس این گزارش در ۹ ماهه اول سال جاری گروه کشاورزی شامل بخش های زراعی و باغداری، دامداری، جنگل داری و ماهیگیری ۳ درصد، صنایع و معادن رشد ۰.۸ درصدی شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی منفی ۲.۴، سایر معادن ۱.۴، صنعت ۰.۸ انرژی ۴.۷ و ساختمان ۳.۹ درصد بوده است.



همچنین در گروه خدمات منفی ۳.۳ درصد رشد اقتصادی ثبت شده که شامل گروه های عمده و خرده فروشی، تامین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، فعالیت های مالی و بیمه است.