12:39 | يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«شبندر» و رشد 73 درصدی سود

1399/12/02 08:00

بنیاد قوی اما؛ روندی نزولی؛

«شبندر» و رشد 73 درصدی سود

نماد برتر- با وجود این که صورت‌های مالی «شبندر» از وضعیت مطلوبی برخوردار است اما؛ در بازار سرمایه گرفتار طوفان شده است.


به گزارش نماد برترپصورت‌های مالی دوره 9 ماهه سال جاری شرکت پالایش نفت بندرعباس نشان می‌دهد که با رشد 73 درصدی، سود خالص هر سهم به رقم 2557 ریال رسیده است.



بر اساس این گزارش، درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز همانند سایر شرکت‌های هم‌گروه تغییر چندانی نداشته و 2 درصد افزایش آن با 3 درصد رشد بهای تمام شده خنثی شده و موجبات افت 12 درصدی سود ناخالص فراهم شده است.



مجموع کل مقدار فروش محصولات در دوره جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و فقط شاهد کاهش 46 درصدی میزان صادرات هستیم.



مهمترین محصول «شبندر» نفت گاز است که نرخ فروش آن افزایش بسیار جزئی نسبت به میانگین کل سال 1398 داشته است.



تولید فرآورده‌های نفتی سبک با ارزش افزوده بیشتر به دلیل تقاضای بیشتر بازار و کاهش تولید فرآورده‌های سنگین با ارزش افزوده کمتر نظیر نفت کوره، جزو ضروریات شرکت جهت بهبود فرایند درآمدزایی است. در این راستا، اجرای پروژه ارتقای کیفیت محصولات سنگین در دستور کار شرکت پالایش نفت بندرعباس قرار گرفته و مطالعات امکان‌سنجی و مذاکره با شرکت‌های خارجی در حال انجام است. این پروژه تاکنون 31 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می‌رود در خرداد ماه سال 1400 تکمیل شود.



«شبندر» نیز مانند شرکت‌های رقیب داخلی خود، از محل برگشت ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده‌ها به درآمد مطلوب 37 هزار و 560 میلیارد ریالی دست یافت و همین عامل سبب شد تا سود عملیاتی 86 هزار و 746 میلیارد ریالی به ثمر نشیند.





به این ترتیب، سود انباشته شرکت به 2.7 برابر سرمایه اسمی‌افزایش یافت. البته این شرکت برنامه افزایش سرمایه 391 درصدی از محل سود انباشته، سایر اندوخته‌ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به اجرا درآورده است.



 



با همه این اوصاف، «شبندر» که ارزش جایگزینی بسیار بالایی دارد و از بنیاد بسیار قوی برخوردار است اما؛ اسیر دریای طوفانی بازار سرمایه شده و قیمت هر سهم آن در حالی که قله 6200 تومان را لمس کرده بود، هم اکنون در محدوده 2600 تومان داد و ستد می‌شود.