09:33 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ظرفیت صادراتی ۱۱۰۰میلیارد دلاری ایران به منطقه

1399/12/01 15:15

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خبر داد:

ظرفیت صادراتی ۱۱۰۰میلیارد دلاری ایران به منطقه

نماد برتر- رئیس سازمان توسعه تجارت از ظرفیت صادراتی ۱۱۰۰ میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: اگر تنها ۲۰ درصد از این بازار را در اختیار بگیریم، درآمد قابل توجهی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، حمید زادبوم در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه بهترین راه توسعه تجارت، تمرکز بر منطقه است،گفت: تحریم‌ها ایران را در تجارت بین‌المللی محدود می‌کند و راه نقل و انتقال پول‌، حمل و نقل کالا، صادرات و واردات به روش‌های مختلف بسته می‌شود.لذا با توجه به ظرفیت صادرات بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه، اگر تنها ۲۰ درصد از این بازار را داشته باشیم، مبلغ قابل توجهی خواهد شد.



وی افزود: در سال ۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار تحریم ها بر ایران، سازمان توسعه تجارت برنامه تعامل بیشتر با همسایگان را طراحی کرد و حدود ۲۴ میلیارد دلار از کل صادرات به کشورهای همسایه انجام شد.



این مقام مسئول ادامه داد: در چند سال اخیر صادرات غیرنفتی حدود ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده که می‌توان با تکیه بر منابع داخلی و رشد تولید این ظرفیت را افزایش داد.



زادبوم گفت: صادرات برق ایران به پاکستان ۱۰۰ مگاوات است اما تمایل دارند این میزان را به ۵۰۰ مگاوات افزایش دهند.لذا توانیر در حال سرمایه‌گذاری برای اجرای این برنامه است.



وی افزود:‌ با ۶ کشور موافقت‌نامه ترجیحی و با سوریه توافق نامه تجارت آزاد داریم و با صربستان هم برای تجارت آزاد در حال مذاکره هستیم. برای دستیابی به تجارت آزاد با اوراسیا باید هم امتیاز بدهیم و امتیاز بگیریم .لذا حمایت دولت و مجلس لازم است.



زادبوم ادامه داد: با افغانستان، پاکستان و عراق نمی‌توانیم به‌صورت طولانی‌مدت روابط یک‌طرفه داشته باشیم. ۲۰ درصد بازار عراق و ۳۰ درصد بازار افغانستان را در اختیار داریم اما آنها دائما تاکید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باید به ایران صادرات داشته باشند.لذا در تجارت باید به تعاملات دوطرفه توجه داشت و شرایط را فراهم کرد.