00:45 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«شتران» 610 ریال سود ساخت

1399/11/30 10:00

منطق ناخوانای سودها و قیمت‌ها؛

«شتران» 610 ریال سود ساخت

نماد برتر- در حالی که وضعیت سودآوری «شتران» و سایر پالایشی‌ها در گزارش دوره 9 ماهه رو به بهبود بوده اما؛ قیمت سهام این شرکت‌ها از سراشیبی نزول خارج نمی‌شوند!

به گزارش نماد برتر- شرکت پالایش نفت تهران به ازای هر سهم 610 ریال سود در دوره 9 ماهه سال 1399 ساخت و رشد 18 درصدی را تجربه کرد.


بر اساس این گزارش، هر چند سود خالص افزایش داشته اما؛ سود ناخالص با افت 34 درصدی مواجه شده است. چرا که درآمدهای عملیاتی 3 درصد و بهای تمام شده 7 درصد افزایش یافته است. بنابراین، حاشیه سود ناخالص با افت 3 درصدی به 6 درصد رسیده است.


«شتران» نیز همانند دیگر شرکت‌های پتروشیمی، به سبب ثبت درآمد قابل توجه ناشی از برگشت ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده‌ها و نفت خام سال ۹۸ از زیاندهی گریخت و سود عملیاتی کسب کرد.


همانند «شپنا»، این شرکت نیز درآمد قابل توجهی از محل سود سپرده‌های بانکی کسب کرده که سبب شده حاشیه سود خالص 11 درصدی ثبت شود.


مقدار فروش محصولات 3 درصد کمتر از 9 ماهه سال گذشته بود؛ البته باید عنوان کرد که مقدار فروش فراورده‌های اصلی بر اساس آخرین گزارش تسهیم فروش ۸ ماهه اعلامی‌از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و تسهیم فروش ماه آذر برابر آبان در نظر گرفته شده است.


میانگین نرخ خرید نفت خام از ۵۹ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ به ۳۱.۷۱ دلار در هر بشکه در دوره جاری کاهش یافته است. 


قیمت هر سهم «شتران» در سال جاری افت بسیار فاحشی داشته و تا 80 درصد از ارزش خود را نسبت به روزهای اوج از دست داده است.


با کدام منطق و تحلیل می‌توان نزول این‌چنینی را با وضعیت درآمدها و سودآوری شرکت ارتباط داد؟!