17:47 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«شپنا» بهتر از «شراز» بود

1399/11/30 08:45

افزایش 125 درصدی سود این پالایشگاه؛

«شپنا» بهتر از «شراز» بود

نماد برتر- «شپنا» که در بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد، صورت‌های مالی مطلوبی را منتشر کرده و خبر از بهبود وضعیت داده است.


به گزارش نماد برترشرکت پالایش نفت اصفهان نیز گزارش مالی دوره 9 ماهه خود را منتشر کرد و این شرکت نیز همانند پالایش نفت تبریز خبر از رشد سودآوری داد اما؛ میزان رشد بیشتری را ثبت کرد.



بر اساس این گزارش، 86 هزار و 82 میلیارد ریال سود خالص معادل یک هزار و 123 ریال سود به ازای هر سهم در حساب‌های این دوره نشست که نسبت به 9 ماهه سال قبل افزایش 125 درصدی را نشان می‌دهد.



به این ترتیب، سود انباشته این پالایشی با سرمایه 79 هزار میلیارد ریالی، پشت مرز 90 هزار میلیارد ریال قرار گرفت.



بار اصلی رشد سودآوری «شپنا» نیز همانند «شراز» بر پایه سایر درآمدهای عملیاتی است. البته از نظر عملیاتی عملکرد این شرکت بهتر بوده و سود ناخالص 32 درصد افزایش یافت. حاشیه سود ناخالص از 6 درصد سال گذشته، هم اکنون به 10 درصد افزایش یافته است.



مقدار فروش «شپنا» در سه فصل از سال به مرز مدت مشابه سال قبل نرسید و اندکی کم آورد و این نرخ‌های فروش بود که به کمک شرکت آمد. عمده درآمدهای این پالایشگاه از محل فروش نفت گاز حاصل می‌شود که در سال جاری نسبت به کل سال قبل رشد 9 درصدی را حکایت می‌کند.



شپنا



این شرکت فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه را با سرمایه‌گذاری 7 هزار میلیارد ریالی به جریان انداخته که تاکنون 89 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.



لازم به ذکر است که قیمت هر سهم «شپنا» پس از لمس قله 5 هزار تومانی، طی یک روند نزولی پرشیب، هم اکنون در قیمت 1300 تومان داد و ستد می‌شود.