10:08 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
سه عامل برای رشد تدریجی شاخص / احتمال افت تا کانال ۱.۲ میلیونی

1399/11/30 09:26

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سه عامل برای رشد تدریجی شاخص / احتمال افت تا کانال ۱.۲ میلیونی

نماد برتر- کارشناس بازارسرمایه با اشاره به سه عامل برای رشد نه چندان پرشتاب شاخص و احتمال افت تا کانال ۱.۲ میلیونی توصیه کرد: در وضعیت فعلی بهتر است خرید بصورت مرحله ای باشد .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، سهیل کلاهچی درخصوص افت دو روز گذشته شاخص بورس و کاهش اثر تغییر دامن نوسان به ایرنا گفت: هنوز اتفاق چندان تاثیرگذاری رخ نداده که بتواند زمینه روند صعودی بازارهای سرمایه گذاری را فراهم و خیال سهامداران را از تداوم رشد بازار آسوده کند. روند بازار از لحاظ تحلیل تکنیکال و قیمت‌های جهانی قابلیت رشد دارد و می تواند در مدار صعودی قرار بگیرد اما با توجه به وضعیت حاکم، خروج نقدینگی و کاهش اعتماد در بین سرمایه‌گذاران، شاخص بورس فعلا رشد چندان پرشتابی را تجربه نمی‌کند.


وی افزود: شاخص بورس به لحاظ تحلیل تکنیکالی ممکن است تا کانال 1.2 میلیون واحدی افت کند و بعد از آن دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد. بحث تغییر دامنه نوسان در مثبت 6 و منفی 2 درصد نمی تواند کمک چندانی به بازار داشته باشد بلکه مانند مسکنی است که بصورت موقت باعث کاهش ضرر و زیان های احتمالی مردم شود اما در بلندمدت دردی را از بازار دوا نمی‌کند. اتخاذ چنین تصمیمی بسیار دیر بود و اگر قرار بود چنین تصمیمی اجرا شود باید زودتر از اینها به مرحله اجرا می رسید تا سهامداران کمتر متحمل چنین ضرر و زیانی شوند.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون نمودار بسیاری از سهم‌های حاضر از نظر تکنیکالی شبیه به یکدیگر هستند، ادامه داد: در صورت ایجاد آرامش در بازار شاهد کاهش نوسان و قرار گرفتن اکثر سهم‌ها در مسیر صعودی خواهیم بود. همه سهم‌ها می‌توانند با یکدیگر در مدار صعودی قرار بگیرند اما همیشه تعداد کمی از سهام در مدار صعودی قرار می‌گیرند و اتفاق خاصی در دیگر سهم ها رخ نمی‌دهد.


کلاهچی گفت : این موضوع باعث می شود سهامداران بیشتری تمایل به خروج نقدینگی از بازار داشته باشند و ممکن است برخی بدون توجه به تحلیل های بنیادی و بررسی سهام به کسب اطلاعات نهایی اکتفا کنند تا از این طریق سودی بدست آورند که دیدگاهی نادرست است. در این میان حرکت صعودی دلار کند شده و در حال کاهش است که بر روند بازار موثر بوده و باعث شده شاخص، رشد چندانی تجربه نکند.


وی ادامه داد: معاملات 80 درصد سهام در چند روز گذشته منفی بود و فقط شاخص کل ار طریق سهام بزرگ سبزپوش شده بود اما کلیت بازار مثبت نبود. بنابراین در کوتاه‌مدت نمی‌توان شاهد رشدهای غافلگیرکننده همانند چند ماه گذشته بود. تغییر دامنه نوسان هم برای یکی دو روز تاثیر مثبت داشت اما بعد از دو روز دوباره وارد مدار نزولی شد و حقوقی ها فروشنده شدند. اگر قرار باشد بازار دوباره وارد مدار صعودی شود بعد از کانال 1.2 میلیون واحد می تواند دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد.


کارشناس بازار سرمایه درباره روند معاملات بورس توضیح داد: اکنون به هیچ عنوان نمی توان بصورت شفاف در مورد بازار صحبت کرد، زیرا متغیرهای زیادی از نظر مسایل سیاسی و اقتصادی وجود دارد که هر یک از آنها بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود.بسیاری از فعالان بازار در انتظار برجام و بازگشت آمریکا به برجام بودند که تاکنون رخ نداده و روند بازار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. برخی از شایعات در زمینه برجام مطرح شده که این موضوع می تواند به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دهد و آن را برای مدتی در مدار نزولی قرار دهد.


کلاهچی تصریح کرد: بسیاری از سهام هستند که از لحاظ بنیادی از شرایط خوبی برای رشد برخوردارند و می توانند موقعیت مناسبی از لحاظ خرید برای سهامداران باشد اما بهتر است سهامداران سهام خریداری شده را برای میان‌مدت نگه دارند. در وضعیت فعلی بازار بهتر است بصورت مرحله ای خرید تا ضرر و زیان کمتری شامل حال افراد شود. به نظر نمی رسد شاهد روند نزولی چندان پرشتابی باشیم و سهامداران نباید از این لحاظ نگرانی زیادی داشته باشند.


به گفته وی، شرایط کلی اقتصاد در وضعیت رکود است و همیشه از سرمایه گذاری‌های کم ریسک استقبال می‌شود. اکنون نمی‌توان انتظار چندانی از بازار ارز، طلا، سکه و بورس داشت بنابراین بهتر است در وضعیت فعلی مردم پول مازاد را دوباره وارد بازار نکنند. زمانی که دوران رونق بود می‌توانستیم به سهامداران پیشنهاد ورود به بازار و حتی دریافت اعتبار داشته باشیم اما اکنون بهتر است دست به چنین اقدامی نزنند و کل سرمایه را وارد این بازار نکنند.