09:25 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
مذاکره ٢ روزه سخت و کشنده سازمان استاندارد با خودروسازان چینی

1396/11/16 16:42

مذاکره ٢ روزه سخت و کشنده سازمان استاندارد با خودروسازان چینی

پایگاه خبری راد: رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این که سازمان استاندارد توان بستن خطوط تولید خودروهای غیر مجاز را دارد از مذاکره ٢ روزه سخت و کشنده سازمان استاندارد با خودروسازان چینی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری راد، نیره پیروزبخت امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه با توجه به برنامه ارتقا استانداردهای خودرو در دی ماه امسال تولید 25 مدل خودرو متوقف شده است، اظهار داشت: خودروسازان در جریان اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه خودرو بودند اما اینکه چرا به این موضوع توجه نکرده‌اند خود جای سوال دارد.

وی با بیان اینکه استانداردهای جدید خودرو با حضور وزیر وقت صنعت و تمام مدیران خودروساز در شورای گذاری خودرو به تصویب رسید، افزود: البته باید تأکید کنم استانداردهای ٨٥ گانه خودرو جدید بر شورای سیاست‌گذاری خودرو در شورای عالی استاندارد نیز به تأیید نهایی رسیده بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد، اضافه کرد: در جهت اجرایی استاندارد های جدید خودرو و اقدامات خودروسازان برای محصولات جایگزین، سهم پراید در تولیدات سایپا از 80 درصد به 20 درصد رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان معتقدند استانداردهای 85 گانه جدید خودرویی را حتی بنز هم ندارد، افزود: این موضوع اصلا درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است چرا که استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند.

‎*مذاکره ٢ روزه سخت و کشنده سازمان استاندارد با خودروسازان چینی

پیروزبخت در ادامه صحبت‌های خود به سفر هیئت چینی به ایران پرداخت و با اشاره به اینکه در این سفر مقامات چینی الزامات زیادی بر رعایت استانداردهای جدید خودرویی در محصولات چینی مطرح شد، اظهارات داشت: مذاکرات دو روزه سخت و کشنده‌ای با طرف چینی برگزار کردیم تا در اخر آنها صورت جلسه را امضا و ملزام به رعایت استانداردهای جدید خودرویی شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این سازمان به موضوع قیمت خودرو ورود پیدا نمی کند تصریح کرد: برای ما کیفیت خودروها مهم است به همین منظور خودروسازان ملزم به اجرای استانداردهای جدید هستند. با توجه به این موضوع به طور حتم تولید تعداد دیگری از خودروها متوقف خواهد شد که در این رابطه خودروسازان باید برنامه ریزی لازم را انجام داده و محصولات جدید را مطابق با استانداردها به بازار معرفی کنند.

*گوگرد بنزینی که در تهران توزیع می شود بالا است

پیروزبخت در رابطه با نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در 2 نمونه برداری که از بنزین تهران صورت گرفت میزان گوگرد در حد استاندارد نبود به نحوی که گوگرد تهران 60 بود در حالی که طبق استاندارد این رقم باید 50 باشد. البته رقم گوگرد نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی با بیان اینکه قرار بود امسال نمونه برداری بنزین از 8 کلان شهر به 17 کلان شهر افزایش پیدا کند، اظهارداشت: توسعه یابد، افزود: تا به حال 50 مورد نمونه برداری از بنزین صورت گرفته که طی روزهای آینده به حدود 92 مورد می‌رسد.

پیروزبخت با بیان اینکه در تهران یک مورد مردودی گوگرد در بنزین تولید شده توسط پالایشگاه شازند اراک داشتیم که برطرف شد، گفت: بنزین یورو 4 و یورو 5 پالایشگاه ستاره خلیج فارس منطبق با استانداردها بوده است.

پیروزبخت در مورد کنترل کیفی گازوییل نیز گفت: استاندارد گازوییل هنوز اجرایی نشده که امیدواریم وزارت نفت هرچه زودتر در این زمینه برنامه‌ریزی کند تا گازوییل نیز استاندارد شود زیرا بخشی از آلودگی هوا مربوط به کیفیت گازوئیل است.

*استاندارد موتورسیکلت به ٢٥ مورد افزایش یافت

وی در خصوص اقدامات سازمان ملی استاندارد برای کیفیت سایر وسایل نقلیه ، گفت: بنابر تمهیداتی که صورت گرفته تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌ها از ابتدای سال آینده به 25 مورد افزایش می‌یابد و این در حالی است که استانداردهای مربوط تاکنون 17 مورد بوده‌اند.

به گفته پیروزبخت، میزان آلایندگی موتورسیکلت ها تا چهار برابر خودروهاست و باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر موتورسیکلت‌های انژکتوری از موتورسیکلت برقی استفاده شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به اینکه آیا راه‌حل دیگری به جز تعطیلی مدارس جهت جلوگیری با افزایش آلودگی هوا وجود ندارد ، تصریح کرد: روش فعلی ساده‌ترین موردی است که با کاهش میزان تردد خودرو اقدامات برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا انجام می‌شود. این اولین فکری است که به ذهن آنها خطور می‌کند، اما باید مسئولان در این رابطه آسیب‌شناسی کنند و براساس قانون هوای پاک و نیز هماهنگی‌های صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا اقدام شود. شما بروید و ببینید بلند مرتبه سازی در تهران چه فجایعی به بار آورده است؛ حتی باغ‌ها و فضای سبز در تهران تخریب شده و به ساختمان تبدیل می‌شود.