12:55 | پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
چند توصیه به متقاضیان خرید صندوق های کالایی کشاورزی

1399/11/26 09:56

معاون توسعه بورس کالا اعلام کرد :

چند توصیه به متقاضیان خرید صندوق های کالایی کشاورزی

نماد برتر- در پی آغاز معاملات ثانویه صندوق کالایی زعفران سحرخیز و شروع معاملات دومین صندوق کشاورزی، معاون توسعه بورس کالا چند توصیه به سرمایه گذاران و متقاضیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، علیرضا ناصرپور درباره صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی گفت: این صندوق‌ها با هدف هدایت کم ریسک و اصولی نقدینگی به بازار سرمایه از طریق فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق به خریداران در بورس کالا راه اندازی شده و اقدام به تشکیل پرتفوی و سرمایه گذاری در حوزه اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی شامل زعفران، پسته و ... می کنند.


وی افزود: حداقل ۷۰ درصد منابع این صندوق‌ها در گواهی سپرده کالایی سرمایه گذاری می‌شود. در این راستا پذیره نویسی صندوق‌ کالایی "طلای سرخ نوویرا" و زعفران سحرخیز از اواسط دی ماه سال‌جاری آغاز و با استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه روبه رو شد. با توجه به آغاز معاملات ثانویه این صندوق‌ها در هفته جاری، توجه به سه موضوع مهم برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.


این معاون ادامه داد: از آنجا که صندوق های کالایی از نوع صندوق های قابل معامله (ETF) هستند، باید واحدهای معاملاتی آن در بازار کشف قیمت شده و مورد دادوستد واقع شوند.


ناصرپور گفت: سرمایه گذاران توجه داشته باشند برای شفافیت و جلوگیری از کشف قیمت های کاذب، خالص ارزش دارایی های صندوق یا NAV  که نشان می دهد ارزش روز هر واحد سرمایه گذاری صندوق با توجه به وضعیت پرتفوی صندوق چند ریال است در صفحه معاملاتی نماد صندوق در سایت مدیریت فناوری بورس www.tsetmc.com تحت عنوان NAV ابطال منتشر می شود.


وی افزود: توجه به مبلغ NAV در زمان خرید برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است و انحراف از این مبلغ ممکن است ضرر و زیان برای سرمایه گذاران به وجود آورد. به عنوان مثال اگر NAV هر واحد سرمایه گذاری یک صندوق ۱۰۰۰ هزار تومان باشد،یعنی با توجه به قیمت های کنونی سبد سرمایه گذاری صندوق به ازای هر واحد دقیقا به همین مبلغ، دارایی در صندوق وجود دارد. لذا خرید این واحدها به قیمت های بالاتر توجیهی ندارد و ممکن است منجر به ضرر و زیان خریدار شود.